Angajați și angajatori – acțiuni în plină criză, soluții post criză!
Sursa foto: Pixabay.com
Trăim o perioadă agitată, cu decizii care impactează puternic companiile, decizii luate în 30 de minute. Cu o minimă analiză, cu reguli publicate în Monitorul Oficial în urmă cu 4 ore, cu oameni care te pot ajuta sau nu, decizia o iei. Alte opțiuni nu ai.
Nu avem timp! Situația economică este sub o maximă presiune. Nu am mai experimentat nici un shutdown economic până acum, ca atare, nu avem niciun istoric la care să ne raportăm. Am pornit de la o criză a sănătății în lume și am ajuns la o criză economică determinată de o măsura necesară pentru stoparea răspândirii COVID-19 –autoizolarea.
Companiile au trecut la telemuncă – fericite fiind cele pregătite cu o infrastructură care le permitea acest lucru. Fără să se mai gândească ce proceduri și acte trebuie pregătite, din dorința de a proteja sănătatea angajaților… a doua zi, lucrau de acasă. Din păcate, în unele orașe din Romania, ITM-ul local a identificat o topică de control – lipsa actului semnat de ambele părți care atestă schimbarea locului de muncă – sursă de amenzi, fără să realizeze că ne așteaptă vremuri și mai grele. Vremuri în care avem nevoie de solidaritate, avem nevoie de un parteneriat între instituțiile statului și mediul de business.
Dar managerii companiilor și antreprenorii merg mai departe, nu se pierd în această nouă realitate. În schimb, realizează multe lucruri pe care anterior nu aveau timp să le observe:
- În criză identifici ușor non-performerii și ești mult mai dispus să iei acțiuni drastice. Toleranța ta, ca owner sau manager în companie, a ajuns la zero. Dacă înainte evaluarea performanței și parcurgerea unor etape de dezvoltare erau pașii esențiali, azi nu mai ai timp.
- Începi să vezi și oamenii în forma lor autentică, fără prea mult management al impresiei pus în practică. Aliniați în ceea ce gândesc, ceea ce spun și ceea ce fac. Vei avea surprize plăcute, dar și neplăcute.
- Identifici oamenii care trăiesc într-adevăr ceea ce fac! Responsabilitatea pe care și-au asumat-o, determinarea cu care urmăresc rezultatele muncii lor, spiritul de echipă, sunt aspecte pe care nu le mai poți ignora. Poate bârfa și poveștile non-performerilor au fost mai puternice, dar azi și-au pierdut din intensitate și impact. Azi, vezi exact oamenii valoroși! De mâine, cu ei începi să redefinești un business care, după această criză, va ieși transformat.
- Realizezi munca redundantă. Își dai seama în acest experiment dur de shutdown, că multe roluri în companie erau artificial create, chiar fără conținut sau suprapuse cu multe alte job-uri din companie. Dar le aveai, întotdeauna le-ai avut! Niciodată nu ți-ai pus problema dacă rolul acela dă un rezultat sau nu, dacă impactează produsele sau serviciile pe care le livrezi. AZI, ai o altă imagine.
Cum va arăta piața forței de muncă după această criză?
Work from home îți deschide o altă perspectivă – pentru o serie de posturi costurile totale de funcționare scad dacă le muți acasă. Îți asumi riscuri legat de funcționarea echipelor – dar unii au descoperit că sunt mai eficienți așa. S-ar putea piața imobiliară de office să simtă acest lucru din plin, iar gradul de ocupare să scadă simțitor. În schimb, traficul în orașe va scădea, iar programul flexibil le va permite celor care sunt și părinți să își îndeplinească cu succes și acest rol.
Formele de colaborare vor lua și alte forme. Numărul freelancer-ilor activi va crește, dar vor fi necesare și alte tipuri de angajare – cu program scurt – utile pentru scăderea șomajului post criză: minijob și kurzarbeit. Ca atare, legislația muncii trebuie actualizată cu noile cerințe din piață.
Companiile vor fi dispuse să lucreze cu experți în baza altor forme contractuale, eliminând contractul de muncă ca unică posibilitate pe care o vedeau. Apar chestiuni legate de confidențialitate informației și loialitatea față de companie – aspecte care trebuie reglementate în contractele de colaborare. Din nou, legislația trebuie actualizată pentru a crește relația de încredere între companii și expertul în domeniul ales.
În piața muncii vor apărea roluri noi – hibride, cu o componentă de automatizare pe anumite task-uri, cu minijob-uri/part-time, work from home etc, vom avea roluri în organizații care vor combina, poate, componenta finală din 2-3 job-uri existente anterior. Vor strânge rezultatul muncii de la colegii part-time/work from home, vor adăuga input-ul lor, urmând ca livrarea să o facă ei, fiind owneri de proces.
Acest scenariu ne aduce mai aproape de nevoia de performanță și rezultat. În echipe mici sau dispersate, non-performerii nu se mai pot ascunde.
Pentru succesul nostru de mâine avem două componente importante: competențele și atitudinea.
Competențele vor fi interdisciplinare – să uităm afirmația – ”eu atât știu să fac”. Vom fi puternic forțați să facem combinații pe care anterior le-am refuzat. HR-ul va fi un marketing specialist de succes, iar șeful de secție va trece de la organizarea procesului de producție, la dezvoltare de produse noi într-un mod cât se poate de natural. În această perioadă de shutdown, e bine să facem acțiuni care ne ajută să dezvoltăm competențe colaterale.
Aici ne va ajuta o gândire flexibilă în acceptarea acestei noi realități, iar rigiditatea cognitivă, argumentarea și contraargumentarea la infinit pentru zona noastră de confort din 2019 vor fi consumatoare de timp și resurse.
Aceste schimbări, această criză, va fi o etapă de învățare și din perspectiva atitudinii față de noi și munca noastră. Autosuficiența, lipsa proactivității, superficialitatea în ceea ce facem, nu își vor mai găsi locul în companiile care doresc să crească.
Pentru o parte din generația Millennials – e un șoc de care avea nevoie. Intră în competiție încet, încet reprezentanții generației Z – aflați în școli acum – crescuți în criza financiară din 2008-2010, plus o pandemie în derulare acum. Ei vor intra în companii cu o altă atitudine și cu un nivel al competențelor mult mai ridicat. Ei vor valorifica orice oportunitate întâlnită având autodisciplina și spiritul antreprenorial mult mai dezvoltat .
În tot acest val de acțiuni, din aceste zile:
- Selectați cu grijă oamenii care părăsesc organizația în această perioadă. Vom trece și de acest shutdown economic, cu siguranță, e bine să avem parteneri valoroși.
- În perioada relansării aveți și mai mare grijă cum definiți profilele noilor posturi și mai ales cum alegeți oamenii care vor da valoare acestor job-uri.
Organizația nu va mai funcționa la fel, piața nu va mai fi la fel, dar noi… trebuie să fim mai activi ca niciodată.