Cum sprijină public speaking-ul descoperirea unor noi lideri în organizații
Eu cred că, în 2019, public speaking este un skill fundamental. De ce? Pentru că fiecare are ceva de vândut celorlalți, fie că este vorba despre o idee, un proiect, un produs sau un job într-o companie. Iar cei care o fac bine câștigă mai mult și atrag resursele cele mai mari.
Privită din perspectiva managerilor de HR și chiar a conducerii unei organizații, vorbirea în public este și un excelent instrument de descoperire a noilor lideri din organizații. Am lucrat deja cu zeci de companii, cărora le-am propus conceptul Speakings – campanii interne de employee engagement care au în centru susținerea unor discursuri pe teme alese chiar de angajați.
Înscrierea a fost de cele mai multe ori liberă, iar oameni din toate departamentele, junori și seniori, cu experiență mai mare sau mai mică în companie, s-au antrenat timp de săptămâni la rând, pentru a apărea în fața colegilor lor. Iar surprizele nu s-au lăsat așteptate: de multe ori, câștigătorul nu a fost liderul organizației sau un manager recunoscut în mod formal, ci un tânăr angajat, cu luni de experiență în organizație. De ce? Pentru că oamenii au votat cu sinceritate acei speakeri care au dovedit dedicare, efort și care au reușit să îi cucerească în concursul final.
Ce se întâmplă cu un tânăr abia intrat în organizație care câștigă un concurs de public speaking la care a participat și managerul lui direct, și colegii din alte departamente și chiar CEO-ul companiei? Capătă încredere, iar prima expunere o aduce și pe a doua și, ușor, ușor, capătă influență în companie. Managementul descoperă oameni cu potențial, oameni care aveau și înainte idei excelente, dar care au acum curajul de a ieși în față.
Un exemplu aici este Adriana, o tânăra de 29 de ani, foarte timidă, care trecuse și printr-o perioada dificilă la nivel personal, ceea ce o făcuse să se închidă în ea. Se ascundea în spatele biroului, pur și simplu. A intrat, apoi, în programul destinat tinerilor cu potențial din companie, care a inclus și antrenament de public speaking și a început să prindă aripi. A primit feedback bun despre ideile ei și apoi despre modul în care a evoluat, așa că a început să susțînă tot mai des sesiuni de public speaking, centrate pe lucrurile care o pasionează. Întregul Hero Journey din pregătirile pentru vorbirea în public a prins-o, iar la final, ea a fost câștigătoarea competiției. Toți colegii au votat-o, pentru că a cucerit audiență live, independent de pariurile făcute up front, unde nu primise niciun vot.
Un astfel de premiu îți da aripi, îți reconfigurează imaginea în proprii ochi, dar și în ochii celor din jur și este un instrument valoros de branding personal. “Acum nu îmi mai e teamă să provoc oamenii. Nu voiam să fiu văzută, însă acum sunt deschisă și merită să folosesc asta pentru a-mi promova ideile și în continuare”, mi-a spus la final.
Un alt tânăr câștigător al unei astfel de competiții interne are 20 ani și avea, la acel moment numai 2 luni în companie. S-a bătut în discursuri cu oameni care aveau 20 ani de experiență în companie, iar după acest premiu a fost promovat că unit manager. Un exemplu clasic de potențial de leadership descoperit cu această ocazie, care astăzi are propria echipa și recrutează alți tineri valoroși. Compania a știut să recunoască potențialul, iar astăzi el este ambasador al companiei și chiar keynote speaker la conferințele naționale.
Iar cazurile nu sunt numai din zona tinerilor aflați la început de drum. Există oameni de HR care, după ce au participat la Speakings HR, concursul nostru destinat specialiștilor din această nișă, și-au schimbat poziția la câteva luni distanță și au acum un rol de management. De asemenea, am întâlnit mai multe cazuri de câștigători (loc 1, loc 3) care au prins aripi și au plecat pe poziții mai sus în domeniul IT.
Liderii de mâine au nevoie de spațiu de expunere. Au nevoie de contexte în care să fie văzuți, în care să-și poată expune ideile și perspectivele, în care să capete curajul de a se arată. Iar public speaking-ul este instrumentul perfect pentru asta, inclusiv în contexte interne, în companie.