Adrian Blidăruș: Pentru a realiza lucruri cu adevărat îndrăznețe, trebuie să crezi în ele înainte de a le vedea, înainte ca ele să existe
Una dintre cele mai importante calități ale unui lider este viziunea. În orice proces și decizie de business, când toate celelalte cerințe sunt îndeplinite, viziunea este cea care face diferența și influențează alegerea.
Softelligence este o companie de tehnologie și consultanță, specializată în dezvoltarea și implementarea de soluții de transformare digitală, fondată în 2006 de frații Teodor și Adrian Blidăruș. De-a lungul anilor, afacerea a avut o ascensiune constantă, astfel că, anul trecut, a fost inclusă în FT 1000, topul companiilor europene cu cea mai rapidă creștere, realizat de Financial Times.
”Cred că poți să fii o companie valoroasă având un lider bun, dar că să fii în top, ai nevoie de un lider vizionar”, spune Adrian Blidăruș, cofondator și CEO Softelligence.
De ce e importantă viziunea ca să atingi excelența? Adrian a acceptat provocarea noastră, și-a pus performanțele sub lupă și, cu o doză impresionantă de sinceritate, ne-a vorbit despre el ca lider, dar și despre cum reușește să-și provoace echipa, s-o motiveze, s-o implice, astfel ca împreună să transforme viziunea în realitate.
Selfie leader
Care sunt, din punctul tău de vedere, principalele atribute, calitățile indispensabile care fac diferența dintre un lider și un lider vizionar?
Liderul este omul care își conduce echipa de pe “teren”. Este persoana care pune în practică abilitățile de conducere și care petrece cât mai mult timp împreună cu oamenii din echipa sa. Un lider trebuie să facă, nu doar să spună ce trebuie făcut. Un lider vizionar, însă, are acel plus, acea idee cu care pleacă la drum. Cred că poți să fii o companie valoroasă având un lider bun, dar că să fii în top, ai nevoie de un lider vizionar.
Personal, nu îmi pot închipui un leader fără viziune. Până la urmă, oamenii aleg să te urmeze către ceva, către un țel. Este responsabilitatea ta, ca lider, să clarifici țelul și să îi susții pentru a fi cea mai bună versiune a lor. Contează și călătoria, dar în absența unui scop sau a abilității tale de a-l zugrăvi în culori vii, nu îmi pot închipui cum poți convinge oamenii să te urmeze. Până la urmă, pentru a realiza lucruri cu adevărat îndrăznețe, trebuie să crezi în ele înainte de a le vedea, înainte ca ele să existe.
”Spune-mi cum conduci, că să-ți spun ce fel de lider ești”. Te provoc să porți o discuție cu tine, fă-ți o evaluare la 360 de grade și spune-mi: tu ce fel de lider crezi că ești?
Dinamic, mânat de obiective, dar și de compasiune, deschis, transparent. La birou, când merg acolo, nu am un spațiu îngrădit, tocmai pentru că nu consider că sunt nici mai jos, nici mai sus decât ceilalți. Pur și simplu avem roluri diferite. Împart același open space cu restul lumii, beau cafea de la același espressor și, foarte des, împărțim același loc de luat masa. Câteodată fac curat după colegii mei și mă simt responsabil să avem o cafea bună. Mi se pare esențial faptul că toți suntem diferiți, avem moduri de lucru diferite și ne manifestăm diferit. Ceea ce ne unește sunt valorile comune.
Din alte puncte de vedere sunt atipic. Unii ar zice că sunt foarte flexibil, prea flexibil. Cred foarte mult în dorința fiecăruia de a contribui precum și în responsabilitatea personală în ceea ce privește această contribuție. De aceea, atunci când mă întreabă cineva de organigramă, nu îmi pot stăpâni un zâmbet. Are și ea rolul ei, mai ales pentru cineva nou în organizație, dar, dincolo de ea, puterea și dorința cuiva de a face diferența nu poate fi pusă într-o căsuța sau sumarizată într-un titlu.
Dar prin ”ochii” echipei tale cum te vezi? Cât de important este pentru tine feedback-ul echipei?
Îmi place să cred că stilul deschis pe care îl încurajez oferă posibilitatea oricui să îmi dea feedback despre orice. Nu am o problemă să explic o decizie pe care o iau sau să îmi ceară cineva să fac asta. Asta nu înseamnă că cer voie, dar cred în deschidere. Mi s-a întâmplat să primesc uneori mesaje nu tocmai măgulitoare de la colegi și în ciuda primului impuls (foarte omenesc, de altfel) de respingere, am încercat întotdeauna să văd dincolo de mesaj și să înțeleg ce pot îmbunătăți și cum.
În fiecare an, angajații noștri completează un chestionar prin care evaluează în mod anonim și din mai multe puncte de vedere experiența lor la Softelligence. Ne bucurăm că de la an la an rezultatele se îmbunătățesc, ceea ce înseamnă că scopul este atins: ne dorim să știm cum putem fi mai buni și facem demersuri în sensul acesta.
Cine îți scoate în evidență cele mai bune calități? Dar defecte?
Oamenii și rezultatele, de ambele părți. Deși oferim servicii de digitalizare pentru companiile din industria bancară și de asigurări, consider că latura umană reprezintă avantajul nostru competitiv. Până la urmă, tehnologia nu e decât o unealtă care ne ajută să ne atingem obiectivele. Capacitatea noastră de a relaționa și de a ne organiza este cel puțin la fel de importantă ca dibăcia cu care mânuim uneltele. În fluxul relațiilor interumane dintre noi, între noi și clienți, între noi și societate, ies la iveală și calitățile, și defectele. Însă atâta vreme cât nu uităm să fim și umili, calitățile vor depăși întotdeauna defectele.
Cum te asiguri că intențiile din spatele acțiunilor și deciziilor tale sunt corect înțelese?
Deciziile duc la acțiuni, iar acțiunile produc efecte și consecințe – uneori pozitive, alteori negative. Dincolo de intenții, rezultatele și consecințele sunt responsabilitatea noastră. Câtă vreme avem aceeași misiune și suntem animați de aceleași valori, intențiile nu sunt aduse în discuție sau puse la îndoială.
Desigur, comunicarea este importantă pentru a putea relaționa și a ne organiza, dar și pentru a ne împărtăși sentimentele sau pentru a cere ajutor. Un lucru bine făcut înseamnă mai mult decât o sumă de taskuri. Înseamnă și plăcere, interacțiune. Iar în proces trebuie să avem grijă atât de noi, cât și unii de ceilalți. Trebuie să ne concentrăm atât pe ceea ce avem de făcut, cât și pe zona generală de „wellbeing”.
„Wellbeing” ține mai mult de a educa și a înțelege nevoile fiecăruia de bază, de odihnă, de exemplu, sau de a înțelege cum rămânem sănătoși și în formă, atât din punct de vedere fizic, cât și mental. Cred că a conștientiza aceste lucruri și a le lua în considerare în decizii e mai important decât a avea facilități de SPA la birou.
Cum reușești să armonizezi viziunea ta cu cea a oamenilor cu care lucrezi și, mai mult, cum reușești să-i provoci, să-i motivezi și să-i implici astfel ca împreună să transformați viziunea în realitate?
Din nou, este vorba de misiune și valori comune. Apoi, de a crea un cadru în care să putem să spunem povești: povești despre clienți, povești despre reușite, povești despre nereușite, povești despre aspirații. Și să ne dăm timp ca uneori să fim mai mult creativi decât eficienți. După cum s-a demonstrat, suntem foarte eficienți lucrând de acasă, online. Pentru a fi creativi, trebuie să fim împreună, nu neapărat și doar la birou (sau în ce se va transforma biroul).
De asemenea, e important un mediu în care să ne simțim în siguranță, iar când spun în siguranță nu mă refer la lipsa responsabilității pentru decizii sau acțiuni, ci la un mediu lipsit de prejudecăți și discriminare, de agresivitate, un mediu în care ne respectăm. E în regulă să dezbatem și să nu fim întotdeauna de acord atâta timp cât ne respectăm și avem grijă unii de alții. Până la urmă este important să creăm un mediu în care să creștem și în care să avem o voce fiecare.
Unul dintre cuvintele preferate în Softelligence e togetherness și multe dintre demersurile noastre merg în direcția aceasta. 77% dintre angajați simt că managerului direct îi pasă de ei mereu sau foarte des, conform chestionarului intern abia încheiat. 75% consideră că opinia fiecăruia contează aproape întotdeauna și 79% cred că au ocazia să performeze la maxim în companie. Cred că acestea sunt lucruri care motivează.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 277
Pentru abonare, click aici