Omul I, Omul T, Omul X. Informații pentru candidați și recrutori
Leonardo da Vinci, Benjamin Franklin, Arhimede, Nickola Tesla. Oameni cu o mare putere a minții, creativi, curioși și intuitivi, capabili să improvizeze, să se mire și să se extazieze.
De ce este importantă capacitatea de a te mira și de a te extazia? Pentru că uimirea și extazul stau la baza deschiderii către lume, la baza întrebărilor, a curiozității, a creativității, a intuiției și a inovației.
Oamenii cu capacitate de uimire și extaz sunt cei care construiesc și inventează, care caută, gândesc și visează. Sunt și cunoscători, și naivi; și prudenți, și impulsivi. Carl Jung a definit acest arhetip și l-a denumit „artistul-om de știință” (the artist-scientist).
În viața de zi cu zi, omul de rând care are acest complex de abilități mai este cunoscut și sub denumirea de „Omul T”. Omul T se deosebește de Omul I și poate deveni Omul X.
I, T, X
Omul I este omul care deține cunoștințe aprofundate într-un anumit domeniu (litera I este o bara verticală), dar care nu cunoaște și nu-și aplică abilitățile în alte domenii. Oamenii I sunt experți în domeniul lor și pot excela în multe locuri de muncă, dar nu în situațiile care implică un nivel ridicat de colaborare.
Omul T este omul cu expertiză aprofundată într-un anumit domeniu (bara verticală a literei T), dar care colaborează foarte bine și cu experți din alte discipline, dobândind, astfel, cunoștințe și din alte domenii, de care apoi știe să facă uz (bara orizontală a literei T). Conceptul de „Om T” a fost utilizat prima dată în 1991 de David Guest, dar a fost pus în circulație de Tim Brown, CEO al IDEO.
Omul X este încrucișarea dintre aria de expertiză și recunoașterea profesională. Rolul său principal este să unească echipa și să-i conecteze pe toți la obiectivul comun. Oamenii X se concentrează mai puțin pe domeniul lor de specialitate și mai mult pe viziune, pe strategie și pe managementul echipei.
COLABORAREA DINTRE OMUL T ȘI OMUL X
În vremuri de agilitate și schimbare, Oamenii T și Oamenii X au un rol vital.
„Când Oamenii X îi găsesc și îi adună laolaltă pe Oamenii T potriviți, se întâmplă lucruri magice”. Există chiar și o nouă metodă de colaborare, concepută special pentru a se putea beneficia de toate avantajele colaborării dintre X și T: metoda roirii (the swarming method). Acesta este un concept militar care se referă la abordarea (atacarea) unei probleme din mai multe unghiuri în același timp. Spre deosebire de metodele bazate pe structurarea liniară a proiectului, metoda roirii descătușează puterea colaborării simultane. Minți multe și variate lucrează împreună, iar proiectul beneficiază de o gamă largă și complexă de talente și de cunoștințe.
DE CE E BINE SĂ AI OAMENI T ÎN ECHIPA TA?
Oamenii T sunt grozavi în echipă pentru că își cunosc bine rolul, dar au cunoștințe cu care pot aduce contribuții valoroase și în alte zone ale organizației. Sunt curioși, învață repede și pot ușor deveni experți în diverse alte activități.
Au bune capacități de comunicare și se pricep la oameni – ceea ce îi ajută să înțeleagă și să transmită informații, să inspire și să unească echipa.
Sunt flexibili – aria lor de cunoștințe și ușurința cu care colaborează face ca ei să poată rezolva sarcini diferite și să-și adapteze lista de priorități nevoilor stringente.
Le transmit și altora din cunoștințele lor – pentru că intră mereu în contact cu ceilalți și au o gamă largă de interese, ceilalți ajung să învețe de la ei.
Toate acestea le dezvoltă atât abilitățile hard, cât și soft.
Desigur, toate cele de mai sus fac ca oamenii T să fie interesanți.
Omul T oferă o diversitate de cunoștințe și de înțelepciune de care expertul nu dispune.
CUM ÎI RECUNOȘTI PE OAMENII T?
Tim Brown, CEO IDEO, menționează două caracteristici ale Omului T:
Empatia – care îi permite să se gândească la problemă dintr-o altă perspectivă, să se pună în pielea altuia.
Entuziasmul față de alte domenii de activitate – oamenii de acest fel sunt foarte curioși, ceea ce îi face să fie mereu interesați de alte domenii și discipline – pe care uneori chiar ajung să le practice.
Acesta oferă, ca exemplu, modalitatea de a face brainstorming. Omul T are deschiderea de a construi pe ideile celorlalți – pentru că este empatic, ascultă activ și este cu adevărat interesat să lucreze cu ceilalți. Prin contrast, Omul I își prezintă propriul punct de vedere și, în cele din urmă, se ajunge cel mult la o negociere care va fi soluționată prin cel mai mic numitor comun. Rezultatele sunt medii, dar niciodată spectaculoase.
”Pe Omul T nu-l recunoști numai din CV, trebuie să-l întâlnești”, spune Tim Brown. „Îl vei recunoaște din cum vorbește despre oamenii cu care colaborează”. Prin contrast, Omul I vorbește mai mult despre sine și despre ce a făcut el.
CUM ANGAJEZI OAMENI T?
Nu le restricționa rolul. Oamenii T nu vor să se limiteze la un singur tip de activitate. Ei vor să facă lucruri diverse, să-și folosească diferite abilități, să-și dezvolte abilități noi. Fă în așa fel încât în descrierea postului să se vadă clar că vor avea accea la mai multe departamente și tipuri de activitate.
Creează-le oportunități de instruire și dezvoltare. Ca să-l menții implicat, interesat și ca să-l păstrezi angajat, trebuie să-i satisfaci nevoia de a învăța, curiozitatea, interesele. De ce să nu beneficiezi de ele?
Fii interesat de celelalte abilități pe care le dețin, chiar dacă nu au aplicabilitate directă în postul curent, pentru ca să beneficiezi de ele când e cazul și să-i poți ajuta să se dezvolte când apare ocazia.
CUM ÎL PROMOVEZI PE OMUL T?
Tim Brown sugerează să te raportezi la modul în care Omul T și-a dezvoltat abilitățile de conținut, la modul în care și-a dezvoltat abilitățile de colaborare, la capacitatea sa de a-și comunica ideile și la dovezile care există în acest sens.
Așadar: I, T, X – cum ești acum și cum vrei să devii?
Einstein spunea: „Încă nu m-am înfruptat destul din Arborele Cunoaşterii, deşi, în meseria mea, sunt obligat să mă hrănesc din el în mod regulat” și adăuga: ”Sunt destul de artist încât să pot profita nestingherit de imaginația mea”.
Învață să simți și învață să înveți. Inima, mintea și imaginația nu au limite.
Lasă-te uimit. Profită nestingherit.