Regal de colinde ”Madrigal” pe scena Ateneului Român
Sărbătorile n-ar avea farmec fără concertul tradițional de Crăciun al Corului Madrigal. Muzica pe care o ascultăm, vechile colinde, cântecele de bucurie dedicate acestui moment din an au ajuns să se identifice cu numele Madrigalului și, în același timp, să rezoneze cu emoția pe care o asociem cu această sărbătoare.
Acest lucru se datorează unei tradiții extraordinare pe care Corul Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin” o menține și o dezvoltă de mai bine de jumătate de secol.
”Este binecunoscută povestea Concertului de colinde al Madrigalului din 1968, de la Sala Radio. Nu se cântau colinde în acea perioadă, deși nevoia publicului de a se conecta cu sacralitatea sărbătorii Nașterii Domnului era imensă. Așa că informația că Madrigalul va cânta colinde într-un concert oficial s-a propagat imediat, iar în ziua evenimentului coada celor care sperau să fie printre spectatori se tranformase într-o veritabilă manifestație. Presiunea oamenilor a spart literalmente geamurile de la intrare și, evident, Madrigal a hotărât să mai țină un concert în acea seară, lucru care, în acei ani de cenzură, era un act de imens curaj”, ne-a reamintit despre lecția de curaj din acea seară de Crăciun, Emil Pantelimon, managerul Corului Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin”.
Pentru povestea aceasta, dar și pentru multe altele, chiar și după atâția ani, Madrigalul a rămas un simbol cultural la care românii se raportează, dar, mai ales, un reper emoțional și sonor al Crăciunului. Drept urmare, și anul acesta, de pe scena Ateneului Român, membrii corului vor încânta publicul spectator cu un mix muzical între colinde tradiționale românești, cum este „O ce veste minunată”, și colinde moderne și chiar contemporane, din repertoriul internațional, cum ar fi „O Magnum Mysterium” a lui Javier Busto.
”Colaborarea noastră cu Ateneul este, cred, una firească, ținând cont de încărcătura simbolică a celor două instituții, Madrigal și Ateneul Român, de ceea ce înseamnă ele pentru mentalul colectiv autohton, pentru cultura română. Gândiți-vă numai la faptul că evenimentul artistic inaugural al preluării de România a Preşedinţiei Rotative a Consiliului Uniunii Europene, din ianuarie anul acesta, s-a desfășurat la Ateneul Român, cu Madrigal în deschidere, dirijat de Anna Ungureanu și, apoi, cu noua Orchestră a Uniunii Europene, creată și manageriată de maestrul Ion Marin. În sală atunci au fost zeci de oficiali la cel mai înalt nivel din România și din toată Europa”, a precizat managerul corului.
Nu a numărat nimeni niciodată câte spectacole a susținut Corul Madrigal pe scena Ateneului în cei 56 de ani de existență, însă Emil Pantelimon ne garantează că din cele peste 4.500 de concerte de pe toate scenele lumii, cele mai multe și cele mai importante din România – probabil câteva sute – s-au desfășurat pe scena Ateneului Român. Numai anul acesta, corul a cântat și va cânta la Ateneu de șapte sau opt ori.
Trei seri magice
În luna decembrie, timp de trei zile, 7, 8 și 10, începând cu ora 19:00, Corul Madrigal va transforma Ateneul Român în edificiul simbol al celei mai îndrăgite perioade a anului – sărbătorile de iarnă. Va fi pus în scenă un magic spectacol sonor, care își propune să transpună spectatorii în spațiul de poveste al colindului autentic.
Entuziasmul publicului pentru Concertul Extraordinar de Crăciun al Corului Național de Cameră „Madrigal-Marin Constantin” crește de la an la an și este o tradiție care a împlinit deja jumătate de secol. Peste 1.600 de spectatori și-au asigurat un loc în superba sală a Ateneului Român pentru cele trei concerte.
„Este o onoare și o mare responsabilitate artistică pentru noi să ducem mai departe această splendidă tradiție a Concertului Extraordinar de Crăciun, să oferim românilor spiritul acestei sărbători, emoția colindelor și bucuria de a fi împreună. Și anul acesta, sute de copii din Programul Național Cantus Mundi vor aduce publicului vestea nașterii Domnului alături de mentorii lor din Corul Madrigal, completând cu inocența și talentul lor un eveniment pe care ni-l dorim și de această dată remarcabil”, a povestit Emil Pantelimon.
După cele trei concerte de la București, Corul Madrigal va pleca la Târgu Mureș, unde, la invitația Universității de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie „Gheorghe Emil Palade”, corul, dirijat de Anna Ungureanu, va susține Concertul extraordinar de Crăciun pe scena Palatului Culturii. ”Suntem la a treia invitație a gazdelor noastre de Crăciun și sperăm să o transformăm într-o tradiție pentru iubitorii Madrigalului din Târgu Mureș”.
Glasuri de îngeri
„La Cantus Mundi folosim forța extraordinară a muzicii, care unește și șterge diferențe, care este motor al acceptării celuilalt și care creează simbioză”, spunea fondatorul acestui program național, reputatul dirijor Ion Marin, cu ocazia Festivalului Internațional George Enescu din acest an, când aproape 2.000 de copii din Cantus Mundi au fost implicați în grandiosul program „Orașul cântă”, o extindere urbană a festivalului. Cantus Mundi este una dintre cele mai spectaculoase și extinse inițiative de educație și integrare socială pentru copiii din România și chiar din Europa ultimilor 25 de ani. Este programul de viziune și de viitor al Madrigalului, inițiat în 2011 de către Ion Marin, fiul fondatorului Madrigal – Marin Constantin, și cel mai amplu program de incluziune socială prin muzică din România.
Programul este derulat de o echipă extraordinară de strategie și implementare, în colaborare cu membrii Corului Madrigal. După opt ani, sute de concerte și evenimente, pe scene consacrate sau în spații neconvenționale, Programul Național Cantus Mundi a adus împreună peste 1.400 de coruri. Numai în România sunt peste 46.000 de copii care, alături de dirijorii lor, participă la evenimente culturale și sociale și promovează cântul coral, importanța și semnificația acestuia și tot ceea ce înseamnă mișcarea Cantus Mundi, desființând barierele legate de etnie, condiție socială sau economică, capacități fizice sau psihice. Aceste coruri construiesc peste tot în țară, în comunitățile din care provin, nuclee culturale complexe, care sunt atât de necesare pentru revitalizarea societății noastre, consideră managerul Madrigal
De altfel, în ultimii ani, nu a existat eveniment de amploare în care, alături de Madrigal, să nu cânte și corurile de copii și tineri Cantus Mundi, fie la concertele și turneele de Crăciun sau de Paște, vizita Papei în România sau concertul organizat la Palatul Cotroceni – „Muzica Palatelor Voievodale Românești” din septembrie 2019. Toate aceste prezențe dau șansa copiilor și tinerilor din România de a deveni vizibili atât în comunitățile lor, cât și pe marile scene naționale și le oferă literalmente „o voce” prin care pot duce mai departe un mesaj optimist, incluziv, de solidaritate și încredere în viitor.
Un ambasador cultural care activează, fără întrerupere, pe scenele lumii de peste 56 de ani
Madrigal este un adevărat fenomen și un ambasador cultural care activează, fără întrerupere, pe scenele lumii, de peste 56 de ani. De la crearea sa, în 1963, de către maestrul Marin Constantin, urmat fiind de un grup de foști studenți de la Conservatorul bucureștean, Madrigal a ajuns să scrie istorie în domeniul muzicii corale în lume. Acest lucru a fost posibil datorită consecvenței și calității excepționale a actului artistic oferit publicului.
Chiar și acum, când vorbim despre cel mai „tânăr” Madrigal din istorie, cu o medie de vârstă de 38 de ani, corul are în continuare acel sunet perfect, deja o marcă a ansamblului, care creează emoția și energia de acum 56 de ani, ”când geniul lui Marin Constantin a stabilit identitatea sonoră și vizuală a acestei construcții”.
Pe de altă parte, Madrigalul este singura structură corală care repetă în fiecare zi a anului, cel puțin patru ore, și care interpretează toate concertele și spectacolele fără partituri în față. Chiar dacă vizează spectacolele tradiționale (Paște, Crăciun, Ziua Madrigalului), concerte susținute în 11 limbi, în original – întotdeauna în limbile originale – sau concerte vocal-simfonice ample, pregătirea la cel mai înalt nivel a Madrigalului este „linia verde” a întregii sale activități, de la care nu se face rabat nicio secundă. ”Este foarte multă muncă, foarte mult de învățat, permanent. Tot acest efort continuu are în vedere prezervarea și transmiterea către audiență a acelui sunet unic, unitar, despre care vă vorbeam, care ajunge să genereze stări sufletești, să propună călătorii spirituale celor care ascultă și, de asemenea, să deschidă gustul pentru această muzică. Cultura este un medicament pentru stările tensionate, de criză, și un foarte bun adjuvant atunci când avem nevoie de reflexie. Iar credința noastră este că prin cultură putem schimba România”, a ținut să sublinieze Emil Pantelimon.