Mass-media digitală și socială schimbă regulile jocului
În martie 2018, Reuters Institute, în colaborare cu Universitatea Oxford, a realizat studiul „Journalism, Media and Technology Trends and Predictions 2018”, în care relatează despre conceptul Fake News și predicțiile pe 2018 în domeniile media și tehnologie. În sondaj, aproape 60% dintre românii chestionați au încredere în informațiile din social media. În acest context, cât de plauzibilă este reinstaurarea încrederii, în era Fake News-urilor?
Într-un articol din Harvard Business Review, Kevin Kelly, co-fondator al revistei Wired, condideră că: „Adevărul nu mai este dictat de autorități, ci este conectat în rețea de către colegi. Ca urmare, există mai puțină credibilitate decât în brandurile media tradiționale. În același timp, internetul a expus oamenii la noi perspective.
Faptele exacte, faptele alternative și contra-faptele co-există acum online (de exemplu, într-un feed social media) într-un mod care este adesea confuz pentru audiențe. Până în prezent, încercările de a rezolva aceste probleme (verificarea faptelor, transparența sporită) au pornit de la premisa că este posibilă reinstaurarea încrederii publice în mass-media. Un mai mare scepticism față de fapte este o consecință inevitabilă.”
Citește și: Agora social media. Fobie sau folíe?
FAKE NEWS ȘI SOCIAL MEDIA
Dan Demeter, de la Kaspersky, confirmă că știrile false sunt un mare pericol pe care îl aduce social media. „Afluxul imens de informații face să nu avem nici timpul necesar, nici disponibilitatea de a verifica toate știrile care ne ajung în fața ochilor. În plus, școala nu ne încurajează gândirea critică, prin urmare nu avem exercițiul de a ne pune întrebări atunci când vedem o știre. Toate aceste lucruri fac posibilă răspândirea unor informații neadevărate sau parțial adevărate. Canalele social media nu fac decât să ajute la distribuirea lor – cu alte cuvinte, sunt mijlocul, nu cauza acestui fenomen”, ne explică specialistul Kaspersky.
E NEVOIE SĂ FIM UTILIZATORI ACTIVI AI MASS-MEDIA ȘI NU DOAR CONSUMATORI PASIVI
Dezinformarea, propaganda și abuzul sunt provocări uriașe pentru companii, iar tehnologia singură nu poate rezolva problema, fiindcă ea însăși poate crea știri false. Capacitatea de a identifica brandurile sau oamenii de încredere va fi în centrul ecosistemelor de informații sănătoase. Google susține că până la sfârșitul lui 2018 va investi în crearea de conținut de înaltă calitate, credibil. Proiectul Trust oferă deja indicatori privind standardele etice și expertiza jurnalistică, care vor începe să fie integrate în algoritmi în acest an.
Acest material a fost preluat din numărul 249 al Revistei CARIERE,
ediția din iulie-august 2018.
Pentru mai multe detalii legate de punctele de difuzare,
dar şi de abonare, click AICI.