Despărțirea de un client dificil poate fi mai mult decât binevenită
Printre primele provocări cu care te confrunți când, în sfârșit, ai decis să devii antreprenor sau freelancer, găsirea și menținerea clienților este una destul de serioasă. Pentru unii, această parte a businessului devine chiar motiv de renunțare uneori. Sună ciudat, dar să lucrezi pe termen lung cu oameni care nu te înțeleg și pe care nu îi înțelegi este o bătaie de cap de care chiar nu ai nevoie.
Cel mai frecvent comportament al omului care începe să lucreze pe cont propriu se manifestă prin tendința de a accepta orice colaborare, cu orice client, doar de dragul de a supraviețui sau de a-și face un portofoliu.
Ce-i drept, până în clipa când ajungi să generezi suficiente venituri pentru a plăti salariile, a achita cheltuielile și a menține afacerea pe o linie de plutire, această variantă poate fi o soluție – nu neapărat convenabilă, dar cel puțin acceptabilă și la îndemână. Deci, dacă n-ai încotro, îi păstrezi pe toți. Vorba aceea, te faci frate cu dracul până treci puntea.
Pe măsură ce depășești însă acest prag, vine un moment în care este recomandabil să faci o triere a clienților. Asta înseamnă chiar să renunți la o parte din clienți și, în mod firesc, te întrebi de ce ai face asta când îți ies niște bani din colaborarea cu ei.
Ei bine, să ai relații bune și foarte bune cu clienții este foarte important. Dacă lucrezi cu anumite persoane de dragul de a avea de lucru, dar nu împărtășești aceleași valori, nu simți că îți sunt apreciate ideile sau rezultatele, trebuie să tragi de ele ca să îți primești plata la timp etc., mai bine nu mai lucrezi. Succesul tău și, implicit, al clienților tăi depinde într-o foarte mare măsură de cum te înțelegi cu aceștia. Dacă ai de-a face cu oameni care nu au încredere în tine și echipa ta, dacă ți se reproșează că ai tarife prea mari, dacă nu îți sunt respectate deadline-urile și condițiile contractuale, atunci pentru ce să mai colaborați? Nu e clar că nu sunteți pe aceeași frecvență?
Atunci când relația ta sau a echipei tale cu un client este deficitară, când un proiect nu merge bine sau când comunicarea este tensionată, ai de luat o decizie. Ca și în cazul divorțului, care adesea este o binecuvântare, despărțirea de un client dificil poate fi mai mult decât binevenită. Pentru tine, pentru echipa ta, dar și pentru clientul respectiv.
Da, o vreme poate că vei resimți asta ca pe o gaură în buget, dar renunțând la o colaborare toxică, îi faci loc uneia noi, care se mulează pe criteriile tale și care să fie de bun augur. Dacă ești genul care nu se îndură să scape de o parte din clienți, fă o analiză și vezi dacă într-adevăr avantajele pe care ți le aduce clientul vizat sunt atât de mari și de indispensabile.
În cazul în care totul se rezumă la banii pierduți, atunci te invit să te întrebi cinstit: cât de bine poate plăti un client ca să merite să te chinuie pe tine și echipa ta?
Photo by krakenimages on Unsplash