Seductia in afaceri – Despre imagine
Inca de la inceput, vreau sa ma delimitez de notiunea de 'manipulare', deoarece seductia in business despre care vom vorbi/ discuta in continuare se manifesta sub umbrela integritatii, pe cand manipularea nu prea…
Exista o competitie acerba pe piata si de aceea este nevoie, mai mult ca oricand, sa ne facem remarcati, sa 'iesim din rand', sa fim retinuti, sa-si aminteasca ceilalti de noi cu usurinta.
Este normal sa ne dorim ca lucrurile sa iasa exact cum am vrea noi, sa avem castig de cauza (in orice situatie, daca s-ar putea) si am tot experimentat acest lucru inca din copilarie. Va mai amintiti cum obtineati o ciocolata? Si inca ceva pe deasupra? Deci candva, in trecut, ati detinut foarte bine arta seductiei!
Personal, cred ca seductia este o latura extrem de importanta a vietii insesi: ne convingem pe noi insine de diverse lucruri, ii convingem sau ne dorim sa-i convingem pe cei din jur, ne lasam convinsi de ceilalti…
Seductia in afaceri nu se refera numai la a vinde ceva (un produs, un serviciu sau pe noi insine) ci si la a castiga suportul si acordul celuilalt; lucru care este mult mai important decat vanzarea in sine.
Si, ca sa-i dam Cezarului ce-i al Cezarului, cum se spune, ca prima impresie conteaza, astazi vom vorbi despre imagine. Imaginea personala este poate, prima arma a seductiei, ea iese prima in evidenta si ar trebui sa sustina mesajul nostru.
Toate vorbele, gesturile, actiunile noastre trebuie sa fie in concordanta cu imaginea noastra pentru a putea fi seducatori/ persuasivi.
Din pacate, suntem judecati dupa infatisare; studiile arata ca oamenii mai inalti sunt preferati in defavoarea celor scunzi atunci cand ocupa un post, la fel cei atragatori este mai probabil sa fie alesi in detrimentul celor mai putin atragatori, chiar daca acestia din urma sunt la fel de bine pregatiti.
Asadar, mare atentie la ceea ce imbracam, la tunsoare, coafura, accesorii etc. Totul poate fi imbunatatit de catre noi pentru a intra in statisticile favorabile :).
Si totodata, este extrem de evident pentru toata lumea ca, atunci cand purtam ceva despre care stim ca ne vine foarte bine, ne simtim mai bine in pielea noastra si suntem mai increzatori in fortele proprii.
Daca nu stim insa cum am putea sa ne imbunatatim imaginea, consultantul international de imagine Judith Rasband ne vine in ajutor. Doamna Rasband a imaginat o scala de la 1 la 4, astfel incat fiecarui gen de imbracaminte i-a atribuit un mesaj. Pentru mai multe detalii consultati: http://ce.byu.edu/edweek/handouts/2007/27.pdf.
Si pentru ca preocuparea pentru imaginea personala sa nu mearga prea departe, va voi impartasi o anecdota:
Am vazut un lotus pe lac si i-am spus:
“Ce frumos esti, dragul meu! Si cat de frumos trebuie sa fie Dumnezeul care te-a creat!”
Lotusul a rosit. Era cu atat mai frumos, cu cat era mai nestiutor de frumusetea sa.
“Pe un alt lac, am vazut un alt lotus, care isi intindea petalele, in speranta ca imi va surprinde privirea”.
Priveste frumusetea mea, parea sa-mi spuna el, si slaveste-l pe Creatorul meu.
Am plecat dezgustat…
Ori de cate ori doresc sa construiesc ceva, incerc sa-i impresionez pe cei din jur. Devin astfel un fariseu bine intentionat. Oricata buna intentie ati avea, nu uitati ca toata 'impodobeala' sa vi se potriveasca voua, situatiei, locului, timpului.
Vi s-a intamplat sa va 'intindeti' prea tare petalele? Sau ati uitat vreodata sa vi le scuturati si ati aparut in calea calatorilor cam prafuiti? Ce rezultate ati avut?
Pana data viitoare… fiti seducatori!