Dimensiunea feminină a leadershipului
Leadership-ul este despre binele comun, este despre impactul pozitiv în societate, în organizații și echipe, este despre punerea în lumină a calităților angajaților și despre performanța realizată cu etică. Leadership-ul este despre partea luminoasă a oamenilor și despre moștenirea pe care o lăsăm noilor generații. Liderii buni se așază în slujba celor pe care îi conduc și la vreme bună, și la vreme rea. Îi găsim peste tot în societate, la toate nivelurile unei organizații. Sunt femei și bărbați deopotrivă. Încă și mai mult, indiferent de sex, liderii buni știu “când” și “cum” să-și folosească și dimensiunea feminină, și pe cea masculină.
Oricât de mari ar fi dozele de pragmatism și cinism din cultura organizațională a unei companii, oamenii au căutat dintotdeauna, mai presus de orice, sentimente de conectare, autonomie și evoluție. Nevoia acestor sentimente este cu atât mai mare acum, când mulți lucrăm “remote”. Pandemia prin care trecem este un moment de cotitură pentru lideri. În organizații, angajații se uită la cei care îi conduc – team-leader-ii de lângă ei, directori, CEOs – și caută încredere, speranță, empatie și compasiune. Peste ani, liderii autentici de acum vor putea vedea demnitate atunci când se vor uita în oglindă.
Sunt bărbații mai buni sau femeile mai bune în rol de lideri, când își conduc echipele și organizațiile sub presiunea acestei pandemii? Nu cred că un leadership bun ține cont de diferențele de sex. Cunoaștem cu toții lideri buni, și femei, și bărbați. La fel, liderii slabi sunt și bărbați, și femei. Cred însă că dimensiunea feminină a bărbaților și a femeilor este responsabilă pentru multe din lucrurile bune pe care le-am făcut cu toții și care ni s-au întâmplat în ultimul an. Dimensiunea feminină a fiecăruia dintre noi aduce cooperare, încurajare și susținere, aduce grijă pentru cei vulnerabili, solidaritate, deschidere și apropiere.
Din aprilie 2020, noi, de exemplu, intervievăm constant lideri a căror reputație a crescut în pandemie. Cred că au reușit asta pentru că și-au pus bine în valoare latura feminină. Am intervievat bărbați și femei – CEOs, dar și în alte roluri manageriale – care au ascultat mai bine, au fost mai deschiși la dialog și au creat mai multă colaborare și solidaritate în echipa lor executivă și în întreaga organizație. Femei care au muncit enorm, împărțindu-se între susținerea familiei și sprijinirea echipei pe care o conduc la locul de muncă. Bărbați care au recâștigat încrederea echipei lor, recunoscând deschis atunci când că au greșit. Femei care au avut tact și au creat apropiere și cooperare între departamente rivale. Bărbați care și-au tratat oamenii din echipă mai presus decât cele mai importante “asset”-uri, mai presus decât țintele financiare pe care ar fi trebuit să le atingă. Aceste reușite sunt posibile când ne activăm dimensiunea feminină.
Calitățile feminine ale fiecăruia dintre noi, care ne ajută să trecem prin încercări, ne vor trece și prin pandemia asta. Când ne uităm la lupta pe care o duce societatea, nu avem date care să ne ofere garanții și certitudini pentru deciziile pe care trebuie să le luăm, dar ne folosim în schimb intuiția și flexibilitatea. Avem în față un dușman invizibil, prezent peste tot, care își cere drepturile, dar pe care nu-l putem aborda ferm și frontal – de aceea o facem prin tatonare din aproape-n aproape (o bună parte din recomandările renumitei cărți “Arta Războiului” scrisă de Sun Tzu sunt oare, mai degrabă, strategii feminine?).
În interiorul organizațiilor, semne ale dimensiunii feminine par a fi peste tot vizibile. Avem colegi de muncă și prieteni greu încercați de criza economică și sanitară, dar – fie că suntem bărbați sau femei – arătăm că ne pasă de ei, îi încurajăm, îi susținem și le spunem că le suntem aproape pentru a-i ajuta. Ședințele din mediul virtual și-au mai pierdut din tensiunea și încordarea pe care o aveau în munca față-în-față, iar atenția pentru echilibrul emoțional și mental al angajaților este la un nivel cum rar am mai văzut. Chiar și cei mai critici manageri (femei și bărbați) față de ideile noi sunt acum mai deschiși la recomandările și ideile celor din echipă. Căutăm cu toții (bărbați și femei) să punem lumina pe cât mai multe lucruri pozitive și căutăm conștient ocazii pentru recunoașterea contribuțiilor, dăm mai rar avertismente și sancțiuni.
Ne autoreglăm mai bine impulsurile de a controla și căutăm să conducem mai mult prin influență și mai puțin prin poziția de superioritate. În toate aceste exemple, iese în evidență dimensiunea noastră feminină.
Interlocutorii din rândul clienților pe care noi îi avem de 10 – 12 luni încoace, fie ei decidenți sau beneficiari ai proiectelor noastre, au pus frecvent pe primul loc nevoia dezvoltării cooperării. Specifică dimensiunii feminine, tema cooperării dintr-o echipă executivă, dintr-o echipă de proiect (tradițională sau agilă), dintre două sau mai multe echipe, a fost tema centrală a multora dintre proiectele noastre de leadership și team-coaching din 2020. Bărbații și femeile care și-au exprimat mai bine dimensiunea feminină au fost surprinși să se bucure de mai puține încleștări între ambiții personale, de mai puține poziții rigide de forță, mai puține jocuri de putere și au mai redus din ofensiva constantă în care erau.
Dimensiunea feminină pare “soft”, tolerantă, permeabilă și fragilă din exterior, dar, paradoxal, este curajoasă, construiește și deschide punți, cultivă caractere puternice și spirit de determinare în interior.
Este, poate, exact ce avem nevoie să trecem cu bine prin această pandemie!
Acest articol este preluat din ediția nr. 270 a Revistei CARIERE
Pentru abonare, click aici