Bob Iger. Principii de leadership
Să conduci o companie care se ocupă cu fericirea pare a fi simplu și frumos. Este frumos, dar nu e simplu. Este la fel de complex și de solicitant cum este să conduci orice proiect foarte amplu, cu impact major pe multe planuri și asupra multor oameni. În cartea sa, The Ride of a Lifetime: Lessons in Creative Leadership from the CEO of the Walt Disney Company, Bob Iger spune povestea Disney și ne împărtășește idei interesante și concluzii valoroase.
„Totul începe de la echipă bună. O echipă bună se construiește în timp, iar după ce o construiești trebuie să le dai oamenilor oportunități, să-i lași să ia decizii și să le dai loc să-și facă treaba”.
Viața este o continuă sursă de resurse. Ca să construiești o echipă bună trebuie să știi să recunoști talentul și abilitățile oamenilor. Trebuie să fii tu însuți un generator și un formator de talente, să deschizi drumuri, să creezi oportunități. Trebuie să știi să descătușezi abilitățile oamenilor, creativitatea și energia lor. Trebuie să respecți forța și libertatea talentului lor. Altfel spus, e nevoie să fii și tu foarte bun la ce faci. Ca să formezi o echipă bună trebuie să fii un bun bun cunoscător și un mare iubitor de oameni.
„Una dintre cele mai importante calități ale unui lider este optimismul, un entuziasm pragmatic cu privire la ce se poate face. Chiar și atunci când sunt algeri dificile de făcut, iar rezultatele nu sunt ideale, liderul optimist nu va recurge la pesimism. Pur și simplu, oamenii nu sunt motivați și nu sunt energizați de pesimism.”
Realismul așteptărilor nu depinde de cât sunt așteptările de înalte. Realiste sunt așteptările funcționale: conștiente, de bună calitate și flexibile. Ca lider, trebuie să știi să crezi în mai bine și să ai curajul și prezența de spirit pentru a-l construi. Sunt utile brainstorming-urile constructive, care pornesc de la obiectivul dorit și pe soluții (fără a se concentra mai ales pe obstacole). Un obiectiv ce inspiră îi va motiva pe oameni și le va da energia și ideile necesare pentru a învinge dificulățile.
„Când creezi un brand, pune-ți întrebarea: „Ce înseamnă numele acesta care apare scris pe produs? Ce transmite? Când spui Disney știi imediat ce înseamnă, ai o senzație clară, ai o reacție viscerală.”
„Este important să oferi lumii fericirea și starea de bine de care are cu adevărat nevoie.”
Antreprenoriatul funcțional și performant nu este cel motivat de dorința de a avea prestigiu sau bani, ci este cel născut din dorința de a soluționa nevoile societății sau ale comunității. Care dintre nevoile societății este interesantă pentru tine? Ce neajuns ai vrea să îndrepți, prin ce produs ai putea face ca viața oamenilor să fie mai bună, mai frumoasă, mai ușor de trăit? Cine sunt clienții tăi și ce poți face ca să-i cunoști mai bine – ca să știi la ce reacționează și ce este important pentru ei? Găsește-ți tribul. Găsește-i pe oamenii care au nevoie de diferența pe care tu ai nevoie să o faci. Vremea economiei de masă a trecut. Vânzarea către mase înseamnă produse medii și consumatori medii. Nu ai nevoie de toți oamenii. Ai nevoie de oamenii tăi. Oamenii sunt diferiți și au nevoi specifice, așadar trebuie să fie tratați diferit și personalizat.
„Cred că prea mulți oameni se bazează pe trecut și pe experiență. Dar e mult mai captivant și mult mai important să crezi în ceea ce tu crezi că este bine și să-ți urmezi instinctul și intuiția, să-ți asculți inima, chemarea ta interioară.”
„Fii autentic. Fii cinstit. Adevărul și autenticitatea generează respect și încredere.”
Mai mult decât în oricare alte vremuri, ce ne-a adus până aici nu ne va duce mai departe. Oamenii încearcă să ghicească viitorul pornind de la prezent sau de la trecut. Credem că ceea ce a funcționat bine până acum ar trebui să ne fie de folos și în viitor, cu ceva îmbunătățiri, pe ici pe colo. Dar acum schimbările tehnologice se petrec exponențial, combinatorial și recursiv, prin urmare ceea ce înainte se întâmpla în 10 ani, acum se întâmplă în 3. Logica și prezumțiile care determină viitorul s-au schimbat total. Prin urmare, viitorul nu va mai fi o simplă prelungire a prezentului, ci va fi extrem de diferit. Gerd Leonhard ne atrage atenția că viitorul a sosit, iar de acum înainte va tot sosi atât de repede, încât va fi mereu prezent. Viitorul este acum. Dacă ai clipit când a venit, viitorul va trece pe lângă tine.
Astfel, astăzi nu mai este suficient să fim inteligenți, ci trebuie să fim conștienți – pentru a fi autentici, realiști, pentru a gândi profund, a învăța repede, a colabora bine, a ne adapta, a evolua. Omul care nu s-a desprins de trecut nu este conștient și nu va fi prezent în viitor.
„Fii chizbuit. Gândește atent. Chibzuința este unul dintre cel mai subestimate elemente ale leadershipului. A fi chibzuit înseamnă să te informezi, să cunoști, iar asta va face ca opiniile pe care ți le exprimi și deciziile pe care le iei să fie mai credibile și mai corecte.”
Conștiența și prezența de spirit sunt cu atât mai importante astăzi, când lucrurile se schimbă foarte repede. Nu este vorba numai despre a deține informații, ci despre a înțelege cum funcționează lucrurile și procesele – iar acestea se schimbă și se înnoiesc mereu. Nu-ți mai poți permite automatisme, nu mai ai la fel de mult timp la dispoziție pentru a face și pentru a repara greșeli, iar consecințele sunt, și ele, mult mai rapide și cu mai mare impact. E important să știi ce faci.
„Ca să-ți asumi riscuri, îți trebuie curaj. Și, cum companiile noastre sunt acum în plină schimbare și continuă perturbare, să-ți asumi riscuri este esențial și să inovezi este vital. Se poate inova cu adevărat numai atunci când oamenii au curaj. Frica de eșec distruge creativitatea.”
A fi chibzuit nu înseamnă a fi reținut, închistat, excesiv de prudent. Curajul este un element de bună chibzuință. Nu ai timp să fii prea sigur, nu poți miza numai pe securitate, nu poți aștepta să vezi ce fac ceilalți. „Singurul mod în care putem să aflăm ce funcționează și ce nu într-un mediu incert / nefamiliar / confuz, în condiții de nesiguranță, este să încercăm diverse lucruri și să vedem ce merge. Așa că trebuie să fii pregătit să îți dai seama și să recunoști când planul inițial se dovedește a fi fost imperfect și să faci schimbările necesare, pe baza a ceea ce ai aflat”, spune Chris Nel. „Liderii trebuie să-și crească vigilența. Este crucial să fie receptivi la indiciile care apar. Este imperativ ca atenția ta să nu fie distrasă de rutină, de multele treburi pe care le ai de făcut și e vital să nu te lași orbit de obișnuință, de familiaritatea mediului și a contextului. Trebuie să fii un bun detectiv – să vezi acele lucruri care se întâmplă, dar pe care alții nu le văd și de ale căror consecințe asupra organizației rămân total străini. Experții se străduiesc insistent să găsească eroarea din soluția pe care au conceput-o. După cum spunea și Einstein, nu poți rezolva o problemă cu tipul de gândire cu care ai creat-o.”
„Toate deciziile, oricât ar fi de dificile, pot și trebuie să fie luate la timp. Liderii trebuie să încurajeze diversitatea de opinii și să o echilibreze cu nevoia de luare și implementare a deciziilor. Indecizia cronică nu este numai ineficientă și contraproductivă, dar are un efect coroziv asupra moralului oamenilor.”
„Inovezi sau mori. Pentru asta trebuie să îndrăznești, să fii curajos. Astăzi totul este atât de imprevizibil și se petrece atât de repede încât pașii mici nu mai sunt o opțiune.”
Vei lua mereu decizii perfecte? Nu. Dar o decizie imperfectă este mai bună decât o decizie perfectă, dar luată prea târziu. A implementa imperfect o decizie funțională este mai bine decât a implementa perfect o decizie (deja nefuncțională). Iar a fi perfecționist nu înseamnă a căuta imperfecțiuni, ci a ști să generezi un rezultat util și bun. În timp, flerul ți se va ascuți și vei ști să corectezi și să te adaptezi din mers. A rămâne în urmă nu mai este o opțiune. Cum bine punctează Gerd Leonhard, viitorul a sosit, iar de acum înainte va tot sosi atât de repede, încât va fi mereu prezent. Viitorul este acum. Dacă ai clipit când a venit, viitorul va trece pe lângă tine.
„Este extrem de important să-ți aloci timpul, energia și resursele celor mai importante strategii, probleme și proiecte și este important să-ți comunici prioritățile clar și des.”
Asta te va ajuta nu numai să fii mereu la curent și conștient de ce se întâmplă, ci și să fii mereu conectat la oamenii tăi și să conectezi obiectivele și aspirațiile lor de obiectivele organizației. În vremuri nesigure, dominate de schimbare și perturbare, este cu atât mai vital ca oamenii să știe mereu ce fac, să fie la curent cu schimbările și să le înțeleagă, să știe unii de alții, să se afle mereu pe același drum și să lucreze împreună – în unitate și colaborare, nu în competitivitate și separare.
„Curiozitatea intensă și continuă te ajută să descoperi mereu locuri, oameni și idei noi și te ajută să cunoști și să înțelegi piața și dinamica în schimbare a acesteia. Calea către inovare începe de la curiozitate.”
Astăzi, curiozitatea este un instrument vital pentru funcționare și supraviețuire. Este vorba de curiozitatea exploratoare (pornită din deschidere și generozitate, care caută să cunoască, să înțeleagă, să dezvolte, să crească, să construiască), nu de curiozitatea iscoditoare (pornită din critică și judecată, care caută vina, eroarea, vicisitudinea și care caută să dărâme, să prăbușească, să limiteze, să împiedice, să blocheze).
Curiozitatea este o sursă de bucurie, după cum semnalează și Solomon Marcus: „Eram în copilărie într-o permanentă stare interogativă, de curiozitate, de mirare, de extaz în fața spectacolului naturii și al lumii, al propriei mele ființe. Mi se pare un spectacol grandios. A savura acest spectacol este pentru mine o sursă de energie, de bucurie care îmi dă un sens vieții. Sunt de-a dreptul fermecat de năzdrăvăniile creierului meu, în materie de memorie și de imaginație. În fiecare seară, când mă las pradă somnului, mă întreb ce călătorii neașteptate îmi vor oferi visele din noaptea respectivă. Starea de mirare, de extaz mi-a alimentat totdeauna pofta de viață, a fost mereu o sursă de energie. Atunci când sunt întrebat: „de ce trăiești?” răspund: „pentru a mă mira”.
Surse:
The Ride of a Lifetime: Lessons in Creative Leadership from the CEO of the Walt Disney Company
Bob Iger Teaches Business Strategy and Leadership
Bob Iger on his defining moments as Disney CEO
Disney CEO Robert Iger talks with Oprah Winfrey about his life and career at Disney