Cum să menții un echilibru sănătos între viața personală și profesie
Echilibrul între viața privată și profesie este un concept care, intuitiv, are sens pentru fiecare dintre noi, dar care pare tot mai dificil de atins. Atingerea acestui echilibru presupune să poți prioritiza în mod egal cerințele carierei tale și să ai, în același timp, o viață personală plăcută.
Un echilibru precar între viața personală și cea profesională poate avea un impact mai semnificativ decât doar lipsa timpului pentru hobby-uri și interese personale. Cei care obișnuiesc să lucreze în cea mai mare parte a timpului, sunt predispuși să:
- Se confrunte cu oboseală și epuizare.
- Experimenteze anxietate, depresie și alte probleme de sănătate mintală.
- Dezvolte alte probleme de sănătate legate de stres.
Prin definiția sa, echilibrul între viață și muncă afectează toate aspectele vieții tale. Cu toate acestea, tinde să apară diferit pentru diferite persoane. Iată 8 caracteristici asociate cu un echilibru precar:
- Nu te poți opri să nu te gândești la muncă atunci când nu ești la serviciu. Cei care găsesc dificil să stabilească limite între muncă și viața personală sunt mai expuși riscului de epuizare.
- Relațiile tale, atât cele de la locul de muncă, cât și cele din afara lui, încep să aibă de suferit. Poți fi ușor iritat de colegi dar și rece și distant față de cei dragi.
- Ai din ce în ce mai puțină energie și te concentrezi tot mai greu.
- Când nu ești la muncă, totul pare neinteresant sau neimportant. Pur și simplu nu ai chef să faci nimic decât dacă ești nevoit. Adesea refuzi invitații, izolându-te și mai mult de prietenii tăi.
- Cheltui mulți bani pentru a externaliza suportul pentru sarcinile personale.
- Întâmpini dificultăți în a-ți lua concediu când ești bolnav, suprasolicitat mental sau când trebuie să te ocupi de sarcini personale. Nu-ți amintești ultima ta vacanță și nici nu ai planuri în viitorul apropiat.
- Nu-ți poți imagina să faci ceea ce faci pentru tot restul vieții. Chiar dacă lucrezi într-un domeniu care îți place, pare imposibil să-ți imaginezi că vei putea continua așa o viață întreagă.
- Simți mereu că, indiferent de ce faci, ar trebui să faci altceva. În timp, această lipsă de prezență și direcție duce adesea la o criză existențială.
Cum să îmbunătățești echilibrul între viața personală și profesională
Adevărul este că nu există o rețetă care să se potrivească tuturor. Încercarea de a atinge echilibrul în fiecare zi poate deveni complicat, frustrant, dar poate fi mai ușor de atins pe parcursul unei săptămâni sau mai mult. Cel mai bun mod de a determina ce înseamnă echilibrul pentru tine este să înveți să verifici constant nivelul de mulțumire cu rezultatele tale.
Iată câteva modalități prin care poți îmbunătăți echilibrul între viață personală și profesională:
Învață să spui “nu”
Să spui “nu” poate fi una dintre cele mai dificile abilități interpersonale pe care fiecare dintre noi trebuie să o învețe și să o pună în practică. Este o parte importantă a stabilirii limitelor. Pentru a începe, trebuie mai întâi să evaluezi cerințele fiecărei zile și să prioritizezi ceea ce ai de făcut.
Este util să recunoști că să spui “nu” la lucrurile care nu sunt o prioritate eliberează timp și energie pentru a spune “da” și pentru a te ocupa de alte lucruri importante pentru tine.
Fă pauze
Chiar și o micro-pauză de 30 de secunde poate:
- Îmbunătăți concentrarea
- Reduce stresul
- Te menține angajat/dedicat
- Face munca să pară mai plăcută
Este deosebit de important să fii conștient de acest aspect atunci când lucrezi de acasă.
Folosește-ți pauza de prânz
Dacă ai o pauză de prânz la locul de muncă, ai dreptul să o folosești. Acest lucru înseamnă că nu ar trebui să mănânci la birou și să lucrezi în timpul pauzei de prânz.
Poti folosi acest timp pentru a savura masa în mod conștient. De asemenea, poți face scurte meditații sau exerciții de respirație dacă nivelul tău de stres este ridicat sau dacă experimentezi stres cronic.
Cere flexibilitate
Conversațiile deschise și sincere despre nevoile tale, ale angajatorului tău și ale echipei tale pot duce la soluții productive. Acestea pot include program flexibil sau un program de lucru comprimat.
Prioritizează-ți sănătatea
Recunoașterea importanței menținerii sănătății fizice, a bunăstării emoționale și a echilibrului mental este primul pas pentru a face din asta o prioritate în viața ta.
Folosește conceptul de construire a obiceiurilor pentru a integra acțiuni simple în fiecare zi. Ia în considerare obiceiuri precum:
- Meditația zilnică
- Mișcarea/exercițiile fizice
- Conexiunea socială
- Practica recunoștinței
- Angajamentul de a folosi concediul plătit
Practică compasiunea față de tine
Una dintre cele mai importante modalități de a atinge un sentiment de echilibru între viața privată și muncă este să renunți la perfecționism. Abordarea perfecționismului ar fi putut aduce succes în timpul școlii și la începutul carierei. Dar stresul pe care îl cauzează se acumulează în timp. Tensiunea asupra sistemului intern și a resurselor emoționale crește pe măsură ce responsabilitățile cresc.
Investește în relații
Lipsa relațiilor solide crește riscul morții premature din toate cauzele cu 50%. Aceasta este aproape la fel de dăunătoare ca și fumatul a 15 țigări pe zi. Pe de altă parte, conexiunile solide și suportul social pot îmbunătăți sănătatea și pot prelungi viața.
Asigură-te că îți petreci timpul cultivând relațiile care contează pentru tine. Dacă ai urmat pașii anteriori pentru a te deconecta, atunci vei putea să acorzi mai multă atenție persoanelor cu care îți petreci timpul.
Nu uita că una dintre aceste relații este cu tine însuți! Atunci când ai timp liber, permite-ți să te bucuri de timpul de calitate.
Cere ajutor
Profesioniștii care ating performanțe înalte sunt adesea vinovați că preiau totul pe umerii lor. Nu vor să deranjeze pe nimeni cerând ajutor. Uneori acest lucru este legat de identitate (“trebuie să fiu eu cel care are totul sub control”) sau de sentimente de obligație (“Cine altcineva va face asta dacă nu o fac eu?”). Invață să ceri ajutor.
Fă din echilibrul între viața personală și munca sănătoasă o prioritate Crearea echilibrului între viață personală și profesională și integrarea acestuia este un proces continuu și fluid. Vei învăța și te vei adapta constant pe măsură ce interesele și circumstanțele tale se schimbă în timp.
Imagine: Pixabay