Cinci cărți despre leadership pe care merită să le citești
Steve Jobs. iLeadership pentru o nouă generație, de Jay Elliot și Williams Simion. În iLeadership, Jay Elliot ne oferă pentru prima dată oportunitatea de a-l cunoaşte pe Steve Jobs aşa cum doar unul dintre cei mai apropiaţi colaboratori ai săi a avut ocazia să o facă. De la şedinţele cu privire la dezvoltarea produselor până la laboratoarele de design, trecând prin întâlnirile din cadrul consiliului de administraţie şi apariţiile sale în minunata lume din Silicon Valley, ne vom întâlni cu adevăratul Steve Jobs şi vom parcurge povestea autentică a acestui ,,Boy Genius” care a revoluţionat tehnologia şi lumea în care trăim – felul în care muncim, ne jucăm şi comunicăm.Jay Elliot a muncit umăr la umăr împreună cu Steve Jobs în calitate de vicepreşedinte Apple şi ne dezvăluie în paginile de față stilul unic de leadership specific lui Steve, iLeadershipul, unul care se bazează pe patru principii călăuzitoare: produs, talent, organizaţie, marketing. O lectură care ne aduce în prim-plan provocările şi drumul sinuos parcurs de CEO-ul celor de la Apple pentru obţinerea aprecierii de care se bucură în prezent la nivel mondial.”Am cunoscut şi am muncit alături de lideri de la IBM şi Intel; i-am întâlnit pe unii dintre cei mai influenţi lideri şi gânditori din mediul de afaceri, incluzându-i aici pe Jack Welch, Buckminster Fuller sau Joseph Campbell, şi am discutat despre noua paradigmă în cultura organizaţională cu Peter Drucker. Steve face parte dintr-o categorie aparte.” Jay Elliot
Clever. Cum să-i conduci pe cei mai creativi și mai inteligenți dintre oamenii tăi, de Gareth Jones și Rob Goffee.
Studiile dovedesc că, în cadrul organizaţiilor, o mână de oameni talentaţi creează valoare într-o măsură dispropoţionat de mare în comparaţie cu ceilalţi membri. Aceşti oameni nu sunt definiţi de coeficientul lor de inteligenţă sau de diplomele academice. Şi nu sunt genul de „independenţi” care creează valoare pe cont propriu. Dimpotrivă, sunt oameni extrem de valoroşi, gânditori extraordinari care au nevoie de resursele comerciale şi financiare ale organizaţiilor pentru a-şi atinge potenţialul maxim. Pe scurt, sunt „deştepţi”, aşa cum îi cataloghează Rob Goffee şi Gareth Jones. Ei pot să fie străluciţi, dificili – şi uneori chiar periculoşi. Competitivitatea organizaţiei tale depinde de inteligenţa cu care îi conduci, cu precizarea că strategiile tradiţionale de management nu vor fi eficiente în cazul lor.
În Clever, Goffee şi Jones îţi prezintă un set de reguli neconvenţionale care îi pot înscrie pe oamenii deştepţi din organizaţia ta – şi întreaga organizaţie – pe direcţia succesului.
Economia cunoaşterii nu se apropie – este deja prezentă. Afacerea şi cariera ta depind din ce în ce mai mult de ideile inteligente ale oamenilor deştepţi din subordinea ta.
“. Acest volum se adresează liderilor care, pentru a obţine rezultate extraordinare, sunt dispuşi să înţeleagă şi să utilizeze în întregime forţa oamenilor „deştepţi” şi a echipelor „deştepte” din cadrul companiilor pe care le conduc”, spune Paul Polman, CEO al companiei Unilever).
“E posibil ca eşecul de a-i conduce pe cei mai talentaţi şi mai creativi – sau „deştepţi” – oameni ai noştri să constituie cauza crizei financiare globale? În această carte actuală şi accesibilă, Goffee şi Jones descriu provocările cu care se confruntă cei care au în subordine oameni deştepţi şi echipe deştepte, aspect care poate să facă diferenţa dintre succesul şi eşecul unei corporaţii”, consideră Laura Tyson, Catedra S.K. și Angela Chan de Management Global, Şcoala Haas de Business a Universității California, Berkeley.
Judecă. Cum iau marii lideri decizii inspirate, de Noel Tichy și Warren Bennis.Indiferent că sunteţi conducătorul unui departament mic sau al unei corporaţii globale, Judecă vă va oferi cadrul pentru evaluarea oricărei situaţii, luarea deciziei şi, dacă este necesar, corectarea ei în faza de executare. Vă va arăta cum să rezolvaţi problemele de resurse umane, strategie şi managementul crizei, domenii care în general se suprapun. Şi vă va ajuta să vă învăţaţi întreaga echipă să ia mai des decizia corectă. Nicio organizaţie nu-şi poate permite să neglijeze o disciplină crucială ca cea a leadershipului şi nici o altă carte precedentă nu a scos acest lucru atât de clar în evidenţă.
Cei doi autori dau viață modelului lor tri-dimensional cu ajutorul unor interviuri luate liderilot de talie mondială care au beneficiat sau au avut de suferit de pe urma deciziilor lor. „Nu putem găsi ceva mai apropiat de o carte definitorie despre leadership”, este de părere Amitai Etzioni, autor al cărţii My Brother’s Keeper.
Forța schimbării. Cum difera leadershipul de management, de John Kotter. Autorul este profesor la Harvard Business School. Conform unui studiu realizat de BusinessWeek, John Kotter este referința numărul unu în materie de leadership în SUA. Cartea, apărută în România la editura Publica, definește, prin comparații și studii de caz, calitățile și responsabilitățile unui lider față de cele ale unui manager. Atât liderii, cât și managerii sunt foarte importanți în orice business, iar lipsa de proporție între cele două categorii conduce la dezechilibre și, în ultima instanță, la pierderi.
Autorul ajunge la concluzia că, astăzi, mii de companii suferă de un surplus de management și de un deficit de leadership. Motivul nu e lipsa de carismă a managerilor, ci faptul că unii dintre ei nu înțeleg cu adevărat ce înseamnă leadershipul. Acesta nu se referă la o figură zeificată care îi transformă pe angajați în supraoameni, ci la un proces care dă naștere schimbării − un proces care implică, adesea, sute și mii de „mici acte de leadership” dirijate de oameni care au o gândire îndeajuns de profundă pentru a înțelege acest lucru.
Revitalizarea corporaţiei. Cum reușesc liderii să producă schimbarea, de Jonas Ridderstrale și Mark Wilcox. Această carte aduce în prim-plan necesitatea şi rolul schimbării. Înţeleasă de cele mai multe ori ca o piedică ce trebuie depăşită, schimbarea este de fapt un proces, iar Ridderstråle şi Wilcox arată cum poate fi produsă şi gestionată, scopul fiind ca afacerea să ţină pasul cu ce se întâmplă în lumea reală.
Schimbarea, spun cei doi autori, nu poate fi evitată, pentru că în realitate ea este singura opţiune. Pentru ca schimbarea să fie în bine şi să reziste probei timpului, compania trebuie să fie revitalizată. Un suflu nou nu vine ca urmare a restructurărilor sau reorganizărilor nesfârşite, pentru că toate astea înseamnă de fapt reducere. Ridderstråle şi Wilcox propun modelul de leadership al schimbării 3I: imagine de ansamblu, implicare şi implementare.Strategia 3i aduce laolaltă oameni şi proiecte care schimbă faţa unei organizaţii, leadershipul fiind nu doar arta navigării în apele tulburi ale surprizelor, ci şi arta de a fi surpriza.
Unele cărţi de afaceri răspund la întrebarea: de ce? Altele îţi spun cum. Într-un mod unic şi plin de forţă, Revitalizarea corporaţiei explică de ce trebuie să adoptaţi schimbarea şi cum să o faceţi.
“Ridderstråle şi Wilcox au scris o carte importantă despre leadership şi schimbare. Liderii creează schimbarea, managerii menţin un statu-quo. Liderii provoacă firma să se schimbe, înainte ca schimbarea să devină ultimul remediu pentru supravieţuirea ei. Cartea arată cum putem îndeplini aceste sarcini dificile. O reţetă vitală pentru toate companiile şi o lectură plăcută.” Richard W. Beatty, profesor de Leadership al Resurselor Umane, Rutgers University.