De ce brandul personal este noua strategie de succes a marilor companii
Mult timp, ideea de brand a fost asociată cu mediul de afaceri văzut ca interacțiune între companii. Brandul era unul dintre cele mai la îndemână mijloace de a crește notorietatea companiilor sau de a influența modul în care erau cotate la bursă, de exemplu. Iar asta este încă valabil și astăzi, însă tendințele sunt acelea de transfer către o zonă mai aproape de om, de cotidian, de real.
Ce s-a schimbat așadar – sau ce este pe punctul de a se schimba din ce în ce mai mult – este faptul că, de câtva timp, companiile au început să realizeze că dincolo de sigle spectaculoase, sloganuri inspirate și reclame pe măsură, brandul înseamnă înainte de toate evidențierea valorii în fața competiției și câștigarea încrederii partenerilor sau a clienților. Or, acest lucru se face preponderent prin intermediul oamenilor.
Într-o lume care se sufocă de fel și fel de temeri legate de felul în care robotizarea va înlocui resursa umană, iată că totuși resursa umană pare să rămână în continuare cheia succesului. Exprimând ideea într-o terminologie mai rigidă, putem spune că persoanele juridice comunică prin persoane fizice.
Asta înseamnă nici mai mult nici mai puțin că orice companie care va dori să își consolideze poziția pe piața pe care își desfășoară activitatea va avea nevoie nu doar de oameni competenți care să rămână ascunși în spatele unui computer de la care își fac treaba, ci mai ales de oameni care știu să își afirme profesionalismul în afara spațiului de birou. Altfel spus, companiile vor căuta tot mai mult oameni care au un brand personal și deja beneficiază de încredere și recunoaștere pentru profesionalismul, experiența și pregătirea lor.
În cazul în care au deja oameni competenți pe care vor să îi păstreze, companiile vor investi tot mai mult în brandul personal al angajaților-cheie, al specialiștilor pe care mizează și care pot oferi credibilitate deopotrivă în mediul de business și în rândul clienților, dar chiar și în rândul celorlalți angajați.
Investiția în brandul personal tinde să se afirme tot mai mult ca o nouă strategie a companiilor de a se repoziționa pe piață, de a-și fideliza clienții și de a se raporta la competiție. „Captivi” în mediul virtual, potențialii clienți caută tot mai mult interacțiune umană.
Studiile arată că tot mai mulți oameni care vor să cumpere de pildă un produs fac un research personal, caută referințe, review-uri, recomandări etc. Cele mai multe în online. Așa numita „social selling” (vânzare în mediul social) se afirmă tot mai mult ca o nouă cheie spre succes.
Dar asta este valabil și pentru servicii. De la stomatologi, la veterinari și croitori, oamenii caută referințe, vor să primească garanția calității înainte de a da banii, iar toate astea se obțin de la alți oameni, din interacțiunea cu ceilalți, din felul în care ceilalți se raportează la un specialist sau la un prestator de servicii.
Iată de ce investiția companiilor în brandul personal al angajaților începe să devină vitală. O organizație care scoate în față oameni competenți, cu un brand personal solid, va ajunge mult mai ușor la numărul mare de clienți care rătăcesc pe rețelele de socializare în căutarea încrederii și a garanției.
Când oamenii dau de alți oameni care împărtășesc experiențe personale despre produse, care vorbesc sincer despre plusuri și minusuri, despre raportul calitate-preț, despre tot ce contează pentru cumpărător, brandul de companie trece în plan secund. Acesta este momentul în care brandul personal preia controlul și sporește valoarea companiei prin „umanizarea” produselor, prin autenticitate și prin crearea sentimentului că tot ce contează este nevoia sau problema clientului pentru care o persoană (nu o companie) oferă potențiale răspunsuri.
Prin urmare, mediul de afaceri intră într-o nouă eră în care „clientul nostru, stăpânul nostru” va deveni un slogan ușor reinterpretat. În loc să îl ademenim cu poveștile seci ale unui brand de firmă, ne vom apropia de el prin intermediul unor specialiști care își vor împărtăși cunoștințele, le vor pune în slujba și în beneficiul clienților, și vor spune povești atractive și credibile care vor genera valuri de încredere și recomandări. Aceasta este noua valoare a brandului personal.
Imagine de Gerd Altmann de la Pixabay