Work from home – Provocări pe timp de criză (III). Tips & Tricks de la lectorii Fundației Calea Victoriei
În această perioadă tot mai mulți dintre noi ne-am mutat biroul acasă, acel spațiu destinat de fapt destinderii, timpului petrecut cu cei dragi, spațiu de liniște și de relaxare. Așa că apare întrebarea despre cum să le împaci pe cele două – munca și timpul tău personal – atunci când ești nevoit să lucrezi de acasă? Și cum să te automotivezi, să fii productiv și să reușești în continuare să te destinzi la final de program?
Despre toate acestea au povestit patru lectori ai Fundației Calea Victoriei, specialiști din domenii diverse – comunicare, fashion, artă – cu mulți ani de experiență în lucratul de acasă. Află de la ei care sunt tips-urile pe care le recomandă și ce poți face ca să îmbunătățești experiența ta de work în această perioadă.
Valentin Boboc, fotograf
Păstrează-ți programul. Dă-te jos din pat și păstrează-ți rutina. De asemenea, nu lucra din pijamale sau nu îți pune doar cămașa, gândindu-te că doar atât se vede pe webcam când ai ședință remote. Pregătește-te mental pentru o zi de lucru, la fel cum o faci și când pleci la birou. Păstratul rutinei te va ajuta să intri în modul de lucru, în ciuda faptului că nu ești într-un mediu de birou.
Delimitează-și spațiile. Nu lucra în aceeași cameră în care dormi sau în care te relaxezi în mod obișnuit. Schimbarea ambientului provoacă schimbare comportamentală, deci nu lucra de pe canapeaua pe care citești sau te uiți la Netflix. Delimitează-ți un loc pe care să îl ai doar pentru lucru, tratează-l ca pe un birou unde să ai organizat tot ce îți trebuie. Contopirea spațiilor de lucru/relaxare poate avea efecte adverse în ambele sensuri: să nu poți să lucrezi unde te relaxezi, să nu poți să te relaxezi acolo unde lucrezi.
Ia-ți pauze. Dacă nu ai mai lucrat de acasă perioade lungi, o să ai parte de o serie de surprize. Una dintre ele este că o să cam zboare timpul pe lângă tine și spre deosebire de spațiile de birou unde ai colegi, acasă nu o să tragă nimeni de tine să vii la masă sau să ieși afară. Pune-ți o alarmă să îți iei pauzele necesare pe parcursul zilei de lucru, altfel s-ar putea să te trezești că „azi e mâine”.
Alice Teodorescu, cercetător & content marketing specialist
Cât timp am fost freelancer, în jur de 6 ani, am trecut prin tot felul de faze și experimente privind lucratul de acasă. Dar ceea ce s-a dovedit cel mai important, dintre toate, și o lecție pe care am învățat-o poate prea târziu este aceea a limitelor.
Pentru e te menține motivat și a fi productiv, e important să îți stabilești niște limite clare între ceea ce vrei să facă parte din viața personală și ce vrei să facă parte din viața profesională:
Un timp clar, cu perioade de lucru profund, perioade de întâlniri, pauze de masă etc. Ideea de a menține rutina și orele de lucru ajută foarte mult în a te concentra / relaxa după cum e cazul. De asemenea, nu prelungi ziua de lucru, bucură-te de dimineață și de seară. Ai nevoie de acest timp pentru tine, pentru a te deconecta de „birou” și a-ți aduce atenția către tine și familie, prieteni etc.
Obiceiuri și tabieturi care făceau parte din mersul la birou și pe care le poți continua și acasă. Cafeaua „de pe drum” poate fi timpul tău de citit, meditat, ascultat podcast-uri sau orice te ajută să intri în zi cu mintea limpede. Alesul hainelor și pregătitul unui mic-dejun iar pot funcționa ca ancore pentru o zi bună.
Procrastinarea își are și ea locul în toată rutina asta, dar tot cu limite. Am descoperit că sunt mult mai productivă atunci când fac task-urile creative, grele, care implică gândire critică dimineața, deși la începuturi aveam tendința să le las pe seară și pe ultima sută de metri. Acum procrastinez pe cât de programatic pot, îmi aloc timpi pentru asta, așa cum îmi aloc timpi pentru „deep work”.
Valentina Bălașa Ario, beauty consultant & designer
Lucrez de acasă de mai bine de 20 de ani, 75% din activitatea mea constă în lucru de acasă. Pentru mine este un mod de viață pe care îl apreciez mult și care mă împuternicește și îmi este clar că există atât avantaje cât și dezavantaje în modul ăsta de lucru.
Printre avantaje se numără faptul că pot să am viață personală, să mă odihnesc pe săturate, să fac sport, să am un program flexibil, să citesc și să îmi continui studiile. Simt că mă ocup de mine și trăiesc în timpul acesta. Principalul avantaj stă în eficiența: productivitatea mea este mai mare în 4 ore în care sunt odihnită, decât în 8-10 ore, dacă sunt obosită.
Dezavantajele lucrului de acasă vin din tendința ca cei din jur de a considera că sunt în vacanță ceea ce îi face să mă solicite pentru diverse interacțiuni. Un alt dezavantaj ar fi lipsa disciplinei, dar această este o abilitate care se antrenează. Lucrul de acasă presupune la fel de multă implicare și seriozitate ca și lucrul la birou.
Liliana Arnaut, artist & ilustrator
Lucrez de acasă din 2014. Imediat după absolvirea Facultății de Arte am început cariera profesională. Pe parcursul celor aproape 6 ani de când am decis să lucrez de acasă am identificat care sunt lucrurile care mă ajută să fiu creativă, să am un grad mare de productivitate și să elimin acele activități care mă sustrag de la realizarea obiectivelor pe care mi le propun.
În acest sens, mi-am creat o rutină, în cel mai frumos sens al cuvântului. Sunt mai productivă în prima jumătate a zilei, astfel încât încerc să profit cât mai mult de această perioadă. După efectuarea tuturor obiceiurilor pe care fiecare dintre noi le are dimineața, la ora 9 intru în atelier. Aerisesc, îmi pregătesc masă de lucru, verific corespondență electronică, consult agenda și trec la treaba. Întotdeauna îmi planific activitățile pe zile, săptămâni și chiar pe luni. Acest lucru mă ține concentrată și îmi proritizează activitățile. În timp ce pictez, pot să ascult muzică sau materiale audio despre artă, istorie sau alte domenii care mă preocupă. Foarte important, pe tot parcursul procesului de lucru, nu verific statusul rețelelor de socializare. Oricât de mică ar fi sustragerea de la masa de lucru, impactul poate fi unul negativ iar efectele se văd imediat în ceea ce se numește inspirație. De asemenea, orice sursă de informare – televizor, radio – sunt închise. La început nu am procedat tocmai așa, dar pe parcurs am realizat că acestea sunt adevărate devoratoare de timp.
Alte elemente care mă fac să fiu eficientă lucrând de acasă sunt: ceaiul verde, lumina naturală, curățenia în atelier, pasiunea zilnică și mai ales optimismul. E uimitor cum aceste câteva reguli simple pot avea efecte atât de pozitive asupra productivității mele zilnice.
MENȚIUNI:
Articolul face parte din campania de presă Work from home – Provocări pe timp de criză, lansată luni, 16 martie, de Revista CARIERE.
Am pornit de realitatea că, de la declanșarea crizei Covit 19, tot mai multe companii au ales ca variantă de lucru munca de acasă (work from home) sau de la distanță (remote work), un concept care în România este la început de drum și asupra căruia, înainte de această perioadă incertă, specialiștii încă dezbăteau, căutând implicații, avantaje și dezavantaje, atât pentru angajați cât și pentru angajatori.
Nevoia de izolare, dictată de gradul mare de contagiozitate a coronavirusului însă, a obligat mediul de business să opteze pentru acest mod de lucru. Iată-ne, așadar, angajați și angajatori, într-o situație fără precedent. Căci, categoric, trecând peste modificările birocratice și legislative ce trebuie luate în calcul, work from home/remote work este o provocare pentru noi toți, deopotrivă. O provocare căreia însă trebuie să-i facem față, să ne adaptăm, găsind cele mai bune soluții, cu calm, luciditate și responsabilitate.
În acest context, pentru a fi cât mai aproape de cititorii ei, Revista CARIERE, publicație care a optat deja pentru munca la domiciliu în această perioadă, a lansat o rubrică nouă cu titlul WORK FROM HOME.
Ne propunem astfel să fim o punte de legătură între cei care au nevoie de sfaturi și cei care le pot oferi.
Lansăm așadar și o invitație către dumneavoastră de a împărtăși împreună această experiență și de a învăța împreună să trecem prin această perioadă care ne pune la încercare atât pe noi ca oameni cât și businessurile în care activăm.
Citește și: