Consiliere și luarea deciziilor. Idei de la președinți de țară și de companii
În cartea sa, Songs of America, Jon Meacham relatează o discuție dintre Einsenhower și John Kennedy: „Dl. Președinte, înainte să fi aprobat acest plan, i-ați avut pe toți de față pentru a dezbate problema ca să vedeți care sunt argumentele pro și contra și a lua o decizie sau v-ați întâlnit cu fiecare dintre ei, pe rând?”
Iată câteva idei despre cum să organizezi o sesiune de consiliere de succes pentru a lua decizii cu impact major asupra organizației tale.
Construiește-ți o echipă de oameni care să știe să adune și să structureze informațiile necesare pentru analizarea situației.
În situații complexe certitudinea este rareori posibilă. Dar claritatea este importantă și inspiră încredere. Așa că încearcă să construiești o echipă de oameni în ale căror capacități de cercetare și analiză să ai încredere și care să-ți asigure accesul la informațiile de care ai nevoie. Dar, în procesul de colectare a informațiilor, ferește-te de zgomot, ne previne Barack Obama. Acesta a constatat că e televizorul și social media sunt generatoarele unui amalgam de opinii și informații cu efect negativ asupra capacității noastre de analiză.
Ai grijă ca în echipa ta de consilieri să aduci oameni cu o mare diversitate de perspective.
În cazul deciziilor importante, contextul este vital. Pentru a căpăta o viziune de perspectivă ai nevoie de oameni cu experiență și pregătire diferite, cu opinii și personalități diverse. Fiecare opinie contează și informează.
Alyssa Mastromonaco a făcut parte din echipa senatorului și apoi a președintelui Barack Obama, între anii 2004-2014. În cartea sa, Who Thought This Was A Good Idea, Alyssa povestește, cu umor și admirație, ce înseamnă să lucrezi la Casa Albă și cum e să-l ai ca șef pe Barack Obama. În toate situațiile, Obama solicita opinia fiecărui membru al echipei. În plus, la finalul discuției, se mai făcea un tur al mesei pentru ca fiecare om să spună un DA sau NU final. După ce asculta opiniile tuturor, Obama se retrăgea pentru a discuta cu consilierii săi. Este foarte important să explorezi, să soliciți păreri cât mai diverse, care să acopere experiențe cât mai diferite.
Ron Willliams, fost CEO al Aetna Inc. și fost consultant de management al președintelui Barack Obama, își împărtășește viziunea de leadership în cartea Learning to Lead: The Journey to Leading Yourself, Leading Others and Leading an Organization.
Când Ron Williams a preluat conducerea companiei Aetna Inc., aceasta se afla în mare impas. În consecință, Ron a plecat într-un „tur de ascultare” și a stat de vorbă cu tot felul de oameni, de la toate nivelurile organizației, pentru a putea privi situația din perspective cât mai diferite și a căpăta o viziune de ansamblu. Ron Williams îl previne pe liderul a cărui organizație se află în criză asupra pericolului tentației de a se înconjura de câțiva consilieri de încredere, pentru a-i asculta și a se sfătui în exclusivitate cu aceștia. „Dacă faci asta, ți-ar putea scăpa multe aspecte importante. Ascultă ce îți spun consilierii tăi, dar compară mereu informațiile pe care le primești de la ei și recomandările lor cu realitățile companiei. Adevărul are multe versiuni și aspecte”.
De asemenea, în cadrul sesiunii de consultări, concentrați-vă pe problema pe care o analizați, nu unul pe celălalt. Este important ca discuțiile să rămână la obiect și să fie analitice și constructive, nu competitive.
Ai grijă ca oamenii cu care te sfătuiești să înțeleagă la fel conceptele de bază cu care lucrați.
În cartea sa, Psihologia popoarelor, apărută la Editura Eminescu, Biblioteca Orizontul, în traducerea lui Vladimir Streinu, sociologul Gustave Le Bon semnalează că aceleași senzații și aceleași cuvinte deșteaptă în oameni idei și sentimente neasemănătoare.
„Războiul a dovedit, odată mai mult, cât de puțin se cunosc popoarele. Germania nu cunoștea sufletul Franței și al Angliei. Francezii cunoșteau tot așa de puțin pe acel al Germaniei. Din această luptă actuală popoarele au înțeles cât era de deosebit, după fiecare popor, sensul câtorva cuvinte abstracte, ca: drept, libertate, justiție, umanitate, forță și multe altele. Filosofii o știau mai dinainte. Unul dintre cele mai izbitoare exemple de neînțelegere între oameni de rase deosebite este dat de faptul că socialiștii germani și francezi se întâlniseră în numeroase congrese fără să fi bănuit măcat vreodată divergențele lor de idei, de sentimente și chiar de doctrine.”
Stăpânește arta întrebărilor.
Întrebările diferite sunt cele care reîncadrează realitatea și capătă un rol catalizator. O întrebare bună abordează realitatea diferit, înlătură blocajele în gândire și presupunerile limitative, canalizând energia creatoare pe alte căi. Așa apar posibilități și soluții noi, noi percepții și cunoștințe care energizează, motivează și te fac să te simți bine.
Pentru a soluționa o situație de criză, Ron Williams propune cinci tipuri de întrebări care să deblocheze gândirea oamenilor și să-i ajute să iasă din tipare: întrebări care subliniază problemele cheie, întrebări care clarifică datele problemei, întrebări care să scoată la iveală dedesubturile problemei, întrebări care să facă posibilă descoperirea de alternative, întrebări care să reseteze gândirea oamenilor și să-i readucă la elementele de bază, la valorile și adevărurile fundamentale ale organizației.
Clay Christensen, profesor la HBS și expert în inovație perturbatoare, spune: „Întrebările sunt locașurile pe care mintea noastră le are pentru răspunsuri. Dacă nu ai pus întrebarea care trebuie, nu i-ai făcut loc răspunsului.”
Hal Gregersen, care este fascinat de știința întrebării, ne atenționează că avem tendința să ne agățăm de „cunoștințele stabile”, în loc să fim deschiși către „cunoștințele transformatoare. Îndemnul său este: „Formulează o întrebare diferită, care să-ți deschidă o perspectivă diferită, care să-ți arate o cale diferită, care va face toată diferența”.
Ascultă-ți inima.
„Trebuie să eviți nu atât eroarea, cât dezacordul cu tine însuți”, spune Napoleon. Ai grijă ca decizia finală să fie în acord cu tine. În măsura în care acest lucru este posibil, amână luarea deciziei dacă simți că ceva încă nu îți este clar sau dacă nu te simți bine cu decizia formulată. Dă-ți timp pentru a înțelege sursa senzației de disconfort și clarifică aspectele în cauză. Numai când ești autentic poți lua decizia potrivită și-ți poți accesa toate resursele pentru a o implementa corect, pentru binele tuturor.
Nu te îndrăgosti de soluție.
„Cel mai mare pericol apare în clipa victoriei”, spune tot Napoleon. În momentul victoriei îți relaxezi vigilența, îți slăbești atenția sau te culci pe lauri. Nu te îndrăgosti de victorie, nu te îndrăgosti de soluție. Iubește scopul real, funcționalitatea, viața, ceea ce are însemnătate și sens. Nu-ți relaxa vigilența, nu-ți relaxa iubirea.