Viața de dinainte și după Facebook
Pentru că mulți dintre noi s-au transformat în cititori de Facebook, pare că suntem într-o dependență, de fapt, co-dependență, dacă e să ne exprimăm în termenii psihologici ai adicției.
În opinia lui Dragoș Stanca, „digital detox” va fi the next big thing – abuzul de tehnologie, de social media, dependența de validare în timp real produc perturbări, iar omenirea își va declașa mecanismele de autoapărare și, inevitabil, va apărea și curentul „e cool să nu fii online”. „Știm deja – deși am uitat – cum e să nu fii conectat non-stop. Vom reînvăța, când va fi cazul. Deci, știm cum ar arăta viața fără Facebook. Dar social media e aici ca să rămână, iar Facebook – în calitate de companie, nu neapărat ca platformă și produs actual – va juca un rol esențial în acest ecosistem”, previzionează reprezentantul Think Digital.
Dan Demeter este sigur că există viață fără Facebook și acum, în plină eră Facebook, pentru cei care aleg să nu fie prezenți nici aici, nici pe alte canale social media. „Părerea mea este că arată foarte bine viața aceasta, cu mai mult timp liber pentru alte activități”, remarcă specialistul Kaspersky.
Citește și: Oameni și organizații în Epoca Social Media
Iuliana Alexa este sigură că există viață în afara social media și crede că e chiar mai savuroasă și mai bogată decât ne-o închipuim. „Dacă am face un detox de câteva zile de telefonul mobil, am reveni la un ritm cardiac normal, chiar dacă pentru câteva ore am simți o mare lipsă și o neliniște caracteristice sevrajului. Omenirea a trăit fără Facebook milenii la rând, fără să sufere. Eu cred chiar că ar trebui să ne obișnuim copiii să trăiască fără rețele sociale, stimulându-i, alternativ, cu sport, ieșire în natură. Și noi, adulții, ar trebui să facem asta”, recomandă Iuliana Alexa.
Irina Roncea confirmă același lucru, cu mențiunea că Facebook știe asta mai bine ca oricine. „Adevărata schimbare va veni probabil odată cu accesibilizarea și democratizarea noilor tehnologii de VR și AR și cu integrarea AI și machine learning în platformele sociale, într-un mod cel puțin la fel de relevant pe cât este azi Facebook. Mark Pesce – futurist, antreprenor și scriitor – spunea că Facebook e mereu preocupat de starea emoțională a userilor săi și mereu încearcă să-i facă să se simtă fericiți. Tot el observă că în social media lumea e prezentată mai puțin așa cum este și mai mult așa cum am vrea să fie, așa că dacă scrutăm orizontul schimbării în social media, am putea observa că ne îndreptăm spre ultimele momente ale realității așa cum ne-am definit-o până acum. Iar universuri precum cele din „Black Mirror” sau „Westworld” nu mai sunt niște utopii sau distopii atât de îndepărtate. Totuși, oricât de mult sau de puțin ne place, să nu uităm că Facebook este cel mai puternic model de social media la nivel global, cu peste 2,19 miliarde de utilizatori activi/lună în primul trimestru din 2018. Și deși pare că se îndreaptă spre un con de umbră, scăzând mai ales în preferințele generației tinere, e foarte posibil ca tot Facebook să fie cel care aduce marea schimbare în social media. Vedem preocuparea constantă pe care Facebook o are pentru „next big thing” prin toate update-urile pe care rețeaua le aduce, dar și prin politica de achiziții a altor platforme. Dacă în anii de început, Facebook achiziționa companii, start-up-uri pe care le integra în propria platformă, în ultimii ani achiziții precum Instagram sau WhatsApp au rămas platforme separate, pe care Facebook a continuat să le crească și să le dezvolte. În toamna anului trecut, Facebook a achiziționat „tbh” (to be honest), o aplicație dedicată adolescenților. Aflat într-o etapă incipientă, includerea „tbh” în portofoliul Facebook ne arată că „the social network” e foarte conștientă de marea problemă pe care o are și de unde vine amenințarea – de la schimbarea de generație”, atenționează Irina Roncea.
Citește și: Agora social media. Fobie sau folíe?
Dumitru Lăcătușu crede ferm că adevărata viață și adevăratele experiențe sunt cele trăite în afara Facebook-ului. „Acesta are avantajele lui, poate reprezenta un punct de pornire, ne oferă posibilitatea de a reintra în contact cu persoane pe care nu le-am văzut de ceva timp. Să vă spun cum poate arăta o astfel de viață. În timpul unei cercetări realizate anul trecut cu Centrul de Consultanță Istorică într-o arhivă locală, am avut ocazia să întâlnesc trei tineri din Cehia, veniți în zona Banatului să-și descopere originile. Bunicul unuia dintre ei era originar din Banat, iar nepotul acestuia s-a gândit să-i ofere un arbore genealogic drept cadou. Voia ceva original și diferit de cadourile obișnuite care se oferă în astfel de situații”, relatează Dumitru Lăcătușu.
Victor Kapra suține că, deși rețelei Facebook i s-a cântat prohodul de nenumărate ori („Gata moare, uite, adolescenții din SUA migrează spre alte rețele sociale”), adevărul este că, deocamdată, se simte extrem de bine și a trecut cu brio prin toate scandalurile. „Facebook este cel mai important mijloc de comunicare în masă după televiziune, inclusiv în România, iar televiziunea mai are și handicapul că tinde să fie preferată de persoane în vârstă, care devin treptat neinteresante din punct de vedere comercial. E dificil să spui ce va fi după Facebook – cine ar putea da un răspuns corect în acest sens ar deveni cea mai bogată persoană din lume”, concluzionează Victor Kapra.
Sorin Psatta încheie într-o notă înțeleaptă: „Viața va exista mai departe, iar oamenii de atunci vor fi cu siguranță mai buni decât cei de astăzi, așa cum și noi suntem mai buni decât cei din trecut…”.
Acest material a fost preluat din numărul 249 al Revistei CARIERE,
ediția din iulie-august 2018.
Pentru mai multe detalii legate de punctele de difuzare,
dar şi de abonare, click AICI.