Amenajarea birourilor, o arta
Lumina
“Trebuie sa avem multa lumina, peretii trebuie sa fie luminosi”, spune Iosub. “Biroul trebuie sa fie amplasat langa fereastra, dar ne putem juca si cu iluminatul artificial; obiectele de iluminat, cu forma si culoarea lor, creeaza o alta atmosfera. Folosesc draperiile ca un obiect decorativ. Dupa ce am colindat lumea in lung si-n lat si am stat aproape sapte ani in Germania, am constatat ca jaluzele nu mai sunt de mult la moda. In Romania, abia acum au ajuns, dar sa privesti vesnic spre fereastra si sa vezi mereu acelasi ritm de linii te poate obosi la un moment dat”.
Mobilierul
In ceea ce priveste amplasarea mobilierului in camera, trebuie sa existe un echilibru al dispunerii obiectelor in camera, pentru a scapa de senzatia de scufundare a camerei, sfatuieste Iosub. “Mobilierul trebuie sa fie practic, cu designul te poti juca pentru ca acum mobilierul se poate face la comanda. Daca spargem sablonul, dam forma mobilei, castigam spatiu si cream o alta atmosfera”.
Culoarea
In primul rand, paleta de culori in care este realizat designul unui birou tine foarte mult de cel care il va ocupa, pentru ca o culoare are semnificatii diverse de la o persoana la alta. Nuantele pastel, tonurile deschise ale culorilor sunt cele mai indicate pentru a crea o atmosfera placuta in birou. Culoarea nu depinde de functia ocupantului biroului. “Chiar daca este manager si are biroul in culori pastel, nu inseamna ca nu este un om serios”, spune Iosub.
Spatii deschise versus spatii inchise
Chiar daca este vorba despre un birou unic in care isi desfasoara activitatea mai multi angajati, trebuie sparta monotonia spatiului continuu. “In momentul in care apare o grinda, apare un alt perete despartitor, ai senzatia ca mai exista si altcineva in acel spatiu, ca nu esti singur”, explica Iosub. O exagerare in birourile de tip spatiu deschis o reprezinta, in opinia Mariei Iosub, spoturile luminoase aplicate in peretii despartitori.
Biroul angajatului,
diferit de cel al managerului?
Nu ar trebui sa se amenajeze diferit birourile, in functie de pozitia ierarhica in firma a celor care le ocupa. “Diferenta inseamna deja un disconfort pentru angajati”, spune Iosub. Distinctia intre biroul angajatului si cel al managerului se creeaza daca se instaleaza o masa de sedinte in biroul managerului sau daca se ataseaza o sala de sedinte la incaperea in care sta managerul.
Stilul unui birou incepe cu personalitatea
ocupantului
Amenajarea unui birou, spune Iosub, incepe cu doua intrebari: cine va ocupa biroul si cu ce se ocupa respectiva persoana. Pentru a ordona o incapere, o solutie pe care o sugereaza Maria Iosub este amplasarea, langa pereti, a unor banci din lemn sau diferite materiale. Rezultatul este senzatia ca biroul va parea foarte lung si mai organizat.
Obiectele artistice – mai mult decat decoruri
Iosub, care expune lucrari de pictura decorativa in galeria detinuta impreuna cu o prietena, Val House, se declara impotriva noului curent, prin care posterele tind sa ia locul tablourilor in birouri. “Tabloul”, spune ea, “nu poate fi inlocuit de nimic, este un obiect care relaxeaza si bucura ochiul”.
Fotografia de familie
“Cand e vorba despre o fotografie de familie, eu personal nu sunt de acord, pentru ca persoana care vine in birou se poate simti intimidata. Poti sa asezi o poza personala discret, intr-un colt in care sa nu sara in ochi, pentru ca a avea pe birou poze de familie inseamna sa te descoperi prea mult, iar un birou este totusi un loc oficial”, spune Iosub. Obiectele inscriptionate cu numele posesorului, adauga Iosub, reprezinta bravura. “Poti impresiona si altfel”, explica ea. “De exemplu, prin felul in care dai mana cu cel care intra in birou”.