Ce poți avea de câștigat dintr-un sfat neurmat
Am discutat cu Gianpiero Pietriglieri despre iubire și sfaturi preferate, despre profesionalismul nomad și impactul pe care acesta îl are asupra educației.
Gianpiero Pietriglieri, Profesor Asociat în departamentul de Comportament Organizaţional al renumitei școli de afaceri INSEAD, a susținut la București, pe 4 aprilie, un Master Class, cu tema “Competența nu este suficientă: Dezvoltarea liderilor de încredere în era profesionalismului nomad”, organizat de HR Club. Ariile de interes ale lui Gianpiero Petriglieri fac legătura dintre leadership, identitate, dezvoltare personală și învățare experiențială. Cercetările sale se concentrează pe cum și unde ne dezvoltăm bazele și abilitățile profesionale pentru a practica un leadership conștient, eficient și responsabil. Este preocupat în mod deosebit de dezvoltarea leadership-ului în prezent, în această eră a profesionalismului nomad, când autenticitatea și mobilitatea au făcut ca afilierea la o organizație și avansarea ierarhică să treacă în plan secund.
În aceste condiții, Gianpiero Petriglieri consideră că simpla dobândire de cunoștințe și abilități funcționale este insuficientă pentru dezvoltarea unui leaderhsip competent și de încredere. Cercetările sale pun în lumină funcțiile psihologice, sociale și culturale ale învățării manageriale și ale dezvoltării leadership-ului, iar metodele sale inovatoare de predare oferă un exemplu de îndeplinire a acestor funcții cu tenacitate, în beneficiul oamenilor, al organizațiilor și al societății în general.
DESPRE ÎNVĂȚARE ȘI PROFESORI
Gianpiero a început foarte interesant master class-ul din 4 aprilie, reamintindu-ne că cei care se îngrijesc de învățătură și îndeplinesc rolul de profesori, în toate domeniile profesionale și ale vieții, sunt cei care au grijă de viitor. Astfel, „profesorii” (cei care-i învață pe alții) sunt o rază de lumină pentru umanism și se concentrează pe evoluția pe termen lung. A punctat și că preocuparea lor este uneori insuficient înțeleasă și adeseori îi însingurează, așa că l-am rugat pe Gianpiero să le spună profesorilor câteva cuvinte care să le dea încredere și speranță. Gianpiero crede că fiecare dintre noi este un profesor. Cu toții ne învățăm unii pe alții și învățăm unii de la alții, indiferent dacă suntem conștienți de asta sau nu.
El consideră că un profesor ar trebui să fie atent la ce, cum și pe cine învață. Dintre toate acestea, „pe cine învață” este cel mai important aspect. Dacă ești manager, care sunt lecțiile pe care oamenii le învață din ceea ce faci tu și ce exemplu le dai? Dacă ți-e teamă că s-ar putea ca oamenii să nu învețe ce trebuie, poate că asta se întâmplă pentru că tu nu-i înveți destul de bine. Prin urmare, Gianpiero crede că ce le-ar da încredere profesorilor ar fi să-și ia timp să se gândească, în mod conștient, la cine sunt cei pe care-i învață și la ce învață aceștia. Contează mult și să știi – ideal ar fi să-ți spună alții – că învățăturile tale sunt importante și valoroase.
L-am întrebat pe Gianpiero cum putem face diferența dintre între învățăturile care caută să controleze și învățăturile care urmăresc să crească și să dezvolte. Gianpiero a semnalat că este important să-i întrebăm pe oameni ce-și doresc și ce au nevoie și să luăm în serios răspunsurile lor. De asemenea, este esențial să avem curajul de a urmări ce efect au învățăturile noastre pe termen lung. Dacă cei pe care i-am învățat repetă bine lecția, atunci e posibil ca noi să fi exercitat mai mult control decât ar fi trebuit. Dacă observăm că cei pe care i-am învățat și-au dezvoltat gândirea autonomă, atunci înseamnă că prin învățăurile pe care le-am oferit ne-am concentrat pe creșterea și dezvoltarea lor, a spus acesta pentru Revista CARIERE.
DESPRE IMPACTUL PROFESIONISMULUI NOMAD ASUPRA EDUCAȚIEI
Gianpiero Petriglieri a punctat faptul că, de-a lungul timpului,instituțiile cele mai importante au căutat să dețină controlul asupra educației. L-am întrebat ce control exercită profesionistul nomad asupra educației, în zilele noastre.Gianpiero ne-a împărtășit că el nu ar spune că profesioniștii nomazi dețin controlul asupra educației, dar ar spune că aceștia au cerințe foarte specifice și importante de la sistemele educaționale. Profesioniștii nomazi caută să-și devolte mai mult decât abilitățile funcționale. Dat fiind că se pot baza mai puțin pe organizațiile profesionale în acest sens, profesioniștii nomazi se îndreaptă mai mult către instituțiile de învățământ, care ajung să deservească într-o mai mare măsură scopuri de natură existențială și culturală – cum ar fi dezvoltarea personală, dezvoltarea carierei și valorile de leadership. Când sistemul educațional nu identifică această nevoie a oamenilor și se rezumă la limitele înguste ale funcționalității, atunci eșuează, nereușind să satisfacă nevoile celor pe care îi deservește, ceea ce face ca munca să-și piardă semnificația și sensul, pentru oameni.
DESPRE IUBIRE ȘI SFATURI PREFERATE
În articolul Bruce Springsteen, Artful Leadership, and what Rock Star Bosses Do („Bruce Springsteen, arta în leadership și ce fac starurile rock când sunt șefi”), publicat în Harvard Business Review, Gianpiero Petriglieri scrie“Iubirea te face mai bun. Reflecția te face să dăinuiești.” Așa că l-am întrebat pe Gianpiero în ce fel l-a făcut iubirea mai bun. Fața i s-a luminat și mi-a spus: „Iubirea mi-a îmbogățit viața în atâtea feluri! Mă gândesc acum la copiii mei, la părinți, la profesori, la soția mea – fără de care nu aș fi cine sunt astăzi! Aceștia sunt oamenii datorită cărora îmi continui drumul și care m-au făcut să mă imaginez mai bun. Iubirea asta face: îți arată cine ești, te ajută să te imaginezi mai bun decât ești, iar apoi te face să devii așa cum te-ai imaginat!”.
L-am rugat pe Gianpiero să ne spună care este cel mai bun sfat pe care l-a primit, dar pe care nu l-a urmat, și ce a câștigat din asta. Mi-a împărtășit că un sfat pe care îl primește des este să fie prudent. E bine să fii prudent, ne-a spus, dar trebuie să fii atent să nu fii prea prudent, ca să nu faci din asta un obstacol în calea viselor și scopului tău în viață. „Uneori am pierdut oportunități și, poate, liniște, pentru că nu am fost suficient de prudent. Dar ce am câștigat este viața pe care o am acum”.
L-am întrebat dacă, la rândul său, el îi sfătuiește pe oameni să fie prudenți. Ne-a spus că îi sfătuiește pe oameni să fie conștienți de ce fac. Trebuie să fim prudenți uneori și conștienți întotdeauna, ne-a spus, în sensul că trebuie să ne gândim la riscurile pe care ni le asumăm, de ce ni le asumăm și în ce scop. De asemenea, chiar dacă nu ești foarte prudent în ceea ce te privește pe tine, trebuie să fii conștient în ceea ce-i privește pe ceilalți, pentru că nu ei ar trebui să plătească prețul pentru alegerile și visele tale.
Gianpiero Petriglieri
Este Profesor Asociat în departamentul de Comportament Organizaţional al şcolii de business INSEAD. În 2017 a fost inclus în topul Thinkers50 al celor mai influenţi gânditori de management ai lumii. Cercetările sale au apărut în Administrative Science Quarterly, Academy of Learning & Education şi Organization Studies. Publică regulat în Harvard Business Review, unde eseurile sale au fost incluse printre “ideile care au conturat managementul” în patru din ultimii cinci ani. Cercetările şi articolele sale au fost prezentate, printre altele, la BBC, Financial Times, The Economist, The Wall Street Journal, BusinessWeek şi Forbes.