Cinci tendințe de actualitate în construirea și menținerea unui brand personal de succes
Experiența m-a învățat că, oricât de bine pregătit ai fi în plan profesional, oricâte diplome ai avea și oricâte merite recunoscute sunt în spatele carierei pe care ți-ai construit-o, niciodată nu te oprești din învățat. Și la locul de muncă, întocmai ca-n viață, după cum bine zice proverbul, omul cât trăiește învață.
Aceasta a fost o provocare pentru toate generațiile, dar este o și mai mare provocare pentru omul modern, care tinde să fie tot mai puternic concurat de tehnologie și de ritmul rapid cu care aceasta schimbă viața reală.
Tehnologia și rapiditatea cu care circulă informația în vremurile noastre, ne obligă pe toți să ținem pasul cu ce se petrece în lume dacă vrem să ne menținem pe linia de plutire și să rămânem în trend. Într-un fel, că ne place sau nu, viața noastră profesională a ajuns să depindă de tendințe. Acestea se fac resimțite pe toate nivelurile, de la schimbarea modului de lucru, a percepției față de lideri și a stimulării eficienței angajaților, la poziționarea acestora și brandul personal.
În privința brandului personal, pentru a-i ajuta pe cei interesați de această temă, am alcătuit un top cinci tendințe pe care le-am remarcat în ultimul an.
- Focus pe talentul pe care mizezi
Se spune tot mai mult că realizările sunt 99% rezultatul muncii asidue și 1% talent. Nu vreau să contrazic ceea ce se spune, însă în statistica aceasta am simțit mereu că talentul este subestimat. De ce? Pentru că în absența lui, munca este mult mai grea și lucrurile durează mult mai mult. Pot eu să vreau să mă fac balerină și pot să muncesc 100% în acest sens. Fără talent, n-am să ajung nicăieri, decât cel mult pe TikTok ca distracție pentru consumatorii de materiale video amuzante. Ce pot să fac în schimb pentru mine este să aflu mai întâi care e talentul meu, apoi să îl scot în evidență. În construirea și consolidarea brandului personal, o tendință mai nouă este aceea de a pune accentul pe talentul cu care ești înzestrat. Cu talentul pe care îl ai, să muncești 99% din timp înseamnă să faci ce-ți place și deci să ajungi specialist în ceva ce te definește. Asta îți va crește credibilitatea și șansele de a deveni o persoană de referință în domeniul în care activezi.
- Știința de a utiliza tehnologia și de a cunoaște rețelele de socializare
Toată lumea stă pe Facebook și știe să trimită email-uri – cel puțin cei care sunt angajați. Totuși, pentru rezultate excepționale în carieră și pentru crearea unui brand personal puternic ai nevoie să știi mai mult de atât. E mai mult decât necesar să afli care sunt canalele la modă pentru promovare, unde se află publicul tău, cum poți face o prezentare, cum poți edita un material video, cum să faci o fotografie să arate profi etc. Dacă vrei să ai un brand personal de succes, este foarte important să fii la curent cu tehnologia și tendințele în domeniu. Și nu e nevoie să te pricepi tu la toate. Pentru asta există experți. Apelează cu încredere la cei care știu cum se face, dar nu rămâne cantonat în ceea ce făceai ieri. Lumea se schimbă și tu trebuie să alergi împreună cu ea.
- Expunerea laturii tale umane
Din ce în ce mai mult oamenii vor să te vadă pe tine, așa cum ești tu, pentru că au nevoie să fie siguri că interacționează cu oameni reali în mediul virtual, nu cu niște personaje create. Asta au înțeles inclusiv marile vedete la care vedem tot mai des fotografii în care se expun ciufulite și fără machiaj, în timp ce mănâncă împreună cu copilul sau în timp ce dau cu aspiratorul. Să creezi o aură în jurul brandului tău personal nu mai e la modă. Cu cât ești mai natural, cu cât deschizi mai mult „ușa” spre viața ta personală, cu atât oamenii se vor apropia mai mult de tine și îți vor acorda încrederea lor, iar brandul tău va crește. Nu te lăsa descurajat de teama că îți expui prea mult viața personală. Controlul rămâne tot la tine și numai tu decizi ce și cât expui. Totul e să nu ții ușa aceea ferecată.
- Deschiderea către colaborare și spiritul de echipă
Să îi faci pe ceilalți să vadă că ești profesionist într-un domeniu este extrem de important. Tu ești o autoritate. Dar la fel de important este și să nu le dai oamenilor impresia de atotputernicie. Cu cât mai mult le arăți celorlalți că ai nevoie de oameni în jurul tău pentru a-ți implementa proiectele și a-ți atinge obiectivele, cu atât mai apreciat va fi brandul tău. Autosuficiența nu a cucerit pe nimeni niciodată. Spiritul de echipă, da. Arată-le oamenilor că pot conta pe tine, dar și că aștepți ca, la rândul tău, să poți conta pe alții. Ajută-i să înțeleagă că unde-s mulți, puterea crește, dar mai ales că tu ai valoare singur, dar eficiență în echipă.
- Exprimarea loialității
Acest trend este valabil cu precădere în cazul angajaților, însă poate fi aplicat și în cazul antreprenorilor sau al liber-profesioniștilor. Loialitatea este o calitate rară în afaceri și, când spun loialitate, mă refer la loialitatea față de echipă, față de branduri și chiar față de clienți. Este o trăsătură care nu se demodează niciodată și care aduce un imens beneficiu de imagine, mai ales într-o lume zguduită de lipsa tot mai acută a valorilor morale și expusă tot mai mult în fața riscului degradării.
Așa că, dacă vrei să ai un brand personal care se încadrează în tendințe, acum știi ce ai de făcut.
Succes!
Photo by Corinne Kutz on Unsplash