Ana Cabulea: „Leadershipul creativ este o umbrelă mai mare a unui stil de conducere ce presupune multe idei inovatoare”
Profesie, viață, echipă… Uneori, dacă nu cel mai adesea, acestea sunt cele trei coordonate care ne ghidează pe toți într-o lume tot mai versatilă. Nu neapărat în această ordine, deoarece coordonatele se întrepătrund într-un angrenaj greu să îl definim la prima vedere.
Cu toții ne confruntăm cu provocări și schimbări – și am avut parte de ambele în ultimul timp – dar modul în care ne descurcăm și răspundem ne ajută să ne îndreptăm următorii pași. În acest fel, călătoria poate fi adesea la fel de plină de satisfacții ca și destinația și s-ar putea spune că relațiile puternice formează comunități puternice – cele mai bune geamanduri în ape agitate!
„Suntem niște ființe extrem de fragile în acest univers și în tot drumul nostru, fie el personal sau profesional, e important să reușim să atingem și să ne lăsăm atinși de sufletele și experiențele celor din jurul nostru”, este de părere Ana Cabulea – Manager, Recruitment All Business&HRBP Sales eMAG RO& BG, împreună cu care am încercat să deslușim ițele acestui „trio”: profesie, viață, echipă!
Care este viziunea ta despre profesie? Dar despre viață? Și, nu în ultimul rând, despre echipa angrenată laolaltă cu tine în acest job?
Frumoasă și grea întrebare. Eu le-aș îngloba pe toate trei, pentru că jobul face parte din viața mea și nu îl văd separat. În plus, cred că aceleași principii le aplic și când vine vorba de locul meu de muncă și în viața mea în afara biroului. Sunt același om în toate ipostazele. Viziunea mea când vine vorba de profesie, de lucrurile făcute în fiecare zi sau cu echipa ține foarte mult de oameni și de dorința mea, a lor, să fim o variantă mai bună a noastră în tot ceea ce facem.
În fiecare zi. Ține de mine și de cei cu care interacționez zilnic să fim oameni și atât. Cred că nimic nu poate înlocui sau suplini puțină bunătate sufletească în toată această triadă a vieții, profesiei și echipei. Henry James spunea că trei lucruri sunt importante în viața omului. Primul este să fii bun. Al doilea este să fii bun. Iar al treilea este să fii bun.
După experiențe profesionale diferite de-a lungul anilor, care a fost cel mai drag domeniu și de ce? Ce ai învățat până acum și ce crezi că…ar trebui să mai înveți pentru mai departe?
Domeniul cel mai drag este cel al resurselor umane, deși dacă mi-ai întreba unii colegi poate mulți ar zice că îmi place mult și zona de vânzări sau cea de business. Ce-am învățat până acum? Că suntem niște ființe extrem de fragile în acest univers și că în tot drumul nostru, fie el personal sau profesional, e important să reușim să atingem și să ne lăsăm atinși de sufletele, de experiențele celor din jurul nostru.
Am învățat că e important să dăm tot ce avem mai bun din noi și să acceptăm să primim și binele celor din jurul nostru. Am învățat că am interese comune și îmi sunt la fel de dragi și oamenii care lucrează în depozitele noastre, și în departamentele comerciale. Am învățat că e foarte important ca oamenii să creadă în tine și tu la rândul tău să dai mai departe această credință. Iar pentru mai departe, cred că e un proces etern de învățare: câteodată am impresia că am ars etape la locul de muncă învățând incredibil de multe lucruri de la colegi, organizație, și de foarte multe ori îmi dau seama că mai sunt infinit de multe lucruri pe care nu le știu și le descopăr. Fiecare experiență, oricât de banală ar părea ea, este un lucru din care înveți ceva nou și un dar nesperat al acestei vieți.
Concret, dacă privesc în urmă la evoluția profesională din ultimii 6 ani, pot spune că am învățat și m-am schimbat enorm și fiecare experiență nouă m-a făcut ceea ce sunt acum: fie că vorbesc de ziua în care am avut 107 interviuri în depozit într-o singură zi, fie zilele în care negociam contracte noi în fața rampelor de încărcare marfă, fie că vorbesc de echipa dedicată de resurse umane construită de la zero în Warehouse, focus grupuri cu angajați din Customer Care, evenimente dedicate pentru anagajații din Retail, cele mai bune Black Friday-uri în termeni de recrutat oameni noi la timp, schimbat scheme de comisionare, diverse scenarii de bugetare, proiecte noi de extindere (China, Fulfilment by eMAG), sedințe cu echipa de senior management.
Contează să îți asumi riscuri în profesie? Cât la sută înseamnă curaj în tot ceea ce faci?
Clar contează să îți asumi și niste riscuri, „no pain no gain” vorba aceea. Important este să conștientizezi la nivel personal care este granița aceea de risc asumat peste care nu vrei sau nu poți să treci. Pentru mine a fi curajos nu înseamnă să nu treci prin niciun fel de frică, înseamnă să acționezi curajos, în ciuda fricii pe care o simti. Primul meu job in eMAG a fost într-o zonă cu totul nouă pentru mine, de care sincer nu aveam habar. A fost pentru prima oară când am intrat într-un depozit, prima oară când am stat de vorbă cu colegii în fața rampelor de încărcare marfă sau prima oară când am mâncat într-o cantină cu zeci de alți colegi. După doi ani și jumătate intenși petrecuți mai mult în depozitele noastre decât în sediul central, am făcut schimbarea spre comercial, o altă zonă nouă pentru mine, cu oameni noi și diferiți, cu provocări variate, de la scheme de comisionare până la eficientizare activității. În fiecare an s-au adăugat zone noi de business (Marketplace, Private Label, Marketing, Bulgaria) și on top am luat în coordonare și echipa de recrutare în zonele de business și operațiuni, cred că a fost un act de curaj și aici, ținând cont de încărcarea incredibil de mare în aceste zone și volumele uriașe care trebuiau aduse. În zona de recrutare, împreună cu echipa mea, am reușit să închidem peste 1500 de roluri pe an, am oferit oportunități noi de dezvoltare pentru membrii echipei și ne-am provocat împreună să creștem productivitatea și calitatea în recrutare.
Leadership creativ… Cum ai defini acest concept?
Leadershipul creativ cred că este o umbrelă mai mare a unui stil de conducere ce presupune multe idei inovatoare. Îmi plac abordările autohotone și mai aplicate care pornesc clar de la credința în oameni și în inepuizabilele lor surse (creative de fiecare dată) prin care să fac lucrurile să se întâmple în echipa mea. Concret aplicat în cazul meu acest leadership creativ înglobează de la cursuri de scriere creativă, vorbit în public, cursuri de programare neurolingvistică sau de strategie de business ținute de profesori de la Harvard până la mese câmpenești cu echipa la bucătăria de la birou cu toate bunătățile culinare românești.
Mult sau puțin? Ce îți dorești cel mai mult la nivel de evoluție profesională și personală?
Puțin, dar bun clar. Cred că de cele mai multe ori în viață puțin înseamnă de fapt mult mai mult si găsirea unui echilibru între cele două extreme este greu de atins. Sincer nu mi-aș dori să trăiesc sute de ani, ce vreau pentru ambele zone (fie profesional sau personal) este să câștig un simț sănătos al măsurii și să umplu această viață care mi-a fost dată. Mi-am amintit răspunzând la această întrebare de un citat din Constantin Noica unde spunea: „Noi nu avem măsura vieții noastre omenești sau, în orice caz, nu suntem mulțumiți cu cea pe care o avem. Nu știm nici cât de puțin și nici cât de mult putem.”
Îmi doresc să cunosc în continuare oameni, să învăț lucuri noi și să dau mai departe binele primit la rândul meu. De asemenea, ce îmi doresc și profesional și personal e cât mai multă bunătate în mine și în cei din jur. Sau cum îmi place să zic un citat din engleză: „In a world where you can be anything,
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 277
Pentru abonare, click aici