Tonuri de culori în viața de zi cu zi
În fiecare dimineață deschidem dulapul și ne vine în minte aceeași întrebare: oare ce să port astăzi? Trecem de pasul acesta și, femeile, se mai și machiază… „oare ce culoare se potrivește cu ținuta?” Este prea strident machiajul? Ținuta este prea formală? Pentru întrebări de acest gen există răspunsul potrivit. Cine ni le poate da? Un consultant de imagine. Vorbim despre culori, despre imagine, ținută, machiaj și echilibru cu Mariana Romanică, consultant de imagine, într-un material marca Revista CARIERE pentru secțiunea Work Life Balance.
Consultant, trainer și mamă de doi copii, Mariana Romanică este o persoană căreia îi place ceea ce face, îi plac florile, pictura, muzica și dansul. Spune despre ea că este o fire glumeață, nu știe să înoate, dar îi place să gătească rețete inedite. Ştiinţa din spatele meseriei sale a deprins-o la UpToDate Fashion Academy din Milano și în Statele Unite ale Americii la Institutul de Imagine și Culoare ByFerial. Să aflăm mai multe despre cum își îmbină viața personală cu cea profesională și cum reușește să facă față provocărilor de zi cu zi.
Cine este omul din spatele consultantului?
In spatele consultantului este cu siguranță un artist visător, idealist pe alocuri. Trăiesc mult în mintea mea cu toate idelile despre lume, artă, haine, iubire și oameni. Sunt un om ca toți ceilalți, care caută să-și onoreze calea.
Cum reușiți să obțineți echilibrul dintre viața profesională și cea personală?
Nu prea reușesc. Viața profesională îmi acaparează de cele mai multe ori viața personală. Cu ajutorul familiei, reușesc să păstrez armonia, dar până la echilibru cred că mai am un drum destul de lung. Partenerul meu mă susține 100% și mă ajută, iar copii sunt fascinați de meseria mea. Asta cu siguranță ajută. Observ însă că odată cu maturitatea – atât a mea cât și a business-ului, îmi doresc și simt nevoia ca echilibrul să devină norma.
Copiii sunt atrași de meseria mamei? Vă cer sfaturi vestimentare?
Băiatul meu David împlinește anul acesta 10 ani și are un ochi neobișnuit de bun pentru culoare. Vede și înțelege culorile perfect, ceea ce mă bucură. Anul acesta a descoperit prin experiență proprie și ce înseamnă stilul personal. A fost încântat, ne gândim deja la proiecte comune. El îmi cere sfatul, am creat împreună ținute și pe care le poartă foarte mândru.
Fetița are 5 ani jumătate și este un “prodigy” în domeniu. Nu-mi cere sfaturi vestimentare, ci îmi stilizează deja ținute cu care am apărut chiar și la TV. Dacă ar fi după ea, ar trece peste școală și ar veni de mâine să lucreze cu mine la studio-ul de stil.
Cum ți-a venit ideea de a deveni consultat de imagine? Nu este o meserie practicată de prea multe persoane.
Pe vremea când mă întrebau adulții celebrul „ce vrei să te faci când vei fi mare?” meseria aceasta nici nu exista la noi. Totuși, visam la transformări de look încă din școala generală. Abia când am ajuns, în postură de client, în biroul unui consultant, am realizat că asta va fi meseria mea.
Ați avut mentori? Cine v-a inspirat în alegerea acestei meserii? Care a fost cel mai de preț sfat primit în cariera dvs.?
Mentorul meu este nașa mea de botez, de la care am învățat nu doar ce înseamnă să fii femeie, ci mai ales ce înseamnă să fii om. Ea mi-a oferit cele mai valoroase lecții de viață.
Referitor la carieră, m-a ajutat un îndemn care are legătură mai degrabă cu natura umană: oamenii te vor ține minte pentru cum i-ai făcut să se simtă. Așadar acesta este și crezul după care mă ghidez.
Cum sunt clienții? Cer sfaturi doar despre vestimentație sau, în general vor schimbări majore spre totale?
Unii clienți caută aprobări, alții se caută pe ei înșiși. La mine ajung mai mult cei din urmă. Stilul este ceva foarte intim, legat de trăirile, sentimentele, gândurile despre sine. Este și despre dinamica socială, fie că vorbim despre exemplul pe care vrei să-l dai copiilor tăi, relația cu partenerul, grupul de prieteni sau performanța la locul de muncă. Oamenii, fie că recunosc sau nu, sunt atașați de aspectul lor și de cum îi percep cei din jur. Iar eu îi ajut să traducă mesajele interioare corect în exterior, atât.
Vi s-a întâmplat să faceți o schimbare unei personae și să spuneți „Wow, chiar este o schimbare semnificativă!”?
Categoric. Toate femeile sunt frumoase. Eu doar le aduc aminte de asta și le arăt că rezultatul se poate obține mai simplu decât cred majoritatea oamenilor: valorificându-ți AND-ul Stilistic. Prin culoarea, croiul și stilul potrivit am făcut transformări în care am șters chiar și 20 de ani de pe ‘fața’ clientelor mele.
Ce spun clienții după ce vă trec pragul și vă acceptă provocările?
Clienții îmi cer provocările! 😊 Concluzia comună este că „fac magie”. Eu le spun că pare magie, dar este știință. Deseori aud că este mai simplu decât credeau, clienții se simt ușurați că li se simplifică viața, mai pe scurt. Fac majoritatea femeilor fericite nu prin cumpărături și obiecte, ci arătându-le că se pot descurca singure la ceva ce li se părea imposibil, cu ajutorul unor formule matematice banale. Le redau încrederea în ele, iar asta mai degrabă se vede, decât se spune.
Știm că oferiți sfaturi vestimentare și de make-up. Cu toții știm că apariția, înfățișarea unei persoane, atunci când iese din casă practic, contează foarte mult când vine vorba de prima impresie. Cum ar trebui să ne îmbrăcăm pentru un interviu? Ce make-up ar trebui folosit?
Pentru interviu, contează enorm să înțelegem mai întâi unde ne ducem. Asta setează și „regulile” pentru ceea ce vom purta. Diferite industrii au limite diferite, însă ar trebui să ținem mereu cont de câteva aspecte: vestimentație decentă, 70% culori de bază (bleumarin, gri, alb, negru), accesorii și bijuterii în cantitate moderată, texturi mate, machiaj de zi discret. Cel mai important, să lăsăm la vedere un strop de personalitate pe care să o manifestăm relaxați. Cea mai mare greșeală pe care poți să o faci la un interviu este să reprezinți clișee.
Care este puterea culorilor? Se poartă în funcție de anotimp?
Femeile își aleg hainele emoțional, bărbații își aleg hainele strategic. Culorile au un impact mai mare decât credem, iar cea mai frecventă problemă a oamenilor este că nu știu să le asorteze, așa că renunță să le poarte.
Culorile se poartă în funcție de scop. Eu recomand clienților mei să-și alinieze stilul vestimentar la scopul lor general în viață – pe termen lung, mediu și scurt. Dacă nu ai stil, probabil că (încă) nu ai miză. Reversul este și el valabil. Dacă ai un țel bine definit, cu siguranță vei ști și cum trebuie să te îmbraci pentru a-l obține.
Ce sfaturi aveți pentru cei care vor să devină consultanți în imagine?
Consultanța de imagine este în definitiv o meserie unde te dedici oamenilor. Așadar, sfatul cel mai bun este să-și analizeze foarte bine DE CE-ul, înainte să pornească la drum în această meserie. Dacă vrei să o faci pentru că îți place moda, nu va fi de ajuns. Dacă vrei să o faci pentru că te distrezi îmbrăcându-ți prietenele, iar nu va fi de ajuns. Ai nevoie de un ochi sensibil la armonie și estetică, dar atent mai ales la suflet. Trebuie să fii diplomat, dar direct. Să fii blând, dar ferm. Este o lume a contrastelor, unde doar cei dedicați să descopere omul din spatele imaginii schimbă ceva cu adevărat.
Ca ultim sfat pentru cei care vor să devină consultanți de imagine, dacă se simt atrași de această meserie, este să opteze pentru cursuri acreditate. Eu mi-am făcut specializarea în Italia și SUA, însă ei pot de acum să obțină toate informațiile pe care le-am acumulat de-a lungul anilor în cadrul unor astfel de cursuri chiar la noi în țară, și în plus să obțină și acreditare internațională.