Comunicare internă. Fă ca ceea ce este important să fie interesant
Oamenii sunt inundați de informații, dar sunt însetați de sens, de scop și de conexiune. Prin urmare, e important să le comunici angajaților ce trebuie, când trebuie și cum trebuie. Ajută-i pe oameni să filtreze și să prioritizeze informațiile, alege momentul în care informația este relevantă pentru ei și fă ca ceea ce este important să fie interesant.
„Oamenii vor uita ce ai spus, vor uita ce ai făcut, dar nu vor uita niciodată cum i-ai făcut să se simtă”, spunea scriitoarea Maya Angelou. Așadar, transformă comunicările seci și reci în mesaje autentice și convingătoare. În loc să fie viral, conținutul informațional ar trebui să fie gândit în așa fel încât să fie captivant, util, empatic.
Într-o lume supraîncărcată cu date, oamenii au nevoie să înțeleagă informațiile, să știe de ce sunt relevante pentru ei și să înțeleagă ce ar trebui să facă cu ele. Fără emoție, informațiile, logica și datele nu au însemnătate.
În acest sens, coerența este mai importantă decât precizia, iar emoția este mai importantă decât logica. Logica îi face pe oameni să gândească, dar emoția este aceea care îi activează, îi face să acționeze, să (se) transforme, să genereze schimbare.
Așadar, cum faci ca informațiile importante să fie interesante?
Fii tu însuți interesat de ceea ce ai de comunicat
„E mai important să fii interesat, decât interesant”, spune Jane Fonda. Nu poți comunica interesant, dacă nu ești interesat de ceea ce comunici. Nu poți capta atenția dacă nu ești tu însuți atent – iar aici nu e vorba de prudență, ci de prezență de spirit. Nu poți câștiga implicarea oamenilor dacă nu ești tu însuți implicat.
În viața și în munca noastră sunt multe lucrurile pe care le luăm „de bune”. Există sisteme pentru orice, multe demersuri și funcții sunt automatizate și sunt multe lucrurile despre care credem că merg de la sine sau ne așteptăm să meargă de la sine. Dar dacă ai generozitatea de a fi deschis la minte și la inimă pentru a te raporta la viață cu curiozitate, cu interes, cu dorința de a afla, de a cunoaște, de a înțelege, de a (te) dărui vei constata de câți oameni, de câte elemente și de câtă implicare și dăruire este nevoie pentru ca până și cele mai simple lucruri să funcționeze. Și atunci nu le vei mai lua „de bune” și vei deveni interesat și recunoscător pentru tot ce asigură bunul mers al vieții.
Așadar, găsește scopul, utilitatea informațiilor pe care le comunici. Caută ce este emoționant, frumos, revelator în ele. Găsește ce este omenesc sau util omului în toate sistemele și funcțiile despre care comunici. Convinge-te pe tine și vei comunica convingător.
Fii interesat de oamenii cărora le comunici
Gândește-te la oamenii pentru care scrii. În ce fel sunt acele informații relevante pentru ei? Prin cele le sunt utile? Cum le fac munca mai ușoară sau mai interesantă? Prin ce îi motivează acele informații? Prin ce îi entuziasmează? Dacă nu știi răspunsul la aceste întrebări, atunci stai de vorbă cu oamenii cărora le sunt utile acele informații, ascultă-i cu atenție pe cei care au de câștigat de pe urma lor sau sunt pasionați de subiect. Lasă-te molipsit de interesul și de entuziasmul lor. Construiește-ți mesajul din acea stare de entuziasm, interes și implicare și gândește-te la ce au ei nevoie să afle și la cum e bine să comunici pentru a le deschide mintea și inima și a-i face receptivi la informațiile pe care trebuie să le transmiți.
Include detalii fascinante
Oricât ar fi de sec, un subiect util este interesant. Caută utilitatea practică a informațiilor pe care le transmiți și include în mesajul tău exemple din viața reală care să ilustreze aplicabilitatea acelor informații. De asemenea, oferă exemple de situații, sisteme, dispozitive, funcționalități care ar deveni nefuncționale sau disfuncționale în lipsa elementelor la care face referire mesajul tău. Dacă subiectul despre care comunici este abstract sau excesiv de tehnic, folosește analogii și metafore care să facă trimitere la aspecte familiare din viața oamenilor, pentru ca aceștia să poată înțelege ușor ce le transmiți.
Comunică autentic
Exprimă idei în care crezi. Folosește cuvinte care au sens și valoare pentru tine. Conectează-te la ceea ce este omenesc în tine, la emoțiile tale, la ceea ce este important pentru tine, la ceea ce te face pe tine să reacționezi și construiește mesajul în consecință. Numai când ești tu însuți ai acces la toate resursele tale – de informație, de inspirație, de emoție, de energie, de motivație. În condiții de autenticitate ești creativ, inovator, înțelept. Autenticitatea inspiră și inspiră încredere.
Folosește întrebări retorice
„Gând la gând, cu bucurie”, se spune. Ce întrebări ar putea avea oamenii citind mesajul tău? Anticipează-le. Întrebările retorice vor capta atenția oamenilor pentru că aceștia se vor simți înțeleși, vor simți că problemele lor prezintă interes pentru tine, vor vedea că știi despre ce vorbești și crezi în ce spui. Iar dacă pe lângă întrebări ai și răspunsuri, atunci comunicarea ta le va oferi oamenilor claritatea de care au nevoie pentru a avea încredere și pentru a înțelege ce au de făcut și de ce. Mesajul tău va deveni credibil iar tu vei fi crezut.
Întrebările retorice pot fi instrumentul de care te poți folosi atât pentru a te conecta la oamenii cărora li te adresezi, cât și pentru a conecta informațiile între ele.
Evită clișeele
Unele cuvinte și expresii sunt atât de uzitate încât nu mai au niciun sens și nicio însemnătate. În plus, sistematizarea excesivă creează senzație de neautenticitate, care are un impact mai mare decât lipsa de originalitate. Originalitatea este interesantă și încântătoare numai atunci când nu se îndepărtează prea mult de adevăr. Dar autenticul este întotdeauna captivant și valoros, chiar dacă nu întotdeauna este și original.
Pe lângă faptul că o astfel de comunicare devine neconvingătoare și pierde din credibilitate, orice formulare neinteresantă pentru minte va pierde atenția și interesul consumatorului de informație. E ca o mâncare nearomată și fără gust. Odată pierdută atenția cititorului, mesajul se pierde și nu-și mai atinge scopul.
Generează încredere
Încrederea este un spațiu fundamental, spre care tind toți oamenii. Ție ce îți inspiră încredere? Prin ce o câștigi, prin ce o oferi?
Prin mesajul tău, arată că îți pasă: fii informat, atent, implicat, interesat, comunică autentic, fii conștient de ce știi și de ce nu știi, prin ceea ce comunici demonstrează compasiune și arată înțelegere, caută să ajuți, să susții, să inspiri.
Concentrează-te pe a te face înțeles. Întâi fondul și apoi forma. Performăm cel mai bine atunci când ne concentrăm pe ce avem de făcut, nu când ne concentrăm pe noi înșine, pe cum suntem percepuți, dacă impresionăm sau nu, dacă suntem perfecți sau nu. De exemplu, într-o limbă străină vom comunica cel mai bine dacă ne concentrăm pe a ne face înțeleși, nu dacă ne gândim la gramatică, la cât de corect vorbim sau la ce impresie are interlocutorul despre noi.
Așadar, nu te concentra pe template, ci pe mesajul pe care îl ai de transmis cu ajutorul acelui template. Sistemele automatizate sunt menite nu să-ți automatizeze munca până la insensibilizare, amorțeală și neimplicare; rolul lor este să-ți elibereze timpul și resursele pentru ca tu să fii autentic, creativ, inovator, implicat, captivant.
„Fii schimbarea pe care vrei să o vezi în lume”, spunea Mahatma Gandhi. Pentru a câștiga interesul, fii interesat.