Studiu: Criza de pe piața muncii determină firmele să investească în digitalizare
Un studiu, realizat în rândul a peste 300 de companii din industria românească, a indicat că două treimi dintre companiile românești sunt decise să investească semnificativ în digitalizare, în următorii trei ani, în condițiile în care 80% se confruntă, printre altele, cu problema resursei umane calificate. 79% dintre companiile românești vizează investiții în producție, 50% în control și 46% în planificare.
Problema lipsei resurselor umane afectează întreaga piață a muncii din România, iar companiile din industrie se îndreaptă tot mai mult spre tehnologie, automatizare și digitalizarea proceselor, arată concluziile studiului de percepție ,,Digitalizarea în companiile industriale din România’’, realizat de Cult Market Research, la comanda Academia Industrială.
Potrivit studiului, majoritatea companiilor (74%) consideră că digitalizarea, reprezentată de noile tehnologii, robotizare, servicii cloud, sisteme inteligente și Big data, reprezintă principalul factor ce poate contribui la creșterea eficienței activității desfășurate. Pe lângă digitalizare,modernizarea și formarea forței de muncă reprezintă, de asemenea, aspecte ce pot crește eficiența companiilor, în opinia a 61% dintre companii.
49% mizează pe digitalizare pentru reorganizarea proceselor, 25% pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă, iar 15% prin mecanizare.
Pentru aproximativ două treimi dintre companiile din industrie, digitalizarea este o prioritate recentă, ce a început să se contureze în ultimii 3 ani.
În prim-plan se află companiile mari, cu peste 1000 de angajați și bugete semnificative, interesate să investească în digitalizarea producției (79%), controlul activității (50%) și planificare (46%). 28% dintre respondenți mizează pe digitalizare pentru procesele generale de operare, iar 26% pentru sprijinul decizional.
,,A patra revoluție industrială, denumită generic Industria 4.0, este încă la început de drum în România. Deși aflate în etape incipiente ale implementării digitalizării, companiile din industrie privesc digitalizarea drept principala modalitate prin care pot crește eficiența companiei. Totuși, companiile nu profită la capacități maxime de noile tehnologii’’, arată concluziile studiului.
Motivele țin, în primul rând, de condiții financiare și de infrastructură insuficiente – doar o treime dintre companiile din industrie dețin bugetele și infrastructura necesare pentru a-și digitaliza activitatea. Dincolo de restricțiile bugetare și de infrastructură, firmele se confruntă cu lipsa oamenilor instruiți în domeniu.
TEHNOLOGIA VA FACE DIFERENȚA ÎN VIITOR
Prima revoluție industrială a fost reprezentată de mecanizare, de puterea apei și a aburului. A urmat a doua revoluție, caracterizată de producția de masă, de liniile de asamblare și de electricitate. Cea de-a treia revoluție industrială a fost reprezentată de automatizare și utilizarea computerelor.
În prezent, economia globală se află într-o nouă etapă, Industria 4.0, a patra revoluție industrială, caracterizată de informatizarea proceselor industriale, care conduce la crearea unei fuziuni între lumea fizică și cea digitală. Industria 4.0 presupune, în esență, un transfer parțial al autonomiei decizionale sistemelor cibernetice. În prezent, Industria 4.0 își centrează eforturile către inovare și crearea de noi modele de business.
Iar oamenii de afaceri români par să fi înțeles că, într-o economie globală, competitivitatea și performanța vor fi conditionate de modul în care vor implementa noile tehnologii. În prezent, una din patru companii investește în digitalizare în mod continuu, iar 3 din 10 companii au realizat un plan de investiții pentru digitalizare.
Studiul arată, astfel, că cele mai multe companii din industrie și-au declarat intenția de a realiza investiții în digitalizare în viitor, chiar dacă nu și-au făcut încă niciun plan concret. Proporția companiilor care doresc investiția în următorii 3 ani ajunge la 97%.
În prim-plan se află industria IT, care investește în cea mai mare măsură în mod continuu în digitalizare.
Spre comparație, industria textilă se confruntă mai mult cu lipsa muncii calificate în activități ce presupun abilități digitale și cu dificultăți de finanțare, comparativ cu celelalte ramuri industriale. Pe de altă parte, industria echipamentelor electrice și electronice deține în cea mai mare măsură resursele financiare pentru a realiza digitalizarea(raportat la nevoile proprii,conform unei evaluări proprii),
,,Tehnologiile implementate în prezent sunt eficiente, dar Industria 4.0 aduce inovații ce imprimă un ritm alert de schimbare de la zi la zi, pe care industria românească trebuie să îl urmeze pentru a se menține în competiție. În prezent, procesele de planificare, producție și control sunt cele mai prioritizate domenii pentru implementarea digitalizării. Acest aspect este unul firesc întrucât companiile au început și continuă digitalizarea pentru a-și crește eficiența, a avea un control mai bun asupra activității și a reduce timpii de lucru’’, arată concluziile studiului.
ROBOTIZAREA ȘI BIG DATA, ÎN PRIM-PLAN
Potrivit rezultatelor studiului, companiile din industria românească implementează în prezent doar parțial tehnologiile industriei 4.0.
Situația este una bună privind optimizarea proceselor,colectarea și analiza datelor, automatizarea, conectarea la rețea și internetul, fiind noțiuni prezente în peste 50% dintre companii.
Totuși, există loc de îmbunătățire în ceea ce privește alte aspecte esențiale precum robotizarea, serviciile cloud, competențele digitale,sistemele inteligente și bigdata.
,,Companiile românești din industrie sunt conștiente de impactul benefic al digitalizării asupra activitățiilor. Totuși, în prezent, implementarea digitalizării în industria românească se produceîntr-un ritm lent. Lipsa resurselor necesare (umane, financiare, de timp etc.) este menționată de către reprezentanții companiilor din industrie. Astfel, neavând toate resursele necesare pentru a implementa digitalizarea, companiile din industrie sunt nevoite să realizeze o selecție a priorităților’’, arată concluziile studiului.
Doar 42% dintre reprezentanții companiilor au indicat estimări ale investițiilor în proiecte specific de digitalizare. Celelalte companii fie nu au astfel de proiecte, fie bugetele nu pot fi estimate, alocările bugetare fiind făcute după alte criterii.
77% dintre companii sunt focusate, astfel, pe optimizarea proceselor, 75% pe colectarea și analiza datelor, 72% au menționat automatizarea proceselor, iar 69% – conectarea dispozitivelor la rețea
,,Digitalizarea se referă cel mai mult la colectarea și analiza datelor,îmbunătățirea proceselor, securitatea informatică și transparența și controlul operațiunilor. Încazul companiilor din industrii ,digitalizarea se referă mai puțin la înlocuirea resursei umane prin mecanizare, controlul la distanță a proceselor și extinderea sistemelor electronice ale companiei’’, arată concluziile studiului.
Studiul de percepție ,, Digitalizarea în companiile industriale din România’’ a fost realizat de Cult Market Research, la comanda Academia Industrială, în perioada octombrie 2018 –martie 2019 prin metoda PAPI (chestionar pe suport hârtie, realizat față în față) și CAWI (chestionar online).
La cercetare au răspuns 300 de reprezentanți ai companiilor din diferite ramuri industriale, de la fabricarea de mașini și utilaje, fabricarea autovehiculelor, industria prelucrării lemnului, industria alimentară, industria textilă, industria metalurgică, la industria IT, fabricarea maselor plastice etc.