Wellbeing în viața personală și profesională. Cele 5 elemente esențiale
Într-o societate în care managementul corect al stresului profesional și personal nu constituie încă o preocupare primordială, este un lucru normal și justificat ca oamenii să își dorească tot mai multe informații despre cum pot dobândi echilibrul mult visat. Tocmai din acest motiv, psihologia pozitivă ia amploare din ce în ce mai mult în ultima vreme, studiile despre fericire fiind tot mai numeroase și bine consolidate teoretic. Inerent acestui nou domeniu de studiu este accentul pe abilitatea individului de a alege între alternative (a face alegeri înțelepte), de a-și crea relații stabile și mulțumitoare și de a-și pune în lumină propriile abilități, astfel încât să devină cea mai bună versiune a sa.
Motivația, energia și atitudinea pozitivă nu sunt doar niște idealuri, de care să ne amintim din când în când, încercând să le obținem în urma unei ședințe de yoga, unei sesiuni de masaj sau unei ieșiri în natură. Aceste atribute trebuie să ne definească în permanență stilul de viață, chiar dacă drumul până la acest nivel pare dificil. Studiile arată că oamenii care dobândesc o stare de bine constantă arată un nivel crescut al productivității, capacitate mai mare de învățare și chiar o situație financiară mai bună.
Multe dintre programele actuale de corporate wellbeing se axează pe concepte bine teoretizate ale psihologiei pozitive, utilizându-le de la conceperea și până la evaluarea programelor. Una dintre cele mai complexe teorii ne este oferită de părintele acestei științe, Dr. Martin Seligman. Acesta vorbește despre cinci componente ale wellbeing-ului (cunoscute sub acronimul PERMA), fiecare putând fi dezvoltată și măsurată independent.
1. Emoția pozitivă.Ne referim aici la sentimentul de bucurie resimțit ori de câte ori interacționăm cu persoane din mediul nostru, cu elementele ale mediului înconjurător sau chiar cu noi înșine (introspecție). Pentru a resimți o stare permanentă de bine este important să ne creăm constant situații și contexte care ne aduc bucurie. Acestea sunt numeroase și diverse și depind de fiecare persoană în parte. Printre cele mai comune și la îndemână se numără: compania persoanelor care debordează de optimism, ne fac să râdem ușor și ne creează o stare de confort, practicarea hobby-urilor, plimbările în natură, în zone cu panorame spectaculoase sau chiar simpla savurare unui smoothie delicios.
Emoția pozitivă este considerată baza wellbeing-ului, întrucât face referire la primul lucru care îi vine în minte oricărei persoane atunci când se gândește la fericire, în sensul general.
2. Implicarea sau engagement-ul.Este vorba despre sentimentul pe care îl simțim atunci când suntem una cu ceea ce facem. Indiferent că este vorba despre practicarea unui hobby, prezența la un concert, un film văzut la cinema sau chiar task-urile de la job, tot ce facem trebuie să ne reprezinte într-atât de bine încât să ne absoarbă în totalitate. Pe mulți dintre oameni, această implicare extrem de profundă îi sperie, dându-le impresia pierderii controlului. De fapt, lucrurile stau tocmai invers. Atunci când îți place ceea ce faci, mintea se concentrează numai la acel lucru, individul experimentând un moment de mindfulness. Cel mai adesea, această implicare apare în cazul activităților pe care le desfășurăm din propria dorință, fără a fi constrânși de vreun factor extern.
3. Relațiile. Al patrulea element al wellbeing-ului se referă la abilitatea individului de a suda legături puternice cu cei din jur, de a păstra prietenii vechi, precum și de a se descurca în diverse contexte sociale. Este deosebit de important să avem prieteni cărora să le împărtășim reușitele și eșecurile noastre, să purtăm conversații relaxate cu toți colegii de birou, să știm pe cine ne putem baza atunci când avem nevoie de ajutor. Este demonstrat științific că oamenii care sunt orientați către relații bune cu toți cei din jur sunt mai sănătoși, trăiesc mai mult, produc mai mult și sunt mult mai împăcați cu propria persoană.
4. Însemnătatea” (în engleză meaning). Această componentă se referă la raportarea individului față de o entitate, făcând refeire la apartenența la grupuri sociale, comunități, religii. Acest subiect este o preocupare a psihologilor încă din anii ’50, când se demonstrează științific că principala cauză a depresiei este lipsa credinței într-un scop mai mare decât propria existență. Indiferent că ne referim la credința într-o divinitate, într-o cauză socială, într-o pasiune sau chiar într-un partid politic, ca ființe sociale, avem nevoie să ne raportăm la un lucru mai măreț decât propria persoană. În caz contrar, ne vom confrunta în primul rând cu absența motivației în orice domeniu, neavând un obiectiv către care să tindem. În termeni mult mai spirituali, ne pierdem calea.
5. Sentimentul de împlinire/realizare (în engleză achievement). Este vorba despre mulțumirea pe care o resimțim atunci când dobândim o aptitudine, când ajungem să stăpânim un anumit domeniu sau chiar un obiect. Pentru a ajunge în acest punct, individul are nevoie în primul rând de perseverență, de capacitatea de a ști să piardă, să se ridice și să încerce din nou. Sentimentul de împlinire apare doar atunci când ne luptăm pentru un anumit lucru, în caz contrar, satisfacția nu este atât de mare. Doctorul susține că acesta este un factor care trebuie avut în vedere în permanență, ori de câte ori ne simțim descurajați și fără puterea de a mai lupta pentru un anumit vis.
Dintre numeroasele teorii care descriu starea de wellbeing, psihologul pozitivist Seligman o oferă pe cea mai completă. Teoria PERMA este utilizată în parentologie și educație, precum și în majoritatea programelor profesionale de corporate wellbeing. Acesta poate fi aplicată, de asemenea, la nivel individual, având rezultate vizibile pe termen lung.
Alecsandra Ioniță, CEO și Wellbeing Specialist SmartExperience
Cu o experiență de 13 ani în marketing, comunicare și vânzări, atât la nivel local, cât și global, Alecsandra și-a concentrat activitatea din ultimii 6 ani pe consultanță specializată în corporate wellbeing.
În anul 2010, a înființat divizia de Wellbeing a SmartExperience, care, în prezent, numără 70 de facilitatori și are în portofoliu 30 de clienți constanți pentru care organizează peste 50 de tipuri de ateliere reCreative.
Parcursul profesional include funcții executive și de decizie în managementul unor companii precum Washington Group International, Karl Heinz Dietrich, La Strada Deco și Fundația Calea Victoriei, acoperind industriile: logistică, FMCG și ONG.