Compliance Leadership sau de ce avem nevoie de etică şi conformitate
Intervenţia chirurgicală menţionată este o experienţă proprie, de dată recentă, şi este evident că într-un astfel de caz vrei să ştii pe mâinile cui ajungi, deci începi să cauţi pe forumuri păreri despre medici. Găseşti opinii amestecate, însă asocierea repetată a numelui unui medic cu acuzaţii de malpraxis te pune pe gânduri. Cum nu eşti calificat şi nici nu ai fost acolo, nu poţi să acuzi şi să condamni pe nimeni. Cine stabileşte care a fost adevărul? Care sunt reperele şi cine le validează? Se putea face ceva pentru a preveni? Oricum ar fi aceste poveşti – realitate sau legendă urbană –, intrăm în proble matica existenţei sau inexis-tenţei codurilor etice şi de conformitate şi aplicarea lor.
Puncte de vedere diferite
Schimbarea perspectivei din postura de client (sau pacient) în postura de angajat într-o companie interesată de etică şi politici de conformitate (sau angajat al unui spital) schimbă sentimentele şi generează o atitudine reactivă. „Fac cum ştiu eu, să mă mai lase cu regulile!” este mentalitatea. Probabil că explicaţia este în zona părerii foarte bune pe care românii o au despre nivelul propriu de inteligenţă – aşa cum arată studiile – şi a ideii că „accidentele nu mi se întâmplă mie şi nici celor apropiaţi”.
Punctul de vedere al unei companii este însă altul. De exemplu, interesul companiilor farmaceutice pentru etică şi conformitate are în principal o sănătoasă raţiune economică: managementul eficient al riscurilor legate de produsele şi serviciile comercializate duce la minimizarea pierderilor în cazul încălcării legislaţiei, a reglementărilor sau a normelor interne. Menţinerea conformităţii contribuie totodată la afirmarea responsabilităţii sociale în comunităţile în care acestea activează şi duce la obţinerea de avantaje competitive.
Vrei să treci de la teorie la practică
Ştim, tonul în companie se stabileşte la vârf, prin urmare înţelegerea şi angajamentul pentru etică şi conformitate trebuie insuflate de către top-manageri, prin exemplul personal şi prin comunicare permanentă. Angajamentul față de etică și conformitate trebuie să fie la fel de puternic atât la mijlocul, cât şi la baza organizaţiei, deoarece angajații de aici sunt în prima linie, ei fiind ambasadorii cei mai puternici ai companiei şi ai brandului. Dar cum şi când intervii?
Un exemplu… Unul dintre clienţii noştri trece printr-un proces de restructurare: compania trebuie să renunţe la peste o mie de angajaţi. Nu este uşor pentru nimeni, cunoaşteţi povestea: rău de cei care pleacă, dar rău şi pentru cei care rămân. Organizaţia se confruntă cu un fenomen foarte interesant: procedurarea excesivă şi creşterea puterii departamentelor de Controlling şi Compliance. Toată lumea parcă a luat-o razna, nu se mai iau decizii fără analize şi superconsultări. Consecinţa: spiritul oamenilor din vânzări este distrus zi de zi, iar cultura organizaţională se redefineşte negativ. Acesta este momentul în care conducerea companiei trebuie să îşi afirme competenţa şi să nu permită organizaţiei depăşirea punctului de la care preocuparea excesivă pentru conformitate reduce performanţa.
Ce conţine, concret, un sistem intern de etică şi conformitate?
La fel ca un computer, sistemul în cauză poate fi privit ca având două componente majore: una hard – ce se referă la existenţa cadrului formal ce cuprinde roluri specifice, proceduri şi procese dedicate şi o componentă soft – ce se referă la comportamentele angajaţilor, definitorii pentru cultura organizaţională, unde etica şi conformitatea ar trebui să se regăsească printre valorile comune.
Recrutarea şi selecţia sunt punctul de pornire. În procesul de recrutare trebuie inserate întrebări referitoare la diverse situații etice și de luare a deciziilor. Apoi aşteptările companiei trebuie să se regăsească în Codul Eticii de Business ce se referă nu doar la alinierea angajaţilor companiei la legislaţie, la reglementări şi la politicile interne, ci şi la comportamentul şi standardele de lucru ale terţelor părţi cu care aceasta lucrează: consultanţi, furnizori de materiale, agenţii de recrutare şi leasing de personal.
Când intervine Compliance Leadership?
Cu toate sistemele de etică şi conformitate, apar totuşi abateri cu consecinţe grave pentru companii: procese, scăderea valorii acţiunilor la bursă, amenzi pentru nerespectarea legislaţiei. Companiile îşi pun în mişcare mecanismele proprii, dar uneori este nevoie de o abordare preventivă a unor astfel de situaţii.
Cum noi considerăm componenta soft ca fiind partea cea mai dificilă a tuturor sistemelor de etică şi conformitate, avem diferite abordări în funcţie de specificul fiecărei situaţii. De aceea una dintre soluţiile cele mai eficiente poartă numele de Compliance Leadership şi este un workshop care se adresează tuturor nivelurilor manageriale şi contribuie la construirea unei culturi organizaţionale în care integritatea şi conformitatea fac parte dintre valorile comune.
Spre deosebire de plictisitoarele cursuri informative despre legislaţie, reglementări şi norme interne, este vorba despre un workshop transformaţional care îi responsabilizează pe participanţi prin implicarea într-un proces de învăţare experienţială, participanţii obţinând instrumente practice şi dezvoltându-şi atitudinea proactivă de respectare a eticii şi conformităţii.
Din perspectiva hard, programele standard la nivel de companie conţin următoarele componente:
1 Top-manager coordonator.
2 Comitet de conformitate.
3 Standarde scrise.
4 Informare şi training.
5 Linii dedicate de comunicare internă.
6 Audit şi monitorizare.
7 Răspuns la potenţialele încălcări.
8 Proceduri de acţiune corectivă.
Articol preluat din Revista Cariere de ianuarie. Pentru detalii legate de abonare, click aici