Echipa performantă – prin lentila unui coach de echipă
Sursa foto: Unsplash.com
Munca în echipă și valoarea creată de o echipă nu reprezintă o invenție a acestui secol sau ceva ce noi, cei care trăim și muncim în vremurile acestea, am descoperit. Este un fapt de viață învățat și consolidat de peste mii de ani, încă de cand strămoșii noștri, vânători, au descoperit că sunt mai multe șanse să supraviețuiască dacă stau în grupuri, dacă vanează împreună și dacă colaborează și creaază un mix între vânătoare și agricultură. Într-un fel, mediul în care trăim și muncim nu s-a schimbat prea mult – este la fel de „sălbatic”, volatil, complex, nesigur, cu multe elemente vagi, așa cum era și pe vremea strămoșilor, însă cu siguranță peisajul este altul și resursele noastre sunt altele. Mediul în multe organizații în care sunt prezentă în calitate de coach este unul în care presiunea pe rezultate este ceva normal, nervii întinși la maxim sunt în multe momente ale zilei, schimbările sunt multe și dese, stresul este peste tot, anxietate, multe necunoscute, ritm alert … Din perspectiva mea, noi, oamenii, nu funcționăm la potențialul nostru maxim în contexte de acest gen, cel mai adesea, aceste medii scot la iveală părțile noastre obosite, grăbite, stresate… Provocarea pe care o văd este de a reuși să creăm echipe care pot face munca mai inteligentă și atingerea rezultatelor mai creativă și eficientă. Cunosc mulți manageri care văd și înțeleg această dinamică – văd că oamenii muncesc din inerție, văd graba și presiunea, simt deconectarea de ei înșiși și de organizație, însă întreuperea tiparelor repetitive și crearea de modalități noi de acțiune, cere timp și învățare. Și nimeni nu pare să aibă timp în contextul actual. Timpul pare a fi noua monedă de schimb, în organizații. În multe organizații, dictonul „noi aici muncim, nu gandim” este bine exemplificat.
Cum putem crea echipe care să scoată la iveală tot ce este mai bun din noi?
Din perspectiva mea, în contextul organizațional din prezent avem nevoie de un alt stil de a crea, a conduce și a munci în echipă, astfel încat echipa să fie spațiul care stabilizează și care faciliează potențialul nostru maxim. Avem nevoie să creăm momente în care să ne dăm un pas în spate, să ne uităm la dinamică și la perspectiva de ansamblu, să creăm momente în care să putem respira și gandi împreună, dar și separat. Avem nevoie să ne reconectăm cu scopul pentru care muncim și sensul a tot ceea ce facem în organizație și în afara ei. Cred că avem nevoie să creăm momente de pauză, oaze de timp astfel încât oamenii să poată să dea glas îngrijorărilor, să poată să reflecteze, să provoace strategia pe care o urmează, să examineze modul în care muncesc, să facă conexiuni între aspecte, aparent neimportante sau, pur și simplu, să se odihnească. Avem nevoie să creăm întreruperi cu intenție, să putem crea astfel de oaze de reconectare, gandire și reîncărcare.
Managerii buni, înțelepți sunt păsări rare. Un studiu Gallup ne arată că 8 din 10 manageri eșuează în crearea de medii de lucru, în care să scoată ce este mai bun din oameni. Mulți oameni muncesc în medii în care nu există apreciere și suport, unde încearcă să livreze ceea ce se așteaptă de la ei, în condiții care nu faciliează angajamentul și conexiunea. Acestea sunt considerate a fi implicite. Însă tot ceea ce ne arată migrația oamenilor către locuri de muncă în afara României, tot ceea ce ne arată retenția angajaților, din ce în ce mai joasă, în întreaga piață a muncii, este faptul că managementul care mergea în trecut, acum nu mai dă rezultate. La fel și munca.
Adevăratul angajament, conectarea cu viziunea, valorile și obiectivele companiei sau cu binele înalt pe care oamenii îl creează împreună constituie o reală provocare. Competențele și cunoștințele care sunt acum disponibile pentru crearea și conducerea cu succes a echipelor sunt multe și sunt accesibile tuturor. Totodată, în acest context, văd foarte rar echipe construite în mod intenționat pentru succes – mă refer la procesul de creare a unei echipe, bazele pe care se face construcția astfel încat să fie solidă, bine făcută încă de la început, din etapa de design. Valoarea adăugată pe care managerul o poate aduce echipei este încă din etapa de design. Însă designul le cere managerilor să își ia timp și să gândească anterior ce vor să creeze și care este scopul creației lor. Frecvent, considerand că nu au timp la dispoziție, trec la treabă și ard etape relevante, care constituie baza formării unei echipe performante. Ca și coach, frecvent lucrez la bază, cu echipele, deși sunt echipe mature:
- Care este intenția, scopul pentru care este creată această echipă? Ce poate doar echipa aceasta să aducă unic, în organizație?
- Care sunt obiectivele pe care și le asumă? Ce au de învățat colectiv și individual pentru a atinge obiectivele?
- Cum aleg ei să lucreze împreună în călatoria lor către rezultate?
Când baza este solidă, toate celelalte aspecte de business, vin de la sine. Oamenii sunt inteligenți, știu ce au de făcut mai departe.
Preocuparea pentru a avea o echipă performantă este pe agenda multor manageri și profesioniști în resurse umane. Frecvent mă contactează și pe mine, cel mai adesea îmi spun că au nevoie de coaching pentru echipa lor și că au pus în agendă 1 zi sau ½ zi, ca să lucrăm împreună. Încă există în piață mentalitatea că dacă aloci 1 zi/an echipei să facă niște exerciții sau să petreacă timp împreună într-un loc frumos, în afara birolui, de preferat, relațiile între oameni se vor suda și ei vor performa mai bine.
Cred că deja avem în piața de dezvoltare organizațională multiple exemple de echipe care au „investit” 1 zi pe an sau investiții similare, în care vine cineva din exteriorul echipei care pune pe masă o serie de jocuri, exerciții și activități, care țin oamenii ocupați, însă nu schimbă modul în care rezultatele sunt atinse, cand se întorc înapoi la birou. Este multă atracție printre manageri, profesioniști în resurse umane, facilitatori, traineri, către unelte și exerciții. Sunt mulți bani investiți în echiparea managerilor cu truse de unelte, speciale, frumoase … Însă atunci cand cadrul nu se schimbă, cand structura este aceeași (procese, ritualuri, pattern-uri de comunicare, colaborare…) rezultatele create sunt aceleași. Făcând ce am mai făcut, doar cu alte unelte, obținem tot cea mai obținut. Însă investiția este mai mare.
În calitate de coach mă uit frecvent la structură și, uneori, pentru a atinge rezultate diferite, este nevoie ca echipa să re-deseneze cadrul, structura în care operează, procesele pe care le parcurg în atingerea rezultatelor dorite. Multe procese, proceduri, ritualuri, moduri de acțiune individuală și colectivă se întamplă în organizații din inerție, fără să fie provocate și chestionate. Frecvent, structura este pusă înaintea obiectivului: vom aloca x timp, y resurse, mergem pe drumul z … și din mers ne dăm seama că nu știm exact unde mergem, că locul în care ne duce structura, parcă nu este ceea ce ne doream…
Văd o pată oarbă, cel puțin la managerii cu care eu am lucrat ca și coach în ultimii ani în zona structurală – structura este cea care creează comportamentul. Dacă vrem comportamente și rezultate diferite, avem nevoie de structuri diferite, care facilitează rezultate diferite.
„Dacă o revoluție distruge un guvern, dar modelele sistematice de gândire care au produs guvernul respectiv sunt lăsate intacte, atunci aceste tipare se vor repeta” spuneam simplu Robert Pirsig în cartea Zen and the Art of Motorcycle Maintenance
Organizațiile care recompensează comportamente negative, neproductive, creează medii de lucru și culturi organizaționale toxice. Chiar dacă pleacă acei angajați care au rezultate slabe în aceste culturi, rolurile vacante voi fi înlocuite de alți angajați ce pun în practică comportamente similare – doar dacă structura de motivare sau sistemul de recompensare se schimbă (sunt recompensate alte comportamente). Folosesc ca exemplu o poveste spusă de unul dintre clienții mei actuali: una dintre companiile de cablu recompensează angajații pentru numărul clienților pe care îi conectează pe zi, în sistemul lor. Astfel, ca să aibă rezultate și să fie recompensați, angajații petrec foarte puțin timp pentru fiecare conectare, pentru a putea atinge target-ul setat, pe zi. Însă recompensarea doar pentru cantitate, generează multe probleme de calitate, clienți nemulțumiți… Chiar dacă pleacă angajații care au rezultate mici pe zi pe numărul de clienți și angajații noi care vin în locul lor, acționează în aceeași structură, deci vor atinge aceleași rezultate.
Prin lentila de coach, invit managerii să pună focus pe a crea intenționat echipe care să performeze, din designul echipei, avand o bază solidă, o fundație sigură, chiar dacă echipa funcționează pe termen scurt. Apoi, pe parcursul călătoriei, invit managerii și membrii echipei să creeze împreună pauze, întreruperi intenționate, oaze de reconectare, reflecție, chestionare și provocare a modului de lucru, a rezultatelor atinse împreună. Pauza creează spațiul pentru pivotare, schimbare, transformare.