„Leadership” începe cu propria minte! Weekend-ul este pentru familie!
Există momente în viață când este greu să ții în frâu tot ce ți se întâmplă. Presiunile zilnice te pot face să te gândești la schimbări majore cum ar fi schimbarea locului de muncă, selectarea mai atentă a grupurilor de prieteni, schimbarea de strategii de abordare a situațiilor, a problemelor apărute de-a lungul vieții. Vorbim despre leadership și echilibru între viața personală și viața profesională cu Amalia Sterescu, Personal Branding Strategist Certificat, Public Speaking Coach, Leadership Consultant, într-un interviu acordat în exclusivitate Revistei CARIERE în cadrul rubricii Work Life Balance.
Amalia Sterescu are o experiență profesională de peste 25 de ani, din care 16 ani i-a petrecut conducând diverse echipe de relații cu clienții, suport vânzări, telesales sau telemarketing în companii cu amprentă globală, ocupând poziții de conducere în echipe locale și internaționale. Ca intrapreneur, a creat de la zero startup-uri în România, China sau India și a gestionat clienți din peste 50 de țări ale lumii.
De zece ani Amalia este Edupreneur, creează și personalizează programe de dezvoltare pentru echipele locale și internaționale de lideri, din diverse industrii. De-a lungul timpului, a creat programe unice cum ar fi Leadership Carismatic, Digital Leadership, Managementul Brandului Personal, Mastering Public Speaking, Speak to inspire, Networking strategic, dorindu-și să dăruiască mai departe ceea ce a acumulat în experiența ei.
Ca Fondatoare a primei Școli de Public Speaking din România a pregătit peste 2500 de profesioniști la nivel local și international dar și elevi din grupa de vârstă 6-14 ani.
Își definește misiunea asemeni unui far, dorindu-și să îi călăuzească pe lideri să facă tranziția către următorul nivel al business-ului sau al carierei lor și în prezent își concentrează atenția înspre internaționalizarea serviciilor sale în zona de Leadership self care și Reframing aging.
Cum îmbinați viața de familie cu viața profesională, având în vedere că aveți 3 copii de vârste diferite? Cum reușiti să vă faceți timp pentru familie?
Acum mulți ani, când doctorii ne-au spus ca nu putem avea copii, viața mea însemna doar carieră construită cu mult efort, pas cu pas. Dar o voce interioară îmi spunea că pot, că pot avea și o carieră de care să fiu pasionată și mulțumită dar și o familie așa cum visam când eram copil. Pe principiul ai grijă ce-ți dorești.. casa noastră s-a umplut cu trei băieți fantastici.
Cum a fost viața cu șase mânuțe la doar patru mâini de adult? Împlinită, haotică, un roller coaster continuu.
Azi copiii au zece, doisprezece și șaisprezece ani – uitându-mă în spate iată câteva soluții care ne-au ajutat să ne facem timp pentru toate:
Când s-a născut al treilea copil, aveam un rol global într-o corporație, o echipă de 300 de oameni și eram mereu cu bagajul la ușă. Când prindeam un zbor de trei ore în Europa era nimic pe lângă cele de 7-10 ore către Asia sau SUA. Soțul meu din antreprenor de succes devenise de ceva ani intraprenor al unei companii cu peste 4000 de angajați. Mi-am dat seama că în ciuda sistemului de suport de acasă (trei bunici implicați cărora le sunt recunoscătoare) eu nu mai puteam continua în acel ritm. Aveam nevoie de flexibilitate la program pentru a câstiga timp cu familia mea așa că mi-am luat inima în dinți și am devenit acum zece ani, antreprenor în educație. Asta a venit la pachet într-o primă fază cu multe provocări dar apoi, dupa 2 ani, am reușit ca eu și soțul meu să ne completăm din punct de vedere disponibilitate și să funcționăm ca doi veritabili parteneri: când el are o săptămână grea, eu suplinesc ce face el în mod normal logistic și invers. În familia noastră, între noi ca soți nu există ” asta e treaba ta” – există un set de muulte taskuri legate de logistica creșterii, educației și îngrijirii a trei copii și fiecare preia de acolo, cât mai mult, în funcție de disponibilitate, într-un echilibru dinamic care să nu trezescă frustrări și să fie eficient.
Pentru a administra nu numai două business-uri dar și o familie cu trei copii, e nevoie de multe abilități de organizare și uneori îmi spun că dacă eu și soțul meu nu eram ambii buni manageri, ori unul era organizat și celălalt … orice dar nu asta – ar fi fost mult mai greu! Așa, calendarul familiei din ICloud ni se deschide o dată cu cel de serviciu zilnic și tot ce trebuie făcut, organizat, planificat – de la sport, meditații, excursii, ieșiri cu prietenii, gestionarea a trei seturi de sedințe cu părinții ori trei seturi de grupuri de prieteni/zile de naștere – totul e acolo. Și copiii au acces la el și învață din mers să fie organizați. Deci organizarea și proactivitatea sunt esențiale. Educarea copiilor de a fi autonomi a ajutat.
Nu lucrăm în week-end! Week-end-ul este pentru familie! E o regulă pe care o încălcăm foarte rar. Nu călătorim în week-end în interes de serviciu și încerc să nu îmi pun evenimente sâmbăta sau duminica deși clienții cer asta. Cu părere de rău le-am spus Nu. Avem câteva obiceiuri de week-end care ne mențin familia unită și fericită!
De patru ani am creat o sezonalitate controlată a business-ului meu astfel încât, toate vacanțele copiilor le petrec împreună cu ei iar în luna iulie și august nu preiau niciun eveniment pentru a putea călători cu ei peste tot și a petrece timp de calitate – prestez doar servicii de strategie și coaching online care nu necesită prezența mea fizică. Astfel de mici i-am ajutat pe copii să descopere lumea și diversitatea ei, baiatul meu cel mic de exemplu, la zece ani a văzut 20 de țări. Sper ca asta să îi ajute cu imaginea lor de ansamblu asupra lumii în care trăim, dar și la nivel de informații și experiențe.
E foarte ușor pentru un cuplu cu mulți copii să se lase absorbit de logistica creșterii lor și să neglijeze romantismul și tot ceea ce face un cuplu să rămână funcțional din pasiune nu pentru că ”trebuie”. Anul acesta eu și soțul meu împlinim 20 de ani și cred că e important că în ciuda faptului că puștii ne absorb mai mult decât ne-am dori – ne-am dat timp din când în când să ne regăsim și să petrecem timp de calitate împreună pe lângă multele zile în care obosiți la final de zi realizăm că nu am apucat să vorbim mai deloc printre ”Mamiii”” sau ”Tatiii!”.
Ați avut/aveți un mentor? Dacă da, care este acela și care a fost cel mai bun sfat primit de la el sau de la oamenii care v-au inspirat de-a lungul carierei?
Am avut mulți mentori de-a lungul anilor și am fost la rândul meu mentor. Mentorii m-au ajutat în general în perioade de tranziție în carieră, când ieșeam din zona mea de confort mai mult decât eram eu pregătită.
Când eram foarte tânără și lucram cu copiii instituționalizați am avut-o ca mentor pe Toby Lowery – o voluntară din UK care și-a lăsat familia și a venit în România să ajute în anii 90 copiii din orfelinatele românești. Ea m-a învățat că joaca este munca copilului și că trebuie să le creăm timp de descoperire și explorare – folosesc aceste sfaturi și azi ca edupreneur sau ca mamă. În corporații am avut mai mulți mentori dar de la unul din ei, Sandeep – un lider senior indian, am învățat cum să conduci prin influență chiar și atunci când nu ai oameni în subordine. Nu toți reușesc, el însă reușea să conducă o comunitate de leaderi aliniați la un scop comun și unele practici le folosesc și azi. Ca antreprenor m-a inspirat Tami Simon – care ca antreprenor în educație, într-un moment în care ezitam, mi-a spus că în antreprenoriat există o singură cale: nu te opri, mergi înainte! În concluzie recomand tuturor profesioniștilor să nu ignore beneficiile mentoringului!
Ca bun cunoscător al mediului corporatist, care credeți că vor fi cele mai mari provocări pentru lideri în 2023?
Am avut șansa să lucrez în ultimii zece ani cu echipe de leadership din diverse corporații, din industrii diferite. Există provocări specifice fiecărei industrii dar există și provocări comune, post pandemie, la nivel de leadership în 2023. Iată câteva dintre ele:
Crește disonanța între modul în care credem că ne jucăm rolul ca lideri și modul în care ne percep angajații ca lideri. Scade ”employee engagement”. 65% din angajați ar renunța la o mărire de salariu numai pentru a își vedea șeful concediat… Mc Kinsey menționa recent într-un studiu că 77% din lideri cred că își motivează echipa și generează engagement în timp ce 82% din angajați nu sunt de acord cu această afirmație…Post pandemie e nevoie să ne acordăm stilurile de leadership în raport cu așteptările mixului de generații, să fim creativi pentru a răspunde nevoilor business-ului acceptând totodată că realitatea pieței muncii, s-a schimbat.
Rolul liderilor post pandemie suferă schimbări semnificative. Obișnuiam să setăm direcții, să gestionăm bugete, să alocăm sarcini și deadline-uri. Astăzi însă angajații vor să se simtă conectați altfel cu rolul lor, ei caută un sens al muncii lor, un scop! Unii vor să se simtă fericiți la locul de muncă de aici și preocuparea pentru ”wellbeing”. Ca lideri trebui să creăm o nouă fundație pentru ca angajații să se simtă conectați cu munca lor și implicați!
Leadership începe cu propria minte! Dacă vrem să fim lideri eficienți, trebuie să înțelegem cum ne funcționează propria minte dar și cum funcționează mintea colectivă a echipei sau a organizației noastre! De asemenea nu putem vorbi de starea de bine a angajaților post pandemie dacă nu ne preocupă propria stare de bine ca lideri. Rămân la părerea că starea de echilibru a liderilor trebuie prioritizată și numai așa business-urile se vor concentra nu numai pe cifre și profit dar și pe beneficiile aduse comunităților pe care le ating prin activitatea lor. Mai multă empatie la nivel de leadership nu va strica niciodată – planeta are nevoie!
Ce credeți că vă va aduce dvs anul acesta, ce provocări? – atât personale, cât și profesionale.
Pe plan personal am un puști care în două luni trebuie să decidă unde vrea să-și urmeze studiile universitare, în ce țară – și asta poate fi începutul unui șir de schimbări la nivel de familie, schimbări pe care momentan nu putem decât să le anticipăm. Mă pregătesc de vreo șase luni mental și afectiv pentru acest ”nivel următor” în viața de familie dar tot suspin – acesta e adevărul! Ceilalți doi puști sunt deja preadolescenți și orice mamă cu băieți în această fază, cam știe ce înseamnă asta – câte turbulențe pe minut😊 Pentru mijlociul e anul decisiv în care va realiza dacă va continua cu tenis de performanță și poate merge mai departe sau nu. Rolul nostru este să-l sprijinim indiferent ce alege.
Profesional, în anul 10 de antreprenoriat mi-am ridicat ștacheta ceva mai sus decât în anii precedenți. Provocarea cea mai mare va fi să mă transform din creator de conținut și facilitator de programe educaționale în furnizor de conținut și produse online pentru alți edupreneuri sau departamente de training din companii – pentru un market ce depășește granițele țării.
Sfaturi pentru cititorii nostri în 2023. Cum ar trebui să ne pregătim pentru schimbările de anul acesta? Și cum se pregătește „Omul” Amalia Sterescu?
Ultimii ani ne-au arătat încă o dată că schimbarea e o constantă a vieții, unele sunt schimbări lente – altele dramatice. Ce trebuie însă să antrenăm este puterea noastră mentală de a ne adapta la orice context, de a găsi soluții, de a opera dintr-o zonă de putere și nu neapărat dintr-una de vulnerabilitate. Pe lângă antrenamentul minții, trebuie să ne antrenăm corpul, să mâncăm sănătos, să facem sport și să-l ascultăm căci inteligența corpului nostru are o voce căreia mulți dintre noi i-au dat sonorul mic – pentru că așa am fost educați. Aveți grijă de sănătatea voastră emoțională, fiți parte a unui grup de prieteni sau a unei comunități, dați dovadă de compasiune. E un antrenament zilnic și orice avalanșă va veni peste tine – criză economică, război, altă pandemie, zvonistică – în interiorul tău și în forța comunității tale cu care împărtășești aceleași valori – vei găsi forța de a merge înainte!
Omul Amalia Sterescu se străduiește să facă câte puțin zilnic din cele mai susmenționate. Pe lângă aceasta continui să mă instruiesc pentru a putea să-i ajut la rândul meu pe alții în contextul de acum. Anul trecut am finalizat o formare pe Mindful Leadership cu NYU si Soundstrue , anul acesta o alta pe Reframing aging cu Maria Shriver și invitații săi. Ideea e ca la final de an când trag linia – să simt că am evoluat pozitiv ca profesionist, ca mamă, ca partener de viață, ca fiică. Pentru că nu suntem doar ce ne scrie pe cartea de vizită, suntem mai mult de atât!
Aveți un motto după care vă ghidați?
Am fost mai demult la NASA în Florida și am văzut o lansare de rachetă. Am fost impresionată atunci de posibilitățile minții umane și mai ales de tenacitatea și perseverența tuturor celor de acolo. Motto-ul lor? ”Failure is not an option”. L-am împrumutat de la ei. Cred că eșecul nu e opusul succesului, face parte din el! Ne ajută să fim mai buni zi de zi pentru familia noastră, pentru clienții noștri, pentru comunitățile din care facem parte. E o lecție pe care trebuie să ne-o asumăm și să mergem înainte.
*Acest material este susținut de Sodexo Benefits and Rewards Services.