Cum încurajează diversitatea de gen o companie bancară
Diversitatea de gen este un subiect care preocupă din ce în ce mai mult companiile. Unele dezvoltă proiecte speciale pentru a echilibra numărul de femei și cel de bărbați din organizație. Altele caută soluții în acest sens încă din procesul de recrutare. Despre măsurile și rezultatele obținute de OTP Bank România ne vorbește Diana Mișa, HR Director OTP Bank România.
„Diversitatea de gen este un subiect care ne preocupă de multă vreme. În primul rând, pentru că înseamnă să ne asigurăm că avem, de fapt, o diversitate de puncte de vedere, experiențe și surse de informații diferite în organizație, dar și să atragem și să păstrăm femei talentate în companie, care contribuie major la crearea unei culturi organizaționale sănătoase”, explică Diana Mișa.
Directorul de HR al OTP Bank România crede că în cele din urmă toate acestea au impact la nivelul rezultatului și performanței companiei și, de ce nu, contribuie la obținerea statutului de „top employer”.
Extinzând subiectul, diversitatea de gen permite o mai bună înțelegere a clienților și elaborarea celei mai potrivite strategii cu focus pe client. Recrutare de gen Astfel, încă de la nivelul de recrutare, se urmăresc calități pe care le putem atribui mai ales doamnelor.
Mai exact, după cum explică Diana Mișa, dincolo de aspectele care țin strict de knowledge, recrutorii din OTP Bank România urmăresc elemente caracteristice inteligenței emoționale și capacitatea de a spori implicarea echipelor, precum și dorința de a coopera cu alte persoane din cadrul unei echipe.
„Cred că empatia este mai degrabă caracteristică femeilor, precum și modul în care gestionează o situație conflictuală. Dar nu este o regulă. Am avut cazuri în care bărbații din companie s-au descurcat excepțional și din acest punct de vedere”, mai spune Directorul de HR.
De asemenea, tot la nivelul recrutării trebuie subliniat că banca a schimbat paradigma recrutării, nu se mai orientează către candidați cu un profil academic exclusiv din zona financiară, ci caută tot mai mult oameni cu pregătire și în arii precum STEM. Există, astfel, nenumărate exemple în bancă de femei cu o astfel de pregătire care au făcut o reconversie profesională spectaculoasă.
Nu în ultimul rând, tot pentru susținerea diversității de gen, au fost dezvoltate programe de mentorat pentru angajații cu funcție de coordonare și pentru cei care sunt numiți pentru prima dată într-un rol de manager. Compania este deja la a doua ediție a programului OTP New Leaders, prin care se oferă suport angajaților în aceste roluri, prin sesiuni de mentorat susținute de lideri cu experiență și cu abilități dovedite în zona de people management skills.
Pentru categoriile de manageri cu experiență se implementează constant intervenții de învățare și dezvoltare a abilităților de leadership, cu focus pe informații actuale preluate din zona de neuroștiință sau teorii de dezvoltare emoțională și cognitivă.
O companie echilibrată
Rezultatul? Banca se bucură de un echilibru în privința funcțiilor de conducere: din total angajați bancă, în funcția de Director sau Director Executiv, femei sunt aproximativ 2%, în timp ce bărbați aproximativ 6%, iar în cazul conducerii la nivel de unități teritoriale, femei sunt 6%, iar bărbați 8%. Diferențele sunt mai mari în cazul personalului de execuție – 36% din total angajați sunt femei care activează în unități, în timp ce doar 14% bărbați, iar în sediul central raportul este de 51% versus 61% între femei și bărbați.
„Suntem o companie în care predomină femeile. Cred, totuși că în industria aceasta este tendința generală. Practic, 2/3 din organizație este reprezentată de femei”, explică Diana Mișa.
Femeile din conducere
Ce femei se află în acest moment în roluri cheie în cadrul organizației? Din acest punct de vedere, OTP Bank România poate spune că este o companie privilegiată. „Am multe colege cu experiență solidă în domeniu și cu o pregătire profesională impecabila. Pot menționa câteva exemple relevante”, spune Diana Mișa.
Astfel, din conducerea superioară fac parte nume cunoscute în industrie: Roxana Hidan (Director General Adjunct Divizia Retail) și Mara Cristea (Director General Adjunct Divizia Finanțe și Planificare).
Desigur, sunt multe roluri cheie în organizație, spre exemplu zona de Conformitate, unde Director Executiv este Mihaela Bouleanu (recent numită și în funcția de Președinte al Comisiei de Conformitate din cadrul ARB), sau aria de Dezvoltare Servicii IT, extrem de importantă pentru bancă, unde recent a fost numită Isabela Ibraim. „Îmi este imposibil să enumăr proiectele în care colegele mele s-au implicat și rezultatele excepționale obținute alături de echipele pe care le coordonează. Sunt povești de succes care merită prezentate individual”, conchide Diana Mișa.
Cum ați caracteriza stilul dvs. de leadership?
Îmi doresc ca echipa mea să vadă în mine un susținător atunci când e nevoie și să acționez în sensul unui leader cu abordare de coach. Adică, mai degrabă pun întrebări decât să dau răspunsuri, analizez cu atenție punctele tari, cele slabe și motivația colegilor mei, și le facilitez dezvoltarea în permanență a abilităților necesare pentru a-și depăși propriile limite și a-și îmbunătăți performanțele.
Recunosc, însă, că nu îi protejez și îi implic în proiecte ambițioase, în afara activității lor obișnuite, pentru a crește ca profesioniști într-o piață a muncii în care setul necesar de competențe devine din ce în ce mai complex.
Puteți recomanda anumite programe care pot fi de ajutor tinerelor care își doresc să se dezvolte în zona de leadership?
Zona aceasta a cunoscut o dezvoltare incredibilă în ultimii ani, așa că sunt nenumărate programe dedicate tinerelor care își doresc să se dezvolte din acest punct de vedere. Le recomand celor interesate să investigheze și programele Professional Women’s Network Romania. Au o comunitate foarte frumoasă și o rețea puternică, cu focus pe trei piloni principali– Mentoring, Entrepreneurship, Women on Boards. Totodată, știu că cei de la HART au inițiative în această direcție. Îi recomand cu încredere.
Diana Mișa HR Director OTP Bank România
Articol preluat din numărul 265, martie 2020 – GRATUIT în ediție digitală – al Revistei CARIERE. Pentru alte detalii legate de abonare, click aici.