De la programe de wellbeing la birou, la artterapie
Activitățile artistice organizate de marile companii pentru relaxarea angajaților ne îndeamnă să afirmăm că programele wellbeing se aseamănă foarte mult cu procedurile folosite în artterapie. Vom vedea în continuare de ce.
În primul rând, ce este artterapia?
Terapia prin artă este o formă inovativă de psihoterapie, în care sunt utilizate diferite forme de artă, scopul final fiind acela de a îmbunătății starea persoanei. Este demonstrat științific că, prin artă, omul își relaxează mintea și își dezvoltă imaginația, deblocând creativitatea. Cel mai important – se descarcă de energiile negative, rezultatul final fiind o stare generală de bine.
La artterapie poate apela oricine, fie un individ care a trecut recent printr-o traumă psihică si are nevoie de ajutor, fie o persoană aflată în căutarea liniștii sufletești sau a dezvoltării personale, fiind un lucru perfect normal să îi simțim din când în când nevoia în viața noastră.
Mai mult decât atât, există persoane care practică această formă de terapie chiar fără să conștientizeze acest lucru.
Nevoia de a te dedica unui hobby se impune tot mai frecvent în gândurile tale? Ai nevoie de artterapie, iar practicarea respectivului hobby te va ajuta să îți crești nivelul de bunăstare psihică în mod vizibil. Ai încercat vreodată să desenezi o mandală, de exemplu? Schițarea uneia pe o bucată de hârtie îți va relaxa imediat mintea, îți va debloca imaginația și îți va stimula creativitatea. Este un exercițiu foarte bun în momentele de stres intens la birou, când simți nevoia de o pauză. Exteriorizarea prin desen va fi, cu siguranță, mult mai productivă decât o discuție aprinsă cu un coleg sau mâncatul compulsiv, de pildă. Și acesta este doar un exemplu din multele forme de relaxare pe care le oferă arta.
Artterapia include: terapia prin desen și pictură, terapia prin literatură, terapia prin teatru, terapia prin muzică, terapia prin dans și mișcare. Practicarea oricărei forme va conduce către dezvoltarea potențialului personal, rezistență la stres și gestionarea cu succes a situațiilor dificile apărute în orice arie a vieții. Toate formele de artterapie au ca centru de interes omul și dezvoltarea sa din interior.
În cadrul unei ședinte specializate de artterapie, pacientul are în fața toate cele necesare exprimării sale prin mai mult forme de artă: culori acrilice, pensule, creioane colorate, creioane de desen, lut, nisip, diverse materiale modelabile etc. Acesta își poate alege ce formă de artă îl reprezintă mai bine sau poate combina toate aceste forme, dezlănțuindu-și imaginația într-o operă care va reprezenta foarte bine trăirile sale.
Cum își face loc artterapia în companii?
Dorința crescută a angajaților de a participa la ateliere artistice nu este deloc întâmplătoare în contextul prezentat mai sus. Un atelier de 2 ore condus de un artist talentat pare să fie pastila perfectă pentru puțină relaxare la birou.
Majoritatea atelierelelor pe care companiile le organizează pentru angajați functionează adesea pe principiul acestei forme de psihoterapie, aceștia având posibilitatea de a alege dintr-o gamă variată de ateliere pe cele care li se potrivesc cel mai bine. La fel de bine, aceștia pot participa la mai multe sau chiar la toate atelierele din program, în funcție de nevoia pe care o resimt.
Ceea ce ne determină în primul rând să comparăm arttarepia cu programele wellbeing este rezultatul final, măsurat în companii la finalul fiecărui program. Participanții se declară de fiecare dată mulțumiți de ideea atelierului, declarând adesea că acesta le-a deschis calea către un oarecare tip de cunoaștere (în functie de specificul workshop-ului), că le-a dat posibilitatea să își deblocheze creativitatea, într-un cuvânt – le-a dat ,,inspirație” pentru viitor, același rezultat fiind urmărit și de această formă inedită de psihoterapie.
Alecsandra Ioniță, Wellbeing specialist
SmartExperience
Cu o experiență de 13 ani în marketing, comunicare și vânzări, atât la nivel local, cât și global, Alecsandra și-a concentrat activitatea din ultimii 6 ani pe consultanță specializată în corporate wellbeing.
În anul 2010, a înființat divizia de Wellbeing a SmartExperience, care în prezent numără 70 de facilitatori și are în portofoliu 30 de clienți constanți pentru care organizează peste 50 de tipuri de ateliere reCreative.
Parcursul profesional include funcții de executive și decizie în managementul unor companii precum: Washington Group International, Karl Heinz Dietrich, La Strada Deco și Fundația Calea Victoriei, acoperind industriile: logistică, FMCG și ONG.
Studii:
Școala Națională de Studii Politice și Administrative București – Masterat de Publicitate si Reclamă
Universitatea Româno-Americană din București – Facultatea de Management & Marketing
Universitatea Lucian Blaga din Sibiu – Facultatea de Limbi Straine