Managementul așteptărilor. Tu la ce preferi să te aștepți?
De ce este nevoie de un bun management al așteptărilor? Ca să înțelegem (nu doar să știm) la ce să ne așteptăm. Fiind în cunoștință de cauză, putem acționa optim și inspirat.
Pentru a ne gestiona bine așteptările, mai întâi trebuie să le cunoaștem și să le înțelegem.
Nu e util să acționăm pe baza unor așteptări implicite și nici să facem presupuneri în legătură cu așteptările celorlalți. Oamenii sunt diferiți – prin experiența lor de viață, prin personalitate, prin mentalitate, prin percepții, prin standarde. Astfel, și așteptările lor sunt diferite și nu putem presupune că le cunoaștem.
După ce am aflat care ne sunt așteptările, e bine să ne asigurăm că acestea sunt realiste, să le comunicăm de la început, clar și explicit, și e bine să le actualizăm în pas cu evoluția lucrurilor. Așteptările comune se stabilesc împreună.
AȘTEPTĂRI CONȘTIENTE
E important să fii conștient de așteptările tale. Așteptările implicite, neexaminate, pot ascunde contradicții și incongruențe nebănuite, care îți sabotează visele și planurile, pe nesimțite. De asemenea, așteptările pot fi eronate, atunci când pornesc de la presupuneri sau percepții greșite, despre tine sau despre situația în cauză. Examinându-ți așteptările, te vei cunoaște și te vei înțelege mai bine, vei lua decizii mai autentice și mai inspirate.
AȘTEPTĂRI REALISTE
Realismul așteptărilor nu depinde de cât sunt de înalte. Așteptările realiste sunt așteptări funcționale. Asta înseamnă să nu te aștepți ca plopul să facă pere și răchita micșunele. Când e vorba de oameni, a fi realist înseamnă să ai așteptări potrivite cu personalitatea, mentalitatea, abilitățile și competențele acelui om. Când e vorba de situații, e important să cunoști și să înțelegi complexitatea situației (elementele ei componente, legăturile de interdependență și de cauzalitate dintre ele) pentru a crea condițiile necesare pentru îndeplinirea așteptărilor pe care vrei să le ai sau pentru a seta așteptări corespunzătoare condițiilor pe care poți să le ai.
AȘTEPTĂRI PREFERATE
Tu la ce preferi să te aștepți – la succes sau la eșec? Ce-ți place să pui în față – binele sau răul? Vrei să cunoști omul și situația sau cauți doar ca acestea să-ți fie pe plac? Adeseori suntem receptivi doar la ce ne poate face fericiți (dacă punem accent pe succes, iubire și stare de bine) sau la ce ne poate face nefericiți (dacă punem accent pe teamă, suferință și eșec). În ambele cazuri, vom ignora sau vom trece cu vederea aspecte importante, iar așteptările noastre vor fi disfuncționale, așadar nerealiste. Și, mai ales, vom trece cu vederea aspecte valoroase, care, în consecință, vor rămâne nefructificate. Astfel, toți cei implicați (inclusiv noi înșine) vor suferi pe nedrept, sub povara așteptărilor noastre.
Dacă așteptările sunt împovărătoare înseamnă că sunt selective. Așteptările realiste sunt atotcuprinzătoare. De altfel, nici nu e drept să avem parte de ce este mai bun sau de ce preferăm noi dintr-un om sau dintr-o situație dacă nu suntem dispuși să le acceptăm în întregime. Nu putem lipsi vârful de baza pe care este construit, nu putem lipsi realitatea de complexitatea care îi determină existența.
AȘTEPTĂRI FLEXIBILE
Tot ce durează se schimbă. Pentru a crea situații durabile și sănătoase, trebuie să ai așteptări flexibile, care să se adapteze la evoluția lucrurilor și să țină pasul cu ele. Astfel, ai grijă ca așteptările tale să nu fie depășite. Și nu le bate în cuie – pentru că realitatea trebuie să evolueze și pentru că întotdeauna e loc de mai frumos și de mai bine.
AȘTEPTĂRI COMUNE
Așteptările comune se stabilesc de comun acord. În cazul unui proiect comun, de orice natură ar fi acesta (colaborare personală sau profesională), managementul așteptărilor determină calitatea colaborării și eficiența leadershipului.
Este important ca toți cei implicați să știe clar care sunt scopurile și obiectivele, care se dorește a fi calitatea muncii, a rezultatului și a experienței urmărite, care va fi planificarea în timp, care sunt valorile și standardele la care partenerii se raportează. Este util ca așteptările să fie nu numai cunoscute, ci și înțelese și respectate. Alinierea valorilor este esențială, pentru că omul este însuflețit de valorile și credințele sale – care îl inspiră, îl energizează, îl motivează, îl ghidează. Oamenii cu valori comune își unesc forțele și acționează la unison. Când este cazul, este important să fie clar stabilite și așteptările cu privire la nivele de autoritate și raportare.
Așteptările trebuie să fie formulate clar și simplu, pentru a fi ușor de înțeles și a nu lăsa loc erorilor de interpretare.
Așteptările trebuie să fie comunicate de la început, pentru a fi evitate confuzia, dualitatea, risipa de resurse, acțiunile dispersate, scopurile necongruente.
Comunicarea trebuie să fie regulată și repetată, pentru ca așteptările tuturor să fie actualizate și realiniate la evoluția lucrurilor.
În orice direcție corectă se poate merge prea departe, așa că nici așteptările nu e bine să fie gestionate excesiv. Micro-managementul are consecințe negative, iar dacă ne concentrăm excesiv pe detalii e posibil să pierdem viziunea de ansamblu.
Lasă loc lucrurilor să se întâmple și fii pregătit să navighezi după vântul cel bun. Așteptările conștiente, funcționale și asumate pot fi oricât de înalte.
Omul se cunoaște după calitatea așteptărilor sale. Spune-mi ce așteptări ai, ca să-ți spun dacă aștept cu tine.