8 criterii greşite în alegerea facultăţii
Însă sunt situaţii în care liceenii aflaţi în contextul de a opta pentru o anumită facultate sunt ghidaţi de criterii inadecvate, cum ar fi:
Este facultatea pentru care optează prietenii lor
În adolescenţă, prietenii sunt foarte importanţi pentru că împart, în principiu, aceleaşi valori, pasiuni, mod de viaţă. Totodată, tranziţia la statutul de student reprezintă o schimbare însemnată şi poate să existe tendinţa că în acest nou context tânărul să caute elemente de familiaritate care să-i facă să se simtă mai confortabil.
Având în vedere aceste aspecte, apare riscul că tinerii să ia în calcul facultăţile care se află în lista de opţiuni ale prietenilor lor. În această situaţie, este necesar că ei să fie susţinuţi în a analiza într-un mod autentic ce anume li se potriveşte. De asemenea, este util ca ei să privească această nouă etapă ca pe un prilej de a cunoaşte oameni noi, fără a fi niciun impediment în cultivarea vechilor prietenii.
Un membru al familiei a absolvit această facultate
În situaţia în care tânărul este fascinant dintotdeauna de profesia unuia dintre membrii familiei sale, dacă face aceeaşi alegere poate fi o decizie corectă. Însă nu este constructiv să ia această hotărâre pentru a continua “tradiţia” familiei, de exemplu.
În facultate va studia materii la care a avut rezultate foarte bune în liceu
Este esenţial că tânărului să-i placă ce studiază în facultate. Însă este indicat să coreleze acest lucru cu ce va face concret după finalizarea studiilor, astfel încât să îşi dea seama dacă respectiva activitate este sau nu ceea ce îşi doreşte. Analizând oferta educaţională se poate constata faptul că sunt materii care se studiază în cadrul mai multor facultăţi, însă oportunităţile pe care fiecare le oferă sunt diferite.
Citeşte şi 5 motive pentru care este important ca tinerii să facă voluntariat în timpul liceului şi facultăţii
Este aproape de casă
Acest tip de criteriu poate indica faptul că tânărul nu înţelege rolul pe care îl au studiile universitare în traiectoria sa educaţională şi profesională şi, mai degrabă, consideră importantă obţinerea unei diplome.
Însă realitatea ne arată faptul că simpla parcurgere a unui program de studii nu este suficientă pentru a avea succes în plan profesional. Pentru a obţine rezultate este necesar să existe pasiune pentru domeniul respectiv de activitate, iar pasiunea vine la pachet doar atunci când este făcută alegerea potrivită.
Oferă accesul la job-uri bine plătite
În procesul de luare a deciziei cu privire la alegerea facultăţii este util că tânărul să se gândească ce presupune concret job-ul despre care a aflat că este bine plătit. I-ar plăcea să desfăşoare respectiva activitate opt ore pe zi, cinci zile pe săptămână?
În contextul unui răspuns negativ, este important că tânărul să conştientizeze faptul că dacă va desfăşura o activitate care nu îi place este dificil, dacă nu imposibil, să obţină rezultate profesionale foarte bune şi, în consecinţă, nici recompensele financiare nu vor fi cele aşteptate. Pe de altă parte, dacă desfăşoară o activitate cu pasiune, şansele să atingă performanţa sunt mari şi în acest context, va avea inclusiv satisfacţii de ordin material.
O cunoştinţă a terminat această facultate şi acum are succes
Oare care sunt motivele autentice pentru care cineva are succes într-un anumit domeniu de activitate? Poate că persoana respectivă este pasionată de ceea ce face şi aceasta este de fapt “cheia succesului”. Este într-adevăr constructiv ca tânărul să ceară şi să asculte activ părerile celor din jur, informându-se astfel despre experienţele lor. Însă este indicat să treacă aceste informaţii prin filtru propriu, aşa încât deciziile să aibă legătură cu ceea ce îşi doreşte cu adevărat.
Este “la modă”
Faptul că o facultate este foarte bine cotată, nu înseamnă că este potrivită tuturor. Pe de altă parte, într-o piaţă a muncii caracterizată de dinamism, “trend-urile” se pot schimba uneori într-un mod imprevizibil, în timp ce decizia de a profesa într-un anumit domeniu are impact pe termen lung.
Este un domeniu de studiu “accesibil”
Nivelul de complexitate al unei specializări universitare este perceput diferit de fiecare individ în parte, ceea ce înseamnă că atunci când sunt atribuite diverse etichete ne confruntăm cu un nivel crescut de subiectivism. În acelaşi timp, scopul principal este ca alegerea cu privire la studiile universitare să fie una de perspectivă; cu siguranţă, dacă decizia va fi cea corectă, tânărul va găsi resursele necesare astfel încât să facă faţă cu succes provocărilor pe care le întâmpină.
Cele mai multe criterii de mai sus sunt raportate la mediul extern, neavând legătură cu motivaţia intrinsecă, care este cea mai relevantă în acest context.
Pentru a lua o decizie corectă este necesar că tânărul să se ghideze după următoarele aspecte:
- Abilităţile sale
- Domeniile care prezintă interes pentru el
- Valorile pe care le are
- Posibilităţile de job pe care le va avea
- Ceea ce îl motivează
- Caractersiticile specifice tipului lui de personalitate
Alegerea facultăţii este poate prima alegere importantă pe care tânărul o face şi care îl va influenţa în viitor, aşa încât este esenţial să fie responsabil în acest proces de decizie.