Cinci strategii care contează enorm în construirea brandului personal
Că ne place sau nu, toți avem un brand personal. Sunt oameni care resping ideea de brand personal și îl încadrează cu superficialitate în categoria „americanisme de import”, convinși fiind că ceea ce funcționează la alte nații obligatoriu nu se pliază pe mentalitatea noastră. Interesant este însă faptul că, orice cred și orice categorisiri ar face, oamenii au un brand personal. Există teoreticieni în domeniu care împart brandul personal în două categorii: brand personal accidental și brand personal conștient.
În timp ce brandul personal accidental este cel pe care îl ai fără să fi făcut nimic în acest sens, fiind suma percepțiilor necontrolate ale celorlalți, brandul personal conștient este cel pe care ți l-ai construit pas cu pas, conștient de imaginea pe care vrei să o transmiți lumii și de nevoia de perseverență și constanță în tot ceea ce faci.
Este de la sine înțeles că brandul personal accidental nu este ceea ce și-ar dori un om pentru că, de foarte multe ori, nu reflectă ce este persoana cu adevărat, ci reflectă ceea ce cred ceilalți că este persoana respectivă. În acest caz, este logic că oricine ar trebui să își îndrepte atenția și energia către construirea unui brand personal conștient, care să îi deservească interesele și să contribuie la conturarea unei imagini clare și asemănătoare în ochii tuturor. Un brand personal lucrat conștient are capacitatea de a vorbi despre ce face cineva în plan personal așa cum vorbesc trăsăturile biologice despre genul pe care îl avem, femeie sau bărbat.
Cei care înțeleg importanța brandului personal conștient și nu vor ca imaginea lor să scape de sub control și să fie aruncată în valurile întâmplării au la îndemână câteva strategii utile pe care este esențial să le aplice atunci când vine vorba de conturarea propriei imagini în plan profesional, dar și în plan personal.
Iată așadar cinci strategii care contează enorm în construirea brandului personal:
- Poziționarea corectă
Mulți oameni nu știu să spună cine sunt și ce vor să fie. Acest fenomen apare cel mai frecvent în cazul persoanelor care au mai multe skill-uri și simt că pot acționa în mai multe direcții. Spre exemplificare, iau cazul unei persoane care iubește să scrie. Această persoană poate deveni jurnalist, dramaturg, critic de cinema sau teatru, romancier sau copywriter. Dacă va încerca să devină toate acestea împreună, nu va face decât să creeze o mare confuzie. Toată lumea se va întreba „Ce scrie omul ăsta, de fapt?”. De aceea, atunci când cineva se apucă de scris este foarte important să arate cum se poziționează, ce scrie și pentru cine. Așadar, o etapă preliminară construirii brandului personal este aceea de a te cunoaște, a afla ce știi, îți place și vrei să faci, a decide direcția în care vrei să mergi pentru ca, astfel, să poți comunica foarte clar toate aceste aspecte prin brandul tău personal.
- Stabilirea publicului țintă
Păstrând exemplul anterior, am putea spune că, pe lângă ceea ce alege să scrie, cel care optează pentru o carieră din scris este obligat să știe și pentru cine scrie. Într-un fel se va promova dacă scrie cărți de copii, în alt fel dacă scrie rețete culinare și în cu totul alt fel dacă scrie recenzii de carte. Publicul căruia i se adresează este cu totul altul, iar canalele de promovare se schimbă în funcție de nișa aleasă. Să scrii la modul general și să te promovezi în fața tuturor înseamnă să îți diminuezi dramatic șansele de a ajunge la cei pe care i-ar putea interesa ce ai de spus. Pentru mai multă claritate, putem alege un maseur. Dacă își construiește un brand personal în jurul masajului terapeutic, maseurul respectiv va avea un anumit tip de clientelă, iar dacă alege să facă masaj facial, de asemenea, va avea un target diferit. Cu cât mai bine știi cui îi adresezi serviciile tale, cu atât îți va fi mai ușor să îți construiești brandul personal și să ajungi la cei pe care îi cauți pentru a-ți fi clienți sau parteneri.
- O prezență reală și constantă în online
Există persoane care cred că, dacă și-au făcut un site și au o pagină de Facebook și una de LinkedIn au rezolvat partea care ține de prezența online. Niște pagini lăsate în paragină în mediul virtual nu vor putea atesta faptul că un specialist există și e activ. Prezența online poate fi comparată cu prezența în orice alt mediu, ea trebuie simțită. Întocmai cum o persoană care merge la o petrecere unde se retrage pe o canapea după ușă asistând la ce fac ceilalți nu va fi observată de mai nimeni și nu va schimba niciun cuvânt cu nimeni la petrecerea respectivă, tot așa o persoană cu câteva conturi create pe diferite platforme pe care nu le ține „în priză” va trece neobservată de nimeni. Prezența online înseamnă activitate, înseamnă consecvență, înseamnă asumare și responsabilitate. În zilele noastre, în care oamenii par să își fi mutat viața în realitatea virtuală este vital pentru un brand personal să fie definit corect online.
- Furnizarea de informații utile
Prezența în online sau lucrul la brandul tău personal nu ar trebui înțeleasă în sensul de a posta fotografii cu tine în vacanțe, la restaurant sau la birou și atât. Prezența online în vederea construirii unui brand personal trebuie privită ca un obiectiv mult mai profund. Pentru ca expertiza ta într-un anumit domeniu să se facă remarcată și apoi să primească recunoaștere, este extrem de important să furnizezi content de calitate. Vorbește-le oamenilor despre domeniul în care activezi, dă-le sfaturi și ponturi utile, comunică-le ce mai e nou, ajută cât mai mulți oameni să se folosească de expertiza ta și nu uita să te adresezi țintit celor care sunt interesați direct de ea. Și mai e ceva, activitatea în online nu este unidirecțională. Altfel spus, nu este de ajuns să postezi ca să fii recunoscut. Este recomandabil să te angajezi într-o interacțiune cu ceilalți, să fii prezent pe grupuri, să faci schimb de idei, să ceri păreri și să practici reciprocitatea. Brandul personal, dincolo de aspectele profesionale, poartă în subsidiar și o încărcătură personală pe care oamenii cu siguranță o vor detecta.
- Autenticitate, creativitate, unicitate
Aceasta este partea cea mai grea pentru mulți dintre cei care vor să își construiască un brand personal într-o manieră profi. Deși toată lumea vrea să fie originală, mulți sunt cei care aleg să creeze impresii, să pară ceea ce nu sunt. S-a încetățenit ideea că un profesionist arată, vorbește și se îmbracă într-un anumit fel, după un anumit tipar. Dacă cineva ne cere să ne gândim la un specialist în resurse umane, cu siguranță cei mai mulți dintre noi vom vedea cu ochii minții un stereotip, o tânără cu coc, zâmbet fals și costum sobru cu cămașă albă care ne privește iscoditor pe sub ochelari în așteptarea răspunsului la întrebarea „Unde te vezi peste cinci ani?”. Să fii original și creativ nu înseamnă să reinventezi nici roata, nici apa caldă. Înseamnă să fii tu, cu bune și cu rele, cu propriile trăsături distinctive. Dacă alegi să fii tu și să te prezinți ca atare, îți este și mult mai ușor să îți construiești un brand personal autentic pentru că unicitatea va veni din tine și nu va trebuie să te chinui să o născocești.
Photo by Brands&People on Unsplash