Cum să negociezi cu tine pentru o carieră de succes
Dacă acum 20 de ani mi-ar fi spus cineva că voi ajunge să negociez în numele companiilor contracte de sute de milione de euro în România, Germania, Olanda și Marea Britanie, cu siguranță aș fi râs.
Versiunea mea mai tânăra nu ar fi crezut că pot ajunge să călătoresc în toată lumea, să conduc echipe internaționale în companii multinaționale și să transform carierele a sute de profesionișți.
De tânără visam să am o carieră cu care să mă mândresc, dar nu îndrăzneam să cred că viața mă poate răsplăti cu o realitate cu mult peste imaginație.
Exact acestea sunt cuvintele: ‘Nu îndrăzneam’.
Iar acum mă adresez vouă, Profesioniștii cu visuri mari în carieră, care încă nu îndrăzniți să visați că veți fi acolo în TOP. În topul pe care vi-l imaginați voi. Și am să plusez, adresând câteva întrebări care să vă ajute să vă dați răspunsuri cât mai clare.
Vrei să-ți construiești o carieră de success?
Vrei să elaborezi un plan de dezvoltare care să te ajute în discuțiile cu managerul tău?
Vrei să ai mai mult timp liber pentru hobbyuri și familie?
Vrei să poți să dai feedback managerului toxic într-o manieră care să nu-ți impacteze sănătatea și cariera?
Dacă răspunsul la majoritatea întrebărilor este DA, atunci te invit să reflectezi și să adopți acest plan de negociere chiar ASTĂZI.
De când mă știu, am fost pasionată să ajut oamenii să-și realizeze potențialul. În București, în anii de facultate, am început să dau lecții de limba engleză copiilor cu deficiențe de învățare, iar peste ani am fost invitată să devin Lector în Dezvoltare Personală & Profesională, în Management de Carieră la o universitate din Marea Britanie.
Ca negociator profesionist, am purtat sute de negocieri de success cu rezultate win-win. Și totuși, cea mai dificilă negociere, dar și cea mai de succes, a fost negocierea cu mine însămi. Negocierea personală.
Am realizat destul de devreme că pot aplica tehnicile de negociere comerciale ca metode eficiente pentru a-mi construi cariera visată.
Similar negocierilor comerciale cu furnizori și clienți, am înțeles că trebuie mai întâi să negociez cu propriile temeri, prejudecăți, preferințe (bias). Desigur, negocierile persoanle pot fi dureroase, dar tot ele aduc și cele mai mari satisfacții.
Doar închipuie-ți cum este să fii TU însuți la birou în fiecare zi, să faci cu bucurie ceea ce-ți place, ceea ce-ți hrănește mintea și sufletul. Cât de bine te simți atunci când poți să-ți negociezi cu succes o creștere de salariu, câtă satisfacție ai când valoarea muncii personale este recunoscută de echipă, de manager și de companie.
Dacă îți dorești o carieră de succes trebuie să fii permanent în arenă, să fii curajos în alegeri, să fii pregătit de greșeli și pierderi. Trebuie să te încurajezi continuu, să muncești, să comunici clar, chiar și atunci când nu poți controla rezultatul.
Din experiență proprie, de la visul de carieră și până la realitate e o chestiune de: Gândire pozitivă + Timp & Răbdare + Valori sănătoase + Muncă în echipă + Încredere în tine.
Iar abilitățile de negociere le deprinzi în timp, pe măsură ce îți faci apariția în arenă.
1.Pasul #1
Identifică DE CE-ul / ETOS-ul personal și profesional
Te invit să iei o foaie de hârtie pe care s-o împarți în două coloane ca în exemplul următor și să te întrebi ce este cel mai important pentru tine? Fii cât mai precis în alegerea cuvintelor, pentu că succesul este diferit de la o persoană la alta.
Ce este cel mai important pentru tine în viața personală și în carieră?
De ce?
Ce valori ai?
De ce sunt acestea importante pentru tine?
VIAȚĂ / PERSONAL | CARIERĂ / PROFESIONAL |
ex. respect | ex. Integritate |
ex. sănătate | ex. Echipa |
Poți să dai prioritate acestor valori, pentru că această tehnică de reflecție te ajută să te concentrezi pe ce anume este important pentru tine. Lipsa de claritate nu ne ajută să ne concentrăm pe atingerea obiectivelor, astfel că ne putem pierde direcția.
De ce este atât de important să începem cu DE CE?
În negociere, primul pas este pregătirea și cunoașterea adversarului. Trebuie să înțelegi cu cine negociezi, care sunt valorile lui, ce pregătire are, ce stil, ce istoric are. La fel se întâmplă și în negocierea personală, doar că adversarul ești chiar tu însuți. De aceea este absolut necesar să ne cunoaștem setul de valori atunci când alegem să aplicăm pentu un job, de exemplu. Sau să știm ce este mai important pentru noi când discutăm condițiile unui pachet de expat. Când ne cunoaștem cu adevărat știm la ce suntem dispuși să cedăm și la ce nu. Valorile personale și profesionale formează acel ETOS pe care fiecare din noi îl are, este motorul fără de care nu putem să construim nimic durabil.
În ceea ce mă privește, integritatea este valoarea cea mai importantă în carieră. Fiecare pas pe care l-am făcut în carieră, de la decizia de a pleca din România acum 14 ani, până la acest moment, l-am făcut bazat pe integritate. Am știut întotdeauna când să spun DA și când să spun NU. Am știut întotdeauna că nu pot face compromisuri în carieră când vine vorba de integritate.
A-ți cunoaște DE CE-ul/ETOS-ul professional te ajută enorm să negociezi cele mai avantajoase condiții pentru tine și ehipa ta.
Acest ETOS este motorul care ne face să ne trezim în fiecare dimineață și să facem alegeri conform grilei personale de valori.
ETOS-ul începe cu o cunoaștere profundă a valorilor personale de la care nu putem negocia sub ‘prețul minim’.
Orice abatere de la ETOS-ul personal are consecințe dureroare și chiar ne poate afecta cariera.
2.Pasul #2
Construiește obiective de negociere SMART, ca să te dezvolți continuu și să progresezi
Ai nevoie un plan de negociere SMART ca să poți negocia rezultate bune pentru tine însuți. SMART este un instrument eficient de management despre cum să-ți atingi obiectivele. Termenul a fost prima dată menționat în 1981 într-o revistă de management de către George T. Doran.
SMART înseamnă:
Specific – cât mai precis și specific, cu cifre sau procente clare
Măsurabil – cum măsori obiectivele, cum știi că ai atins obiectivul
Ambițios/Accesibil – obiective ambițioase care să te provoace
Realistic – obiectivul trebuie să vizeze un anumit impact
Timp – care e data țintă și cum pot ajunge la atingerea lui
Cel mai eficient plan de dezvoltare utilizat de marile corporații are la bază regula de învățare: 70 – 20 – 10.
70% învățare și dezvoltare prin experiență în job
20% învățare prin utilizarea relațiilor profesionale, prin mentori
10% cursuri formale, traininguri
În 2022, firma de cercetare și sondaje Gallup Global a publicat raportul ‘Gallup Global Emotions 2022’. Acesta oferă o imagine a emoțiilor pozitive și negative experimentate zilnic de 127.000 de adulți din 122 de țări. Conform raportului, sunt multe lucruri care contribuie la creșterea nefericirii globale: comunități sărace, foametea, singurătatea și incidența scăzută a locurilor de muncă bune.
România a fost inclusă în acest sondaj cu:
- 50% din respondenți spun că nu au învățat și nu au făcut nimic interesant în ziua anterioară
Pentru obținerea de rezultate extraordinare în viața reală, ai nevoie să te dezvolți continuu atât personal cât și profesional. Atunci când tu îți dezvolți punctele tari, vei ști și cum să te pui mai bine în valoare din punct de vedere profesional. Dacă ești bun la comunicare și acesta este punctul tău forte, atunci vei ști cum să-ți folosești abilitățile de comunicare pentru a negocia o creștere de salariu sau un program de lucru flexibil.
Din experiență proprie, cei 20% învățare prin Relații & Mentori au crescut în contextual actual global undeva între 30% și chiar 40%. Dezvoltarea relațiilor profesionale atât interne (din cadrul companiei) cât și cele externe (furnizori, clienți, mentori) devin din ce în ce mai importante în contextul noii realității mondiale.
Acum când schimbările globale sunt mai rapide și mai profunde ca oricând, voi, Profesioniștii, trebuie să căutați în mod permanent să vă dezvoltați relațiile, să vă măriți cercul de influență și învățare și să cereți în permanență feedback.
3.Pasul #3
Construiește o strategie de negociere BATNA
BATNA este abrevierea din engleză a termenului de negociere: Best Alternative to a Negotiated Agreement – a fost dezvoltată de experții în negociere Roger Fisher și William Ury de la Universitatea Harvard. Termenul a fost făcut cunoscut în cartea best seller Getting to Yes: Negotiating Agreement Without Giving in. Este o strategie de negociere pe care o poți aplica în orice proces.
Se referă la a fi pregătit cu toate opțiunile posibile care să-ți asigure negocierea unui rezultat fără surprize.
Construirea BATNA înainte de o negociere presupune să înțelegi ce este mai bine pentru tine, ce concesii ești pregătit să faci, la ce poți să renunți, care este cel mai bun scenariu. Te ajută să știi când să spui Stop negocierii.
- Faci o listă cu toate opțiunile posibile de carieră
- Evaluează opțiunile din toate punctele de vedere: emoțional, finaciar, timp
- Alege opțiunea preferată acum că știi care este lista de posibilități și care cântărește cel mai mult
- Determină scenariul cel mai rău posibil pe care ești pregătit să-l accepți. De exemplu, ce propunere financiară ai fi gata să accepți din partea angajatorului dacă acesta îți face o contra-propunere de job/salariu să te facă să nu pleci din companie
4.Pasul #4
Fii propriul tău psihoog când ai obstacole
Alege să fii vulnerabil când mergi în arenă. Nu este ușor, dar alege Curajul și nu Confortul dacă vrei să ai rezultate extraordinare. Nici un rezultat extraordinar nu vine din zona de confort, așa că trebuie să te evaluezi continuu, să fii propriul tău psiholog ca să poți progresa indiferent de provocările și dificultățile pe care le întâmpini.
În loc să fii supărat pe șef, pe colegi sau pe companie, Profesioniștii aleg să-și canalizeze toată energia spre auto-cunoaștere. Trebuie să ne punem întrebarea de ce și cum putem noi să ne schimbăm? De ce avem nevoie să ne atingem potențialul și planul de carieră?
Concentrează-te pe punctele forte și dezvoltă-le și mai mult. Nu te concentra pe minusuri.
Evită suprizele prin feedback regulat, transparent cu șefii și echipa ta.
O tehnică simplă care m-a ajutat mereu să înțeleg cum mă simt atât eu cât și echipa mea este tehnica EMOJI
Sunt bine | Poate fi bine | Nu sunt bine |
Ce mă ajuta să fiu bine? Ce am făcut astăzi să mă facă să mă simt bine? Ce lucru nou am făcut astăzi care mi-a adus mulțumire? | Verifică obiectivele SMART Ce mă poate face să mă simt mai bine? De ce? Unde? Cine? | Ce mă face să mă simt așa? De ce? Când? Unde? Cine? |
Aștept cu interes impresiile voastre despre cum merge negocierea cu voi înșivă. Iar până la următoarea ‘negociere’, vă doresc mult succes și multă sănătate din Londra.