Anotimpuri și viață… în culorile curcubeului
Ar fi bine să fie roz viața sau nu? A venit toamna cu tonurile de maroniu, auriu, roz și ne amintim că frunzele cad și că în viață mai este și toamnă. La fel ca anotimpurile, viața are urcușuri și coborâșuri, avem parte de situații calde, vreme rece câteodată, dar trebuie să fim fermi, să ne ținem pe poziții și să înflorim precum pomii primăvara. Despre echilibru, despre eșec și resetare vorbim cu Magda Pâslaru, Founder&Managing Director la The Rainbowidea într-un material marca Revista CARIERE, pentru secțiunea Work Life Balance.
Cine este omul Magda Pâslaru și ce înseamnă familia în viața unui om?
Sunt soție, mamă, colegă, prietenă, antreprenor, un om asumat cu valori și principii foarte clare care se inspiră pentru a da, ajuta și inspira mai departe. M-am născut și am crescut într-o familie unde iubirea și încrederea au fost adânc înrădăcinate. Am avut norocul să îmi întâlnesc jumătatea devreme și să construim împreună o familie unde iubirea și încrederea sunt cultivate și transmise mai departe copiilor noștri, pentru că ele sunt cele datorită cărora am rezistat uniți și puternici, indiferent de intensitatea taifunurilor care s-au abătut peste noi.
Cât de importantă este susținerea familiei în vremuri tulburi?
Este esențială susținerea familiei, atât în vremuri tulburi cât și în cele senine. Să știi că poți conta întotdeauna pe “oamenii tăi” care te iubesc necondiționat și te susțin indiferent de deciziile pe care le iei, nu te judecă, nu îți taie aripile, ba dimpotrivă vor încerca mereu să îți fie de ajutor… este tot ce îți poți dori ca să ai o viață echilibrată și fericită.
Aveți doi băieți de 9, respectiv 13 ani. Vă susțin în inițiative? Vor să intre și ei în The Rainbowidea?
Mama din mine va spune mereu că băieții mei sunt cei mai minunați din lume, sunt mândră de ei și le doresc să își întindă aripile și să zboare acolo unde le e lor cel mai bine. Nu am creat și nici nu îmi doresc ca Rainbowidea să fie un business de familie, pe care copiii îl preiau de la părinți și îl duc mai departe. Îi încurajez să viseze cât mai departe ca să ajungă acolo.
Cum a venit ideea acestei afaceri? De ce Rainbowidea?
Numele Rainbowidea a avut ca primă formă Rainbow (denumire comercială folosită pentru Rainbow Marketing & Consulting) și Colorful Ideas (sloganul) – marca “Rainbow Colorful Ideas” fiind creată în 2005 de mine și soțul meu pentru a denumi activitatea de agenție de publicitate. Am acordat dreptul de folosire a mărcii, cu titlu gratuit, societății în care eram asociată cu un prieten (la acea vreme), înțelegând amândoi că aceasta este contribuția noastră în noul start-up. Ulterior în 2013, ca urmare a creșterii cifrei de afaceri și intrării afacerii într-o nouă etapă, am simțit nevoia să spunem clienților că pe lângă faptul că suntem creativi și flexibili, gândim strategic, pe termen lung – conceptele și ideile create de noi având ca obiectiv principal obținerea de rezultate reale în business-ul lor – și astfel a apărut o nouă marcă: “Rainbow Idea Strategically Colorful”, din nou creată de mine și soțul meu și la fel ca prima oară, am permis folosirea cu titlu gratuit de către societatea în care eram asociată. După 14 ani de asociere, la finalul lui 2019, am primit o lecție de viață care îmi va rămâne temelie pentru viitor, și anume: “banii schimbă oameni și distrug prietenii” și după un episod de agresivitate verbală și fizică am decis că este momentul să punem stop. Așa a apărut THE RAINBOWIDEA la final de 2019. Urmare a evoluției noastre în antreprenoriat, dar și a nivelului de business la care ajunsesem ne-am poziționat ca “global marketing solutions integrator”, adică livrăm soluții la problemele de marketing ale clienților globali, integrând peste 300 de furnizori din toată lumea într-un mix customizat fiecărei probleme sau fiecărui tip de client.
Când sunt situații aglomerate la serviciu, aveți ajutor cu copiii? Dacă da, cum vă descurcați?
Primii doi ani cu primul copil au fost o cursă fără sfârșit, alergam ca la un maraton dintr-o parte în alta și ne pasam ștafeta… dar nu reușeam să ajungem la finish. Ieșirea bunicilor la pensie a fost momentul potrivit pentru a-i invita să participe activ la creșterea nepoților, și am avut noroc că au acceptat, pentru că astfel, am putut să balansăm eforturile și să creștem și copiii și business-ul.
Părinții, bunicii, sunt importanți într-o familie. Cum este în familia dvs?
Am crescut într-o familie numeroasă, când venea vacanța mare de abia așteptam să merg la bunici și să mă joc cu verișorii mei, de gradul unu, doi, nici nu conta, important e că se strângea gașca mare acolo. Evident că și acum casa plină este un prilej de bucurie pentru mine, și de ceva ani încoace trăim în aceeași casă 3 generații, împreună, copiii mei crescând alături de bunica mea.
Ați avut momente de „cumpănă” de-a lungul vieții, momente în care nu știați cum să reacționați? Aș dori să ne spuneți din ambele perspective, atât personal, cât și profesional.
Cel mai mare moment de cumpănă atât pe plan profesional, cât și personal a fost la finalul anului 2019 când am primit de altfel lecția vieții mele. Știți senzația aceea când simți că pică cerul pe tine și e atât de greu că te doboară? Sau că ți-a fugit preșul de sub picioare și te-ai trezit în aer și logica îți spune că vei cădea în gol și vei muri? Cam așa a fost.
Și pentru că în Rainbow Marketing & Consulting nu eram doar eu, era și soțul meu, am trăit totul la intensitate dublă.
Pentru o buna perioadă de timp am avut nevoie de terapie, iar apoi a venit pandemia care s-a dovedit a fi un rău cu partea lui de bine. Binele pentru noi s-a tradus prin TIMP: pandemia ne-a dat timp să înțelegem de ce și cum am ajuns să eșuăm într-un parteneriat de business de 14 ani, ne-a dat timp să ne uităm în oglindă și să ne reamintim cine suntem noi cu adevărat, să ne regăsim fiecare pe el însuși dar și unul pe celălalt, să facem curat în mintea noastră și în relațiile cu oamenii din jur.
Atunci a durut foarte tare. Acum uitându-ne în urmă, ne dăm seama că am ieșit mai puternici, mai uniti și vedem cumpăna ca pe o binecuvântare.
Cum este viața profesională când întâmpini un eșec? Cum îți dai reset?
Pentru mine eșecul în viața profesională a fost un eșec pe mai multe planuri, ca antreprenor, manager și asociat într-o companie în care am investit totul (timp, bani, know-how) și m-am trezit brusc într-un coșmar, unde emoțiile principale au fost dezamăgirea & deznădejdea. Esențiale în procesul meu de resetare au fost iubirea și încrederea necondiționată a partenerului de viață și a familiei. La acestea s-au adăugat: suportul oamenilor care s-au dovedit a fi cu adevărat prieteni, dorința de a rămâne alături de mine și de a continua să lucrăm împreună venită atât de la colegi cât și de la clienți și furnizori și nu în ultimul rând, multe ore de terapie & autoeducare..
Ați avut mentori de-a lungul vieții? Dacă da, ce sfaturi ați primit și v-au fost cu adevărat folositoare?
Cred că fiecare etapă a vieții mele a fost mentorată. La început au fost părinții, apoi câțiva profesori, apoi partenerul de viață. O dată intrată în câmpul muncii am avut ca mentori șefi, clienți, de la toți am învățat câte ceva. O dată cu trecerea prin eșec, am căutat și găsit mentorii și în afara cercului meu, reușind astfel să înțeleg că o ușă închisă deschide noi oportunități. Acum este parcă mai ușor ca oricând să găsești mentori care să te inspire, trebuie doar să ai deschiderea de a primi/înțelege ce vor ei de fapt să spună. O carte care m-a ajutat pe mine în pandemie a fost “Trezește uriașul din tine” de Tony Robbins. În aceeași perioadă am descoperit Antreprenoria (platformă pentru antreprenori creată de Romanian Business Leaders) unde i-am întâlnit pe Alis Kosza și Răzvan Nicoară, i-am descoperit pe Lorand Soarez Szasz cu Upriserz, Andreea Roșca cu Vast & the Curious, Iancu Guda și recent pe Dean Graziosi și Dan Berteanu. Caut continuu inspirație în jur pentru a avea un mindset sănătos.
Aveți un motto după care vă ghidați în viață?
“Life is like a roller-coaster, sometimes you’re up, sometimes you’re down, enjoy the ride and never give up”
Viața este ca un roller-coaster, câteodată ești sus, câteodată ești jos, important este să te bucuri de călătorie și să nu renunți niciodată.
Ce sfaturi aveți pentru tinerii aflați la început de drum într-o afacere? Merită să mergi pe cont propriu sau este bine și ca angajat?
1/ Eu am primit un sfat de la ai mei: “Indiferent de ce faci, fă-o foarte bine.” Și aș adăuga “Fă-o cu pasiune”, pentru că doar așa orele de muncă nu vor mai fi “de muncă” ci de plăcere. Richard Branson are o expresie care m-a urmărit la începuturile mele de antreprenoriat: “Have fun, work hard, money will come”. Dacă dimineața când te trezești ți se pare un calvar să mergi la muncă, fă o schimbare, Caută până găsești să faci ceea ce îți place, ceea ce te face împlinit.
2/ Bucură-te de cei dragi și petrece timp de calitate cu ei.
3/ Deține controlul deciziilor tale, sau altfel spus, nu îi lăsa pe alții să decidă viitorul pentru tine.
Să fii antreprenor nu este deloc ușor, libertatea de a-ți face singur programul vine la pachet cu toate grijile și taxele pe care le ai de plătit. Eu îi sfătuiesc pe cât mai mulți să încerce măcar o perioadă să fie antreprenori, pentru că doar așa pot decide ce pălărie vor să poarte: angajat sau antreprenor.
Dacă doriți să adăugați ceva și nu v-am întrebat, vă rog să o faceți.
E o vorbă din bătrâni “mâine va fi mai bine”. Eu am spus mereu că după ploaie vine soarele și uneori apare curcubeul. În cele mai grele momente, caut să îmi repet aceste cuvinte și să mă regăsesc pe mine însămi.