- Am reușit să fac tot ce mi-am propus să fac?
- Cât de bine m-am descurcat?
- Ce puteam face mai bine?
- Ce rezultate am obținut azi din munca mea?
- De care dintre lucrurile pe care le-am făcut sunt mulțumit?
Metoda care te ajută să te deconectezi de la muncă
Constantin Pescaru
Nimeni nu vrea să muncească cât e ziua de lungă, dar adesea ne e greu să ne luăm mintea de la muncă chiar și în timpul liber.
4 din 5 români rămân într-un fel sau altul conectați la jobul lor când sunt în concediu, fie pentru că sunt sunați de colegi sau chiar de șefi pe teme legate de serviciu în zilele libere sau chiar pentru că trebuie să lucreze din concediu, potrivit unui studiu recent realizat de BestJobs remis Revistei CARIERE.
Aproximativ 21% știu încă de când pleacă în vacanță că va fi nevoie să lucreze dacă apar urgențe, însă mizează că astfel de situații vor fi rare și că nu le vor consuma mai mult de câteva ore din tot concediul. Alți 10% sunt convinși că va fi nevoie să lucreze cel puțin 1-2 ore în fiecare zi de vacanță, iar 14% pur și simplu nu știu ce le rezervă jobul în perioada concediului. Restul de 55% sunt convinși că nu va fi nevoie să lucreze în zilele libere, dar nu au nicio certitudine.
Chiar și atunci când nu sunt sunați de colegi sau nu apar situații care necesită atenția lor în vacanță, aproape 17% dintre angajați spun că le este imposibil să se deconecteze complet, întrucât se gândesc cu groază la ce îi așteaptă când se vor întoarce la lucru.
Alți 9% spun că simt o presiune din partea șefilor să mențină contactul cu jobul chiar și atunci când sunt plecați și tot atâția recunosc că aleg să nu stea departe de job în zilele libere de teamă să nu rămână în urmă, motiv pentru care alocă timp în fiecare zi cel puțin pentru a verifica mailurile și, de multe ori, inclusiv pentru a răspunde la cele mai importante dintre ele.
Nu e de mirare, așadar, că 7% dintre angajați spun că nu reușesc să se relaxeze complet niciodată când sunt în vacanță, iar peste 26% spun că ajung să se simtă relaxați abia spre finalul vacanței.
Numai că această situație, în care taskurile de la job ”atârnă” în mintea noastră, nu se întâmplă doar în timpul concediilor, ci în fiecare zi. De câte ori ai stat acasă cu gândul la ceva ce s-a întâmplat la muncă sau la ceva ce nu ai apucat să faci? De câte ori te-ai trezit de dimineață demotivat/ă și gândindu-te cu groază la ce te așteaptă la serviciu? Ei bine, o metodă de a te separa de job pentru a te bucura de timpul liber este cea a debriefing-ului.
Aceasta presupune să-ți examinezi ziua de muncă pentru a crea un spațiu ce te ajută să te detașezi.
Cum? Ne învață Andrew Mellen, supranumit și ”cel mai organizat american”, autorul cărții ”Unstuff Your Life!”. Am stat de vorbă despre acest subiect în contextul în care a fost unul dintre speakerii conferinței HR Masters Summit din cadrul evenimentului ”Bucharest Tech Week 2019”.
Mi-a spus că întotdeauna își examinează ziua la finalul programului de muncă. Acest debriefing este, de fapt, un inventar rapid al lucrurilor pe care le-a făcut și al lucrurilor pe care nu a apucat să le facă. Și totul începe cu niște întrebări de genul: