Paradoxul turismului in criza
Tendinte
Potrivit Corinei Souvannasouck, Managing Director la Travel House International, trendul turistic actual "este influentat de polarizarea societatii in jurul celor doua extreme: bogatia si saracia". Turistii si firmele care pana de curand apelau la servicii low budget au inceput sa consume din ce in ce mai putin, pentru ca somajul si "cutremurele" din economie au afectat turismul charter si pe cel de masa. In aceste conditii, ofertele speciale ale companiilor aeriene si hotelierilor s-au indreptat spre calatoriile clasei de mijloc, pe care le-au sustinut si incurajat. Ca tendinte generale, in turismul de masa se remarca: proliferarea ofertelor 2 in 1 si a pachetelor dedicate unor evenimente precum concertele Madonnei sau ale trupei U2, in paralel cu orientarea spre vacantele de colectie a consumatorilor de turism high si middle buget. De asemenea, discounturile early booking au devenit, datorita reducerii cererii pentru turismul de masa, mai consistente anul acesta, iar perioada lor de valabilitate s-a prelungit.
Comparatii
Diferentele fata de anul trecut sunt majore atat pentru turismul business, cat si pentru cel de lux. Pentru turismul corporate, noutatea acestui an o reprezinta politica cutting costs si organizarea de licitatii, ca urmare a inghetarii sau reducerii bugetelor de marketing. "Multi salariati din firmele multinationale nu mai calatoresc la business class si nu mai au cazarea asigurata in hoteluri de 4 sau 5 stele, ci doar in hoteluri de 3 stele", explica directorul Travel House.
Tot la capitolul diferente fata de anii trecuti, Lucia Nora Morariu, Director General la Eximtur, a observat ca s-a redus numarul vacantelor. Persoanele care petreceau trei-patru vacante pe an se multumesc acum cu o vacanta principala (in general, petrecuta vara), iar bugetele de calatorie s-au micsorat de la 500 euro in medie, la 350-400 euro pentru o persoana.
Desi majoritatea profesionistilor din turism sustin ca au avut loc schimbari radicale, exista si voci care contrazic aceasta opinie. "Cine obisnuia sa opteze pentru vacante scumpe sau in locuri deosebite, face acelasi lucru si acum. Diferenta este ca si-au redus numarul de vacante dintr-un an, isi iau mai putine, dar de aceeasi calitate. Cei obisnuiti cu confortul nu vor tine cont de buget", nuanteaza Mioara Gheorghe, Director Operational la Happy Tour. In prezent, nici hotelul nu mai reprezinta o problema, deoarece exista oferte tentante, cu preturi de trei-patru stele la hotelurile de cinci stele sau sejururi de patru nopti, platite la nivel de trei nopti. "Paradoxal, in criza merita sa calatoresti! Desigur, cu conditia sa ai un venit sigur, fara riscuri viitoare", spune ea.
In voga
A fost o vreme cand era la mare moda croaziera pe Nil si vizitarea piramidelor egiptene. Se pare ca au apus acele timpuri… In prezent, Corina Souvannasouck nominalizeaza Myanmar, Africa de Sud si Praga drept destinatiile anului 2009. "Antalya, Tenerife si Creta" – completeaza reprezentanta Happy Tour.
Violeta Ratiu, Marketing Supervisor la Go Travel – SunMedair Travel & Tourism Services, sustine ca Turcia a preluat pozitia de lider, urmata indeaproape de Grecia, Spania si Bulgaria. Eximtur inchide clasamentul tot cu cateva locatii cu iesire la mare: Litoralul Marii Negre, Turcia si Grecia.
DESTINATII APARTE
Pentru manageri, vara aceasta, recomandarea Travel House International este o vacanta in Israel. Corina Souvannasouck ii sfatuieste "pe tineri sa viziteze Tel Aviv-ul, unde vor descoperi galerii de arta, locuinte ale artizanilor, ateliere boeme, o scoala de dans, arhitectura, covoare afgane, mobile stil Canton. Si Myanmar este o destinatie deosebita, ale carei peisaje exotice nu au fost inca degradate de turismul agresiv. Africa de Sud, taramul contrastelor, este atractiva nu doar pentru programele safari, dar si pentru cele culturale".
"Pentru vacanta de vara recomand hotelurile de cinci stele din Turcia, all inclusive. Consider ca este in continuare destinatia care ofera cel mai bun raport calitate – pret. In ceea ce priveste vacantele in doi, o alegere romantica ar putea fi Insula de aur din Croatia (KRK) sau Corfu, din Grecia", spune Lucia Nora Morariu. Violeta Ratiu aminteste cuplurilor Parisul, Venetia si insulele grecesti Corfu, Mykonos, Rhodos. Mai merita a fi incluse pe lista capitalele europene Budapesta si Praga, ale caror stradute vechi sunt ideale pentru plimbari in doi, si Toscana sau Riviera Franceza. "Locatii perfecte pentru luna de miere sunt considerate a fi Cancun, Maui, Las Vegas si lista poate continua", sustine ea.
Dupa un an dictat de programul jobului, majoritatea clientilor opteaza pentru vacante relaxante, linistite, in care nu depun prea mult efort. Celor sportivi, pentru care sa stai sub soarele Mediteranei, pe marginea unei piscine, este pierdere de timp, le sunt propuse wind surful, parasailingul, scufundarile, excursiile cu bicicleta ori echitatia.
Activ sau de refacere, turismul isi traieste sezonul de glorie. Criza a afectat deocamdata doar nivelul cheltuielilor, nu si prezenta lor in buget.
Altfel spus, vara aceasta problema se pune in termeni de "cat" si nu de "daca", datorita creativitatii de care operatorii de turism dau dovada.