5 sfaturi-cheie care te vor ajuta să-ţi gestionezi mai bine timpul liber la birou
Ştiu ce faci acum: eşti la muncă, te plictiseşti şi abia ai început să citeşti acest articol, cu gândul că poate îți dă idei pentru viitor.
Eşti într-un magazin, singur. Nu ai cu cine vorbi, așa că butonezi telefonul.
Eşti într-un birou, e lume destulă în jurul tău, dar parcă nu ai chef să socializezi cu ei.
Nu toţi îţi sunt simpatici și ai prefera să fii alături de prieteni acum. Sau măcar acasă, în pat, cu telecomanda în mână.
Nu mulţi oameni realizează că eficienţa la muncă poate fi îmbunătăţită şi prin intermediul pauzelor. Unii lucrează până la epuizare, alţii se concentrează mai greu şi nu reuşesc să fie productivi, deşi au senzaţia că depun un efort mai mare decât ar fi cazul.
O pauză în plus poate fi soluţia ideală. Uite câteva sfaturi care te pot ajuta să-ţi gestionezi mai bine timpul liber la birou:
1. Planifică-ţi pauzele în avans
Cel mai bun lucru pe care îl poţi face este să-ţi planifici din timp pauzele. Îţi poţi seta alarma pe telefon cu 5 minute înainte de pauză, ca să ai timp să-ţi duci ideea sau calculul la final. Este important, însă, să nu renunţi la pauză, orice ai face.
Există mai multe sisteme care reglează frecvenţa pauzelor. De exemplu, aşa-numita tehnică Pomodoro propune împărţirea programului de lucru în reprize de câte 25 de minute, separate de pauze scurte de câte 5 minute.
2. Reorganizează-ţi obiceiurile
Cei mai mulţi oameni se folosesc de pauze doar ca să aibă ocazia să fumeze sau să mănânce. E ca un ritual: toată lumea la masă, toată lumea la fumat. Poţi face lucruri mai relaxante în pauzele tale, fără să mai ieşi afară şi să rişti să nu te găsească un client la birou.
Dacă esti fumător, poţi renunţa la ţigările clasice pentru un dispozitiv IQOS. Îţi va permite să te bucuri de o pauză de fumat fără să dispari din peisaj, fără mirosul neplăcut de tutun şi fără să laşi scrum peste tot.
3. Îţi zboară mintea? E timpul pentru o pauză
Unul dintre cele mai importante semne care te anunţă că ai nevoie de o pauză este momentul în care nu te mai poţi concentra la ce faci. Neatenţia nu este o problemă care trebuie rezolvată: e doar semnalul pe care ţi-l transmite mintea ta că are nevoie de o pauză.
Dacă te uiţi la telefonul mobil fără un motiv anume, e timpul pentru o pauză. Dacă atenţia ta este îndreptată către colegi, nu către ceea ce ai de făcut, e vremea pentru o pauză. Ridică-te de la birou şi găseşte-ţi ceva relaxant de făcut pentru următoarele 5-10 minute.
4. Ia pauze scurte şi dese
… Sunt cheia marilor succese. Cel puţin asta spune o vorbă din popor. Nu sunt neapărat calea cea mai sigură către succes, dar pauzele scurte, dar mai dese îţi pot linişti mintea şi te pot ajuta să fii mai productiv la muncă.
Poţi începe cu câte o repriză de 5 minute de pauză la fiecare 40 de minute de muncă efectivă. Odată cu trecerea timpului, vei observa ce schimbări aduc aceste pauze în ritmul tău de lucru şi le vei putea modifica durata sau frecvenţa în funcţie de schimbările produse.
5. Fă lucruri amuzante în pauză
Am ajuns şi la întrebarea esenţială: bine, mi-am luat o pauză, nici nu aveam nevoie de ea, ce fac acum? Cele mai bune idei de făcut într-o pauză trebuie să aibă la bază trei elemente esenţiale:
- interacţiunea cu alţi oameni (sună un amic, discută cu un coleg despre altceva)
- învăţarea unor lucruri noi (citeşte un articol, joacă şah cu un coleg)
- activităţi relaxante şi amuzante (dansul sau exerciţiile fizice, de exemplu)
Chiar dacă ţi se pare ciudat, pauzele au într-adevăr un efect benefic asupra performanţei tale la birou. Din păcate, observăm necesitatea lor abia când oboseala şi stresul au devenit deja prea puternice. Începe chiar acum să îţi schimbi felul de a fi şi modul în care abordezi timpul liber la lucru.
Sursa foto: Shutterstock