Cultura crizei si criza culturii
Actiunile intreprinse nu sunt urmarea unui calcul hotarat de tipul: castig/ pierdere. Ce castiga si ce pierde compania in urma deciziei manageriale de a nu mai acorda nici o crestere salariala in anul in curs sau de a renunta partial la departamentul de marketing, ori in urma deciziei de a reduce programele de training? Putem calcula sumele "economisite". Dar impactul acestor masuri asupra culturii si climatului organizational determina pierderi prin lipsa de performanta a angajatilor ramasi. Aceste pierderi pot fi si ele transformate in cifre, se vad mai tarziu si vor fi necesare alte sume pentru a le recupera. Dar, aceasta problema va fi rezolvata, probabil, de un alt manager …
Cultura crizei este la moda. Angajatii stau "pe chat" cu prietenii in timpul orelor de program. Nu demult ei isi faceau planuri despre cum sa isi petreaca sfarsitul de saptamana cu banii castigati. Acum vorbesc, stresati, despre criza: "la tine cum e?" "nasol, dau astia afara ca la balamuc" si acesta este doar un exemplu de dialog. Intr-o atmosfera in care criza este omniprezenta e greu sa obtii performanta. Iar lipsa performantei combinata cu stresul managerilor produc o cultura bazata pe forta.
Lipsa unui sistem de management al performantei isi face simtite efectele – oamenii nu stiu sa se autoevalueze si isi pierd increderea in ei, pentru ca nu lucreaza cu obiective, ci indeplinesc liste de activitati. Conditiile de "cutting costs" si "downsizing", pentru ei, reprezinta o catastrofa si nu o salvare, ca pentru managerii si patronii firmelor.
Cultura organizationala de tip defensiv pe care o regasim in multe companii, intretine fenomenul numit "criza". Companiile pierd mai mult decat castiga in urma unui management de criza ineficient si doar managerii care vor intelege ca oamenii raman valorosi si merita recunoastere in toate timpurile, vor fi castigatori.
Cultura si climatul organizational sunt doua elemente-cheie in managementul de criza. Ele pot dejuca planurile managerilor care nu le acorda atentie si, in aceeasi masura, daca sunt urmarite si controlate, pot relansa organizatia sprijinind deciziile managerilor.