Cum se schimbă rolul IT în noile ecosisteme de afaceri
Acest articol este scris în urma participării la un studiu organizat în limitele unui proiect de doctorat la Institutul pentru Informatică din cadrul Universității din Innsbruck.
Transformarea digitală transformă economia. Digitalizarea plasează valoarea datelor în top. În mod tradițional, companiile trebuie să analizeze datele privind vânzările, să realizeze sondaje ale clienților sau/și să organizeze focus grupuri. Noile tehnologii fac ca învățarea din datele clientilor să fie mult mai puternică decât informațiile despre client produse prin metodele scumpe si consumatoare de timp din trecut. În zilele noastre, mulți investitori presupun că este posibil să se utilizeze capabilitățile bazelor de date cu datele clienților pentru a obține un avantaj competitiv. Se pare că, cu cât există mai mulți clienți, cu atât se pot colecta mai multe date și, atunci când datele sunt analizate, se permite să se poată concepe si apoi oferi un produs mai bun, care atrage mai mulți clienți.
Dar acesta este modalitatea?… singura și unica posibilitate? De unde se pot aduna mai multe date?
Oamenii tind să gândească în termeni precum „fie concurează, fie cooperează”, mai degrabă decât „concurează și cooperează”. Ultimul grup de termeni nu vine la fel de natural ca primul și necesită multă flexibilitate mentală. Înseamnă că trebuie să ne adaptăm. Pe măsură ce sfera oportunității se extinde, crește și confuzia executivilor confruntați cu ecosistemele digitale. Ca rezultat al inovației digitale, natura concurenței se schimbă: concurența înseamnă identificarea unor noi modalități de colaborare și conectare, mai degrabă decât oferirea unei propuneri alternative (de obicei mai valoroasă).
Vă ofer un mic exemplu menționat de profesorul Michael G. Jacobides de la London Business School („In the Ecosystem Economy, what’s your Strategy?” – Harvard Business Review vol. 97). Nestle se gândea să se joace în “mainstream” cu capsula sa expresso de unică folosință numită Nespresso. A fost o idee inovatoare, dar era clar că utilizatorii vor avea nevoie de o mașină special concepută pentru a funcționa cu acest container specific. Dar ce s-a intamplat? Nu le-au spus clienților să cumpere Krups sau Braun (de exemplu) – au decis singuri care producători ar putea fi pe listă… Și mai mult decât atât, chiar dacă ar dori, alți producători nu ar putea produce mașini compatibile fără permisiune, deoarece sistemul a fost brevetat. În acest fel, Nespresso proiecta un ecosistem, o rețea orchestrată cu ramificații în mai multe sectoare și legături solide între companiile implicate, ceea ce face foarte dificil pentru alții să le rupă.
În zilele noastre, în noile contexte prezentate, o companie nu mai este un actor independent, succesul se bazează pe colaborare. O rețea de parteneri cu modalități fixe de a face afaceri prezintă o provocare externă, chiar dacă provocările interne care merg împreună cu reinventarea modelului de afaceri pot fi depășite. Acum este clar: ecosistemele de afaceri sunt viitorul și tehnologiile IT trebuie utilizate și gestionate corespunzător, directorii trebuie să aibă un cadru care să definească o structură pentru procesele de conducere, organizaționale și de afaceri în ceea ce privește tehnologia informației. Au nevoie de guvernanță IT și au nevoie de guvernanță pentru transformarea digitală în întregul lor ecosistem.
Guvernarea IT nu este o inițiativă. Nu este un eveniment singular în timp. Guvernarea IT este un proces. Nu este un comitet. Nu este un departament. IT Governance este un subset al guvernanței întreprinderilor (care la cel mai înalt nivel conduce și stabilește ceea ce trebuie realizat de guvernanța IT). Scopul guvernanței IT este de a se asigura că valoarea este creată în conformitate cu strategia fiecărei organizații și strategia ecosistemului în general. Guvernarea transformării digitale urmărește să asigure că interpretarea din punct de vedere al tehnologiei a strategiei de afaceri de către management este în concordanță cu strategia în sine și că implementarea sa produce valoarea așteptată de la aceasta.
Cele cinci domenii ale guvernanței IT includ: alinierea strategică, livrarea valorii, gestionarea riscurilor, gestionarea resurselor și măsurarea performanței. În concluzie: livrarea valorii IT nu este posibilă fără alinierea strategică și gestionarea resurselor; de fapt, livrarea valorii IT, care întruchipează conceptul rentabilități legate de risc, se referă la scopul financiar al organizației pentru funcția IT; în cele din urmă, este imposibil să se asigure transparența succesului sau a eșecului fără măsurarea performanței.
Care sunt elementele pe care trebuie să le adaptăm atunci când trebuie să ne ocupăm de ecosistemele digitale, în loc de o simplă organizație? Care sunt provocările și factorii ce se iau în considerare pentru a realiza o adaptare ușoară și capabilă a guvernanței IT (de la întreprindere la ecosistemul de afaceri)?
Modul în care dezvoltarea ecosistemelor de afaceri implică o guvernanță puternică a transformării digitale
Să punctăm principalele chestiuni . În ceea ce privește alinierea strategică IT, este foarte important să se stabilească rolul și condițiile de participare pentru ecosistem. Ce poziție avem în mod deliberat: cea de constructor (inițiator), sau un rol complementar. A fi orchestratorul și principalul motor al unui ecosistem de afaceri înseamnă a avea un produs sau un serviciu superior și greu de replicat. Din punct de vedere al guvernării, orchestratorul decide dacă întregul ecosistem trebuie să fie deschis, administrat sau închis, în funcție de criteriile de acceptare a companiilor complementare. Liderii trebuie să gândească și să privească nu doar tehnologia în sine, ci și ecosistemul de afaceri mai larg care o susține. De asemenea, dincolo de strategia ecosistemului, ei trebuie să gestioneze cultura și strategia organizației lor și, din punct de vedere al guvernanței IT, nu este permis ca una să o excludă pe cealaltă.
În ceea ce privește livrarea valorii IT, aici se pare că trebuie ca unele lucruri să se adapteze ținând cont de fiecare tip de ecosisteme de afaceri. Investițiile comune în domeniul IT ar putea deveni problematice dacă se va dori a fi aprobate la nivelul unui întreg ecosistem. De obicei, într-o companie, rentabilitatea investițiilor pentru noile proiecte IT încorporează calculul TCO în “business case”-ul prezentat BOD pentru aprobare; acest lucru trebuie adaptat pentru fiecare caz și pentru fiecare tip de ecosisteme de afaceri. Aceleași considerații sunt valabile si pentru analiza cost-beneficiu care ar putea necesita indicatori globali (ecosistemici). Guvernarea IT este predictorul unic al valorii unei organizații de aceea este o provocare pentru managementul acestora. O soluție este de a învăța din modalitatile in care functioneaza alianțele de cercetare și dezvoltare pentru a face câteva reguli clare și transparente ale funcțiilor ecosistemului digital.
Principala provocare din punct de vedere al managementului riscurilor IT este aceea că modelele digitale de afaceri pentru ecosisteme extind tipurile și numărul identităților unei singure organizații. Folosind noi tehnologii, ecosistemul de afaceri digital interconectat creat crește, si acest fenomen duce la scurgeri de date și poluare digitală (acces excesiv). În general, tehnologiile de transformare digitală sunt încă noi și prezintă amenințări și vulnerabilități legate de securitate încă neidentificate.
În ceea ce privește măsurarea performanței, mecanismul de guvernanță IT imbunatateste și influențează deciziile legate de afaceri cum ar fi cele legate de bugete, priorități, resurse și activități. În mod normal, fiecare companie are obiective unice și, prin urmare, metrici unice. Provocarea în cazul ecosistemelor de afaceri este de a compara rezultatul potrivit cu costurile și de a lua deciziile corecte … Sau, pur și simplu se poate decide sa se ramana cu toate aceste măsurători de performanță la nivel de companie (!). Oricum, un factor cheie în gestionarea transformării digitale este schimbarea măsurării performanței pentru a evidenția mai bine eșecurile operațiunilor de status quo și pentru a sprijini asumarea riscurilor și experimentarea.
Măsurarea performanței ajută, de asemenea, întreprinderile și ecosistemele să aloce și să gestioneze resursele. Este evident că colaborarea dintre întreprinderi într-un ecosistem de afaceri este binevenită. Această cooperare servește la identificarea celor mai adecvate metode pentru achiziționarea de resurse IT, monitorizarea mai ușoară a furnizorilor externi (care nu aparțin ecosistemului) și gestionarea nivelului de servicii.
Procesul de guvernanță IT monitorizează și controlează deciziile IT cheie care ar putea avea un impact asupra rezultatelor afacerii. Acest proces trebuie adaptat pentru ecosistemele de afaceri, luând în considerare diferite provocări și particularități. De fapt, toți directorii din organizatiile care fac parte dintr-un ecosistem de afaceri trebuie să înțeleagă că sunt exact la fel de buni ca și ecosistemul lor de afaceri.
Imagine de Gerd Altmann de la Pixabay