5 pași pentru dezvoltarea unui Plan de Carieră
Asistăm la concedieri în masă generate de marile firme tech din Sillicon Valley și la o reorganizare a pieței muncii. În timpul pandemiei firmele din sectorul tech au făcut angajări în număr record deoarece totul se mutase online. Și tot ele au făcut și concedieri în masă cu număr record de 76.000 de concedieri doar de la începutul acestui an (conform The New York Times, The Daily podcast – The State of the US economy in 4 numbers, 1 Feb, 2023). Angajatul își reevaluează permanent valorile și opțiunile de carieră de unde și un tsunami de demisionări în masă, așa numitul the BIG Resignation.
În sectorul lanțului de aprovizionare, mulți dintre specialiști au schimbat companiile la care au lucrat în perioada pandemiei. Cât despre angajații din sistemul medical, și așa extrem de solicitați, au ajuns la un nivel de saturație și sunt în greve în multe colțuri din lume.
În Anglia, de exemplu, sistemul medical de stat este aproape în colaps, cu numeroase greve datorate lipsei de personal specializat și a salariilor mici. De altfel, greve sunt și în alte industrii din Marea Britanie dar și în Franța și în alte state europene. După cum observăm, reorganizarea pieței de muncă este incertă la nivel global.
În acest context de transformări majore, planificarea carierei devine un proces vital.
Cu cât suntem mai pregătiți și avem o viziune clară asupra ambițiilor noastre de carieră, cu atât mai mult suntem pregătiți pentru succes. Vorbeam într-un articol anterior de Negocierea BATNA și de cât de important este să-ți faci temele și să te pregătești cu toate scenariile posibile pentru a maximiza rezultatul dorit.
Negocierea BATNA purtată în condiții de volatilitate socială și economică presupune să fii mai pregătit ca niciodată cu un plan de carieră foarte bine pus la punct. Elementul de inovație este FLEXBILITATEA și puterea individuală de adaptare la o realitate în permanentă schimbare.
La început de an 2023, ne setăm planuri personale și profesionale ambițioase. Din experiența mea ca angajat și leader în trei țări din Europa de Vest, am reușit să creez o formulă puternică cu 5 pași pentru dezvoltarea unui Plan de Carieră:
1. VALORI
Cunoaște-ți valorile personale și asigură-te că sunt aliniate la valorile companiilor pe care le targetezi. Fii atent la cultura organizațională, fii foarte clar pentru ce companii vrei să lucrezi și unde vrei să-ți investești timpul pentru a-ți clădi cariera. Ex. Sănătatea este importantă pentru mine și vreau să-mi planific cariera în companii care oferă beneficii de sport, cu program hybrid și flexibil de muncă, etc. Când apar compromisuri între valorile personale și valorile companiei atunci apare burn out-ul angajatului.
2. AUDITUL PUNCTELOR FORTE/TALENTE
Fă-ți un audit al talentelor și concentrează-te să-ți construiești planul în jurul a ceea ce te face să te scoli din pat în fiecare dimineață, ce-ti stârnește pasiunea la muncă și unde știi că sunt punctele tale forte. Nu te concentra pe punctele slabe, dar fii conștient de ele. În cei 20 de ani de carieră internațională, ce mi-a adus cel mai mult succes a fost: stilul energetic de a mă conecta cu oamenii, ușurința de a comunica rezultatele personale și ale echipei, curajul de a schimba ce nu merge, empatia de a înțelege de ce are nevoie echipa mea în momente de restructurare globală, și abilitățile de negociere.
3. SPECIALIST vs. GENERALIST vs. PIVOT PROFESIONAL
Sunt 3 rute posibile în planificarea carierei: specialist, generalist sau pivotare profesională. Pune-ți următoarele întrebari:
- Ruta Specialist: Îmi doresc să continui să mă specializez și să mă perfecționez în următorii 2 ani? Pe ce trebuie să mă concentrez mai mult pentru a ajunge acolo și a devei un specialist competitiv?
- Ruta Generalist: Îmi doresc ca în 3 ani să îmi transfer abilitățile într-un domeniu similar sau diferit cu scopul de a-mi lărgi aria de expertiză. De exemplu: prefer să acumulez experiență în fiecare departament din lanțul de aprovizionare, sau prefer să mă specializez în Logistică?
- Ruta Pivotare: Îmi doresc ceva cu totul nou în 5 ani de zile, cum ar fi să explorez un job cu totul nou, să fac o pivotare din Supply Chain în Marketing.
4. DEFINEȘTE OBIECTIVELE
Acum că ți-ai definit elementele critice ale Planului de Carieră, definește obiective foarte clare, care urmează cele 3 reguli de aur:
- Obiectivele să fie SMART
- Fiecare obiectiv să aibă un plan de acțiune structurat pe 70% (experiență în job) + 20% (network) + 10% (mentor, studii și training)
- Obiectivele să fie pe termen scurt (până la sfârșitul anului), mediu (pe 2 ani) și lung (între 3-5 ani)
5. DISCUTĂ ȘI PROMOVEAZĂ PLANUL DE CARIERĂ
Nu uita de acest document undeva într-un folder de care să știi doar tu. Când ai claritate asupra punctelor 1- 4, discută planul de carieră cu familia, în primul rând, pentru că ei sunt cei mai impactați de schimbările pe care vrei să le faci. Discută planul cu șeful tău, cu mentorii, cu toți cei care te pot susține și care-ți pot influența cariera. În aceeași măsură, discută acest plan cu recruterii dacă, de exemplu, te pregătești pentru o schimbare importantă de carieră în afara României. Planul de carieră este în primul rând o unealtă puternică de branding personal, de a te vinde atât în interiorul cât și în afara companiei.
Îmi amintesc că în toate întâlnirile cu mentorii și managerii mei aduceam în discuție ambițiile mele de carieră și când era momentul potrivit, prezentam planul într-un format cât mai vizual și atractiv, maxim 2 slide-uri.
Se discuta mult de branding personal iar acest Plan de Carieră este o unealtă excelentă de a-ți naviga ambițiile acolo unde îți dorești.
Până la următoarea ‘revedere’, îți doresc mult succes și multă sănătate din Londra!
Foto: arhiva personală