Cum să-ți fie bine atât în viața personală, cât și în cea profesională: Iată 10 sfaturi utile!
Vă simțiți epuizați, munciți prea mult perioade mari de timp, fie de acasă, fie de la birou? Simțiți că nu mai puteți face față și că nu vă e bine nici în viața de familie, nici în cea profesionala? Următoarele 10 sugestii de dezvoltare personală vă pot fi de folos.
Găsește-ți propriul echilibru!
Nu există reguli stricte în a face acest lucru. Echilibrul este strict personal, iar fiecare trebuie să și-l găsească pe al lui. Depinde de tine cum prioritizezi, cum faci mici ajustări și decizi ce ești sau nu ești gata să faci. Nu încerca să te minți că ești pregătit să faci ceva și, cel mai important, nu lăsa pe nimeni să îți spună ce ar trebui să faci.
Fii atent la nevoile tale personale și la bunăstarea ta psihologică, pe care ți-o poți evalua aici. Fii conștient de cum ești pe plan emoțional și fizic și ascultă-ți intuiția. Dacă simți că echilibrul personal se destabilizează zi de zi, atunci așa este! Trebuie să iți faci o imagine de ansamblu asupra lucrurilor petrecute și să reevaluezi situația.
Ai grijă să nu cazi pradă adicției de adrenalină!
Adrenalina te va ține activ, dar și într-o stare de alertă, fie de a fugi, fie de a lupta. Este incitant și productiv și se simte la fel ca motivația, dar nu este. Poți funcționa doar pentru o scurtă perioadă de timp din energia dată de adrenalină, până vei simți efectele negative ale acesteia. Prea multă adrenalină pentru prea mult timp te va face stresat și morocănos – vei simți o dependență față de aceasta. Dacă vei continua prea multă vreme să funcționezi așa, la un moment dat, aceasta va dispărea, iar tu vei rămâne fără energie, vei deveni anxios, depresiv și chiar bolnav. Dacă adrenalina este adicția ta, vei avea nevoie doar de puțină pentru a continua. Așa începe. După, este foarte ușor să continui să te forțezi fără pauze. Mai devreme sau mai târziu, vei funcționa mecanic, fără vreun moment de relaxare, dormitul va deveni scurt și neodihnitor. Acestea sunt simptomele care trag un semnal de alarmă.
Exercițiile pentru relaxare sunt la fel de importante ca și pauzele după un exercițiu fizic. Așa că încearcă să faci ceva mai ușor între activitățile solicitante. Programează câteva sarcini metodice, după un interval de sarcini foarte grele. Încearcă să îți oferi puțin timp să te simți obosit. Nu te speria dacă te vei simți golit de energie, trist sau nervos – este adrenalina care începe să se consume. Dându-ți timp, vei scăpa de nevoia aceasta.
Ferește-te de acte de sacrificiu!
,,Am atât de multe de făcut’’. ,,Trebuie să fac totul aici’’.
Vi se par cunoscute aceste frământări? Vă simțiți indignat, dar în același timp acaparat de toată munca depusă? Dacă aceasta este situația în care vă aflați, atunci, sacrificiul ar putea deveni o obsesie pentru tine, mereu împingându-te să vrei mai mult, storcându-te fizic și emoțional și crescându-ți nivelul de stres.
Și aici este partea grea – sacrificiul este creat de ego-ul tău. Motivația pentru sacrificiu și recompensa primită este că te face să te simți important – un erou. Chiar te poate face să crezi că dacă pari ocupat, pari și important. Nu este așa! Este enervant pentru oamenii din jurul tău și te face să pari… un martir! Dacă asta este slăbiciunea ta, lasă-i pe ceilalți să te ajute pentru a mai scăpa de sarcini.
Cere ajutor!
Cea mai bună modalitate de a scăpa de situații stresante și dileme este cerând ajutorul celorlalți. Uneori, tot ce este nevoie să faci este să încerci să nu mai înfrunți problema singur și să vorbești cu cineva despre aceasta– vorbește cu cineva. Nu este atât de greu de făcut, iar oamenilor le place să fie întrebați. Pentru asta există manageri și colegi! Știi care sunt motivele comune pentru a nu cere ajutor?
Iată câteva exemple:
- Mândrie asupra muncii tale și frica de a nu părea vulnerabil
- Frica de a enerva pe cineva, să fii o pacoste
- Perfecționism sau încredere în sine scăzută: ți-e frică să arăți că ceva nu este complet
Pentru a rezolva această problemă, mai întâi trebuie să recunoști că ai nevoie de ajutor, și după, să înțelegi de ce nu ai cerut ajutor până acum. Nu aștepta prea mult – cu cât ceri ajutor mai repede, cu atât mai bine.
Nu te aștepta ca totul să iasă perfect!
Când ceva trebuie făcut, întreabă-te dacă este important să termini sarcina sau să o faci perfect? Știai că din 10 sarcini, 9 trebuie doar terminate și nu terminate perfect?
De exemplu, Maria spăla mereu hainele familiei, de aceea și-a dezvoltat un sistem care funcționează. Dar, acum are un loc de muncă unde stă 8 ore pe zi și, din această cauză, îi este greu să spele mereu hainele. A ignorat oferta soțului său de a o ajuta să le spele, pentru că nu avea încredere că o să le spele bine. Într-un final, după ce spălatul hainelor în familie a devenit o mare problemă, a cedat. Soțul său, Dan o ajută în fiecare zi la spălatul rufelor. Nu o face în felul ei, iar ea devine iritată uneori, dar încearcă să nu se enerveze, deoarece totuși le spală bine, chiar dacă nu perfect.
Spune NU!
Să spui ,,nu’’ nu înseamnă să spui la absolut tot! Se referă la responsabilitățile în plus pe care le poți evita, atât la locul de muncă, cât și acasă. Dacă obișnuiești să zici ,,da’’ și să fii acaparat de responsabilitățile pe care ți le asumi, aici vei găsi câteva tehnici ca să eviți acest lucru.
Mai întâi: dacă cineva te întreabă dacă vrei să faci ceva în plus, AȘTEAPTĂ. Spune-i că te vei întoarce cu un răspuns în câteva minute sau, dacă ai un caiet în care obișnuiești să-ți notezi lucruri, folosește-l pentru a-ți elibera mintea.
În al doilea rând: dacă răspunsul tău va fi ,,nu’’, folosește această metodă foarte utilă.
- Stai concentrat asupra obiectivului tău – cel de a spune ,,NU’’
- Spune ,,NU’’ și continuă să spui ,,nu’’ de fiecare dată când cealaltă persoană încearcă să îți propună lucruri cu care nu ești de acord în totalitate, chiar dacă ești flatat de complimentele primite. Nu trebuie să te justifici sau să îți ceri scuze. Nu este nevoie să fii nepoliticos. Doar spune ,,Nu, îmi pare rău, nu am timp’’ sau variații ale acestei fraze.
Proiect luat = Proiect lăsat
Dacă vrei să spui ,,da” și să îți asumi o responsabilitate în plus sau un proiect și nu ai timp (vezi sugestia antecedentă), revizuiește-ți angajamentele și elimină alt proiect sau altă activitate. Dacă deja te simți suprasolicitat, atunci, chiar și cel mai frumos și mai ușor proiect poate părea un monstru.
Păstrează un weekend liber!
Ține măcar un weekend la fiecare 4 săpatămâni pentru tine. Elibereză-ți agenda de alte treburi și petrece-ți timpul cu familia ta, cu persoana iubită sau chiar singur, în locurile tale preferate, dar fă orice altceva ce nu este legat de muncă.
Surprinde-te măcar o seară pe săptămână!
Trebuie să fie ceva ce te face fericit. Nu se aplică lucrurilor care crezi că ar fi bune pentru tine sau lucruri ce îi plac partenerului tău, ori copiilor. Seara asta este a ta! Orice ar fi – să iei cina cu cineva, să citești un roman în cadă sau să stai întins pe canapea cu un pahar de vin lângă tine, chiar și uitatul la televizor poate să facă pe cineva fericit – nu negocia. Închide-ți telefonul, nu verifica e-mail-uri, nu răspunde nici măcar la telefon dacă nu este o urgență.
Trage o linie între birou și casă!
Dacă ești grăbit sau încărcat de probleme – ceea ce este foarte des întâlnit – în timp ce ești la muncă, te preocupi de problemele de acasă, iar când ești acasă, de problemele de la muncă. Ciudat, nu-i așa?
Eliminați-vă lucrurile din minte înainte să plecați de la muncă (sau de acasă). Scrieți o notiță, un word pe calculator sau chiar pe telefon cu lucrurile pe care trebuie să le terminați data viitoare. Închideți calculatorul, telefonul sau puneți notița în altă parte și uitați acele lucruri!