Vlad Bog, HR Director Microsoft Turcia: Sistemele NU fac munca în locul oamenilor
„O parte din lume este deja conectată complet, iar o alta încă prinde din urmă. Lumea dorește diferențiere și tot mai puțin înrolare. Numărul de artişti, de freelanceri este într-o creştere evidentă. Ei sunt şi cei care furnizează «seriile limitate» în locul înserierii colective, valoare adăugată individualizată în locul benzii de producţie de masă. Ideea pare să devină să creezi ceva semnificativ pentru un anumit trib. Evident că asta presupune că toate cele trebuincioase continuă să fie la îndemână”, a explicat Vlad Bog într-un interviu acordat revistei CARIERE.
Dar nimic din minunata lume nouă a muncii nu ar fi posibil dacă, în spate, nu ar exista platforme, automatizări și servicii și aplicații de IT, toate făcute de oameni. Din acest motiv, Vlad Bog este convins că nevoia de specialişti în calculatoare, robotică și electronică va continua. Mai mult, crede că lumea este tot mai interesată de „ideile mai mari”, cum sunt salvarea planetei, ecologia și un trai mai sustenabil, despre care spune că vor genera noi direcții pentru talentul secolului al XXI-lea.
Echipele virtuale și multiculturale
În urmă cu câțiva ani, echipele virtuale și multiculturale ar fi părut ceva de domeniul fanstasticului pentru că nu existau încă toate instrumentele necesare ca ideea să aibă o repezentare reală. De ceva vreme, ele sunt o realitate. Nu doar la Microsoft și nu doar în domeniul IT-ului.
Citește și Leadershipul nu vine din cărți, ci din a fi confortabil cu tine însuți
„Suntem dependenți total de email, de sharepoint, de instant messaging, de Skype for Business şi de conexiune la internet. Cineva spunea, mai în glumă, mai în serios, că un hotel care are în gazdă angajaţi Microsoft poate avea multe cusururi, dar singurul peste care nu se poate trece este un WiFi instabil”, subliniază HR Directorul Microsoft Turcia.
Rezultatele sunt cele care contează
Despre Microsoft, Vlad Bog spune că este un mediu neierarhic și egalitar, în care independența individuală e mare. Și mai concret: fiecare poate lucra când și de unde vrea… atâta timp cât își face treaba și e judecat doar pe rezultate.
Vlad Bog, HR Director al Microsoft Turcia
„Accentul pe rezultate este însă foarte mare și generează și multă presiune și un ritm de lucru extrem. Oamenii își fac și își urmăresc singuri agenda, trainingurile, dezvoltarea personală, obiectivele și rezultatele. Toate instrumentele, sistemele și resursele există, dar nu fac munca în locul oamenilor, ci doar o ușurează”, potrivit HR Directorului Microsoft Turcia.
Noul rol al HR-ului – de la 1:1 la 1:multi
Odată cu toate aceste schimbări, vechiul trebuie să se reinventeze. Inclusiv rolul pe care trebuie să-l aibă departamentul de resurse umane dintr-o companie. În opinia HR Directorului Microsoft Turcia, funcția se mută „de la servicii 1:1 la servicii 1:multi”. Concret, dacă înainte resursele umane trebuiau să dea dovadă de o mare abilitate de a conecta și a deservi fiecare angajat în parte, acum trebuie să învețe să deseneze și să pună în practică sisteme și procese care să funcționeze de sine stătător și care să deservească toți angajații.
Citește și O nouă Apocalipsă pe piaţa muncii? De la şomaj la prea multe joburi
HR-ul, care pentru Vlad Bog nu este HR, ci business, activ în board ca membru cu puteri depline, trebuie să aibă o gândire gândire sistemică, de ansamblu, să înțeleagă posibilitățile de modernizare pe care le aduce progresul în IT, să analizeze și să lucreze cu datele și să aibă abilitatea de a lua decizii bazate pe aceste date. Toate acestea în mod proactiv şi nu reactiv. Pe lângă gândirea sistemică, valoarea mare adăugată vine în zona strategiilor de talent, a managementului talentului şi în cea de coaching şi consiliere de carieră.
„Companiile de IT au deja sisteme total automatizate de self-service pentru angajați. Practic, pentru toate procesele şi întrebările de tip repetitiv, răspunsurile şi acţiunile se găsesc pe platforme interne, iar angajaţii îşi găsesc singuri răspunsurile. Funcţia de training şi dezvoltare este complet automatizată cu curricule anuale obligatorii şi curricule «a-la-carte», funcţia de Compensation and Benefits este, de asemenea, complet automatizată”, spune HR Directorului Microsoft Turcia.
Cum arată HR managerul viitorului?
L-am întrebat pe Vlad Bog cum ar trebui să fie managerul de HR care să facă față provocărilor viitoare. Într-adevăr, răspunsul depinde de foarte multe lucruri: de industrie și de organizație, care stabilesc ritmul businessului, nivelul de complexitate, viteza și nevoia de decizie, dimensiunea echipelor și tipul de interacțiuni.
„Este, așadar, greu de definit un profil general fără a face erori. Însă, în principiu, cred că din ce în ce mai mult ne dorim persoane care să poată învăța repede, să aibă o curiozitate naturală, să înțeleagă businessul, să poată lucra cu cantități mari de informație, pe care să le poată analiza și sintetiza”, a subliniat directorul de HR.
Citește și A ajuns General Manager într-un domeniu care i se părea o glumă
Vlad Bog este de părere că Microsoft este una dintre companiile în care funcția de HR este într-un plin proces de reinventare: „Este extraordinar să ştii că eşti în avangarda schimbării funcţiei la nivel global. Pentru că în industria de IT beneficiem nu doar de înţelegerea posiblităților pe care le deschide automatizarea, dar şi de absolut toate resursele în termeni de hardware, platforme, software, aplicaţii şi cei mai buni specialişti din lume”.
Totodată, este imperativ ca cel care conduce departamentul de HR al unei companii să știe în ce direcție vrea să meargă și cum să materializeze această viziune. Vlad Bog mărturisește că cea mai mare provocare căreia a trebuit să-i facă față în ultimul an a fost să îmbrățișeze schimbările și să-și ajute compania să le înțeleagă astfel încât să se raporteze altfel la funcția HR-ului.