Cum poți crește angajamentul oamenilor tăi?
Foto: Pixabay
Oamenii sunt mereu motivați – fără urmă de îndoială, ceva ne face să acționăm într-un fel sau altul. O întrebare mai relevantă este, de fapt: ce motivații îi fac pe oameni să fie mai angajați și mai dedicați organizației și rolului lor?
Am avut nenumărate workshop-uri în ultimele 6 – 9 luni, parte a unor programe de îmbunătățire a culturii organizaționale a unora din clienții noștri. La astfel de workshop-uri invităm de obicei manageri de nivel superior, pentru a-i susține și a-i îndruma pe oamenii care lucrează la planurile de acțiune operaționale din aceste proiecte. Unii din aceșți manageri prezenți au știut să profite de moment și să scoată la suprafață motivații care să crească angajamentul celor din jurul lor, alții au ratat aceste momente prin felul în care au acționat sau prin faptul că au rămas pasivi când ocazia le suna la ușa.
Iată mai jos cum poți să crești angajamentul atunci când oamenii din echipa ta îți prezintă ce soluții văd la tema pe care le-ai dat-o:
- Ascultă cu atenție ce îți prezintă echipa
Cum spuneam, invităm frecvent manageri de nivel superior la workshop-uri și ședințe pentru a susține și recunoaște planurile de acțiune pe care le construiesc și le propun echipele lor pe diverse teme. Le recomandăm invitaților să fie prezenți, să ia notițe, să se abțină în a-și verifica telefonul și mail-urile. După aproape o zi în care echipele lor lucrează intens, își bat capul pentru a găsi soluții să facă organizația un loc mai atractiv de muncă, după ce investesc o zi să se gândească la viitorul ei cu cele mai bune intenții, nu e nimic mai dezamăgitor când vezi că managerii pe care i-ai invitat să le propui un proiect care ar putea aduce o îmbunătățire se uită mai mult de jumătate din timp pe telefon și răspund la mesajele pe care le primesc. Angajamentul și “ownership”-ul necesare oamenilor pentru a lupta să dea viață și viitor proiectului scad aproape de nivelul mării.
- Vânează și recunoaște aspecte pozitive, și vorbește franc despre aspectele care nu merg
Continuând povestea de mai sus, să presupunem că managerii invitați ascultă cu atenție proiectele și inițiativele propuse, dar 90% din intervenția lor este despre ce este prost și despre lucrurile care nu sunt cum trebuie, din perspectiva lor, în aceste propuneri. Doza potrivită dintre curiozitate și franchețe este crucială: dacă conversațiile nu sunt purtate suficient de franc, se întărește o cultură a evitării, unde problemele sunt aruncate sub preș, iar când managerii nu arată suficientă curiozitate, vor fi percepuți “pushy”, rigizi, deconectați de realitățile operaționale din teren. Angajamentul oamenilor va crește când managerii știu să-și regleze de la caz la caz dozele de franchețe cu cele de curiozitate în intervențiile lor.
- Invită-i pe oamenii pe care îi conduci să genereze opțiuni, scenarii alternative, și îndrumă-i să ia singuri o decizie bună
Prezența sentimentului de autonomie este probabil unul din lucrurile care accelerează foarte mult creșterea angajamentului, iar managerii pot oferi acest lucru când știu să faciliteze rezolvarea independentă a problemelor și se abțin să se mai arate “a-tot-știutori”. Managerii trebuie să știe să inspire sentimentul de libertate în limitele regulilor și ale cadrului de joc: “dacă ar fi să-ți imaginezi 7 opțiuni diferite de soluții în acest cadru, care ar fi acelea?” sau “care este tipul de acțiuni care te-ar incita să vezi că vor fi implementate?” sau “cum ai re-organiza calendarul cu acțiunile din plan dacă ți-aș spune că peste 2 luni urmează să extindem la încă 2 produse parteneriatul nostru cu firma X?” – sunt exemple de conversațîi prin care managerii ar trebui să știe să încurajeze creativitatea, autonomia și angajamentul oamenilor.
Plecând de la experiențele mele, cred că managerii trebuie mai întâi să învețe să știe să-și aleagă bine pentru ei înșiși mai întâi motivațiile pe care le au pentru rolul lor. Ei trebuie să știe că unele motivații le vor oferi resurse să cultive angajamentul oamenilor lor, alte motivații – din contra, îi vor face să se comporte astfel încât să-și taie singuri creanga de sub picioare și să-i determine să-i facă pe oamenii lor mai pasivi, mai precauți, mai dependenți, mai dezangajați, chiar fără să-și dea seama!