5 pași pentru primul ajutor în sănătatea mintală în companie
Boala psihică este privită, încă, de către societate ca o afecțiune rușinoasă, chiar reprobabilă. Acest fapt explică reticența multor persoane aflate în impasul de a cere sprijin. De aceea, trebuie să subliniem că știința a demonstrat că boala psihică este de fapt o boală ca oricare alta, provocată în principal de dereglări organice intime în creier, iar cel afectat trebuie îngrijit, tratat și privit ca un individ cu drepturi egale cu ceilalți membri ai societății. Toate schimbările din ultima perioadă (pandemia, războiul, modificări rapide în stilul de lucru al organizațiilor etc.) au creat presiune pe fiecare dintre noi, fiind nevoie de activarea unor resurse suplimentare pentru a ne adapta cât mai eficient. Cu toate acestea, incertitudinea generată de imposibilitatea de anticipare a modului în care urmează ca lucrurile să se deruleze a dus la creșterea nivelului de anxietate și depresie în rândul populației.
Atât de des suntem nefericiți pentru că ne asumăm prea multă sau prea puțină responsabilitate la locul de muncă. În loc să fim asertivi și să alegem ferm pentru noi înșine, este posibil să devenim agresivi (să alegem pentru alții), pasivi (să-i lăsăm pe alții să aleagă pentru noi) sau pasivi-agresivi (să alegem pentru alții prin a-i împiedica să primească ceea ce aleg ei înșiși).
În acest context responsabilitatea stării de bine și a sănătății mintale devine responsabilitatea celorlalți. Deși aparent mulți dintre angajați pot părea ca manifestă asertivitate, în realitate managerii aleg să fie asertivi în explicarea situațiilor în care se află angajații, iar în sens invers, angajații alegând să facă ceea ce vor în locul a ceea ce li se cere.
Organizația Mondială a Sănătății a identificat că 450 de milioane din populația lumii trăiește cu o tulburare de sănătate mintală. Iar acest număr este din rândul persoanelor care au fost deja diagnosticate și sunt într-o evidență… Pornind de la această realitate, oare câți dintre cei cu care interacționăm zi de zi, cei cu care împărțim același loc de muncă ar putea reprezenta o parte a numărului de mai sus? De fapt, din punct de vedere statistic, dacă nici unul dintre cei cu care interacționezi nu are o problemă, ai putea fi chiar tu cel care se confruntă cu astfel de dificultăți.
De multe ori, deși observăm comportamentul celor care traversează diverse registre, este destul de dificil să intervenim. Pentru că nu știm ce să facem, pentru că nu vrem să deranjăm, pentru că… și motivele ar putea continua.
Cum poți oferi sprijinul unui angajat care se confruntă cu dificultăți de natură mintală sau emoțională?
Rezolvarea acestor dificultăți poate fi copleșitoare nu doar pentru cel care se confruntă cu astfel de probleme ci și pentru cei cu care interacționează la locul de muncă și care vor să fie de folos, să ajute.
Dacă tu crezi că unul dintre colegii tăi se confruntă cu o dificultate de natură emoțională sau mintală și îți dorești să oferi sprijinul, iată cum o poți face:
- Deschide tu dialogul manifestând un comporament bazat pe compasiune, empatie și încredere! Alege un loc potrivit unui astfel de dialog și păstrează confidențialitatea întregului proces!
- Formulează întrebări deschise astfel încât dialogul să fie unul explorator și autentic și ascultă! Uneori persoanele din jurul nostru au doar nevoie să vorbească despre ceea ce li se întâmplă. Încearcă să păstrezi un fir roșu al discuției și concentrează-te mai mult pe emoțiile și informațiile transmise!
- Explorează posibilități, soluții care și-au dovedit utilitate în situații de viață similare și încurajează persoana să ceară sprijin și să își creeze rețele de suport!
- Nu pune multă presiune pe propria persoană. Rolul tău este unul de suport, de sprijin, de ghidaj!
- Învăță permanent, dezvoltă-te și educă-te astfel încât să câștigi în siguranța de sine și să reușești să fii cât mai util pentru ceilalți dar și pentru propria persoană. Poți urma programe de prim ajutor în sănătatea mintală și emoțională care au rolul de a dezvolta competențe de bază în indentificarea rapidă a disfuncțiilor de natură emoțională și cognitivă și de a oferi soluții aplicate pentru cei care se confruntă cu astfel de dificultăți.