HR-ul, domeniul provocat la creativitate
Imagine de PublicDomainPictures de la Pixabay
Într-o piață competitivă HR-ul este provocat la creativitate. Beneficiile extrasalariale s-au adaptat ritmului și direcției noului context, dar și nevoilor și așteptărilor angajatului.
Pandemia a forțat organizațiile să se replieze și să găsească noi modalități pentru a își păstra angajații în formă. Fie că lucrează încă de acasă, hybrid sau fac trecerea către back-to-office, angajații vor aprecia tot mai mult ca flexibilitatea de care se bucură în prezent la job să se regăsească și în construirea pachetelor de beneficii. Asociația Furnizorilor de Servicii de Resurse Umane, AFSRU, a analizat alături de membrii săi, tendințele care se conturează în acest sens.
Beneficiile trebuie să îi susțină pe angajați să aibă grijă de cei dragi în continuare
„Cu școala online, nu era nimic neobișnuit să vezi sau să auzi în întâlnirile video copii în fundal, iar animalele de companie, inclusiv cele adoptate în timpul pandemiei, și-au făcut de multe ori apariția în cadru.
Angajații au petrecut pandemia având grijă de familiile lor apropiate sau extinse: rude mai în vârstă, prieteni, vecini și colegi și, printre picături, de ei înșiși.
Toate aceste responsabilități au fost cuvintele cheie pentru oamenii de HR și pentru adaptarea planurilor de beneficii la noile realități. Ne pregătim pentru o lume post-pandemie în care rolul angajatului, ca susținător al celor apropiați, va rămâne cel mai probabil în prim plan. Având toate coordonatele ne așteptăm ca organizațiile să susțină prin beneficiile acordate tot mai explicit acest rol al angajatului. Asigurări de viață sau sănătate extinse și pentru membrii familiei, flexitime, decontarea cheltuielilor medicale pentru angajat și membrii familiei acestuia, decontarea cheltuielilor cu gradinița/ școala sunt beneficii pe care le vom vedea mai des în pachetele puse la dispoziția angajaților,” a spus Bogdan Gabor, președinte AFSRU și Country Manager, Lugera.
Mai mult accent pe sănătatea mintală și emoțională sau pe echilibrul între viața personală și profesională
Ne așteptăm ca tipul beneficiilor să urmărească îndeaproape evoluția pieței muncii, cu noul context de hybrid working, dar și cu nevoile și asteptările angajatului modern.
”Este clar că vechile beneficii se vor menține în continuare, dar, în paralel, organizațiile vor fi din ce în ce mai conștiente de necesitatea abordării unor noi beneficii, focusate mai mult decât până acum pe sănătatea mintală și emoțională a angajaților sau pe echilibrul între viața personală și profesională.
Referitor la acest subiect, pandemia a adus o atenție sporită provocărilor de sănătate emoțională cu care se confruntă mulți angajați, mai ales în ultimul an și a evidențiat, în paralel, faptul că angajatorii pot sprijini bunăstarea echipelor lor cu resurse, ajutor și educație.”- Raluca Peneș, HR Manager Smartree
Platforme de beneficii de tip self-service
”Viitorul va fi determinat de decizia fiecărui angajat în parte și vom asista la o diversificare a beneficiilor în funcție de noile cerințe ale angajaților. Aceștia simt nevoia să-și personalizeze pachetul de beneficii prin intermediul unor platfome online astfel încât fiecare să-și maximizeze bugetul alocat de companie în funcție de tratamentul fiscal și utilitatea acestui beneficiu pentru fiecare angajat în parte.” – Sorina Donisa, CEO APT Resources and Services.
În prim plan dezvoltarea de programe educative pentru onboarding
”În contextul digitalizarii și transformărilor care au loc, cu siguranță că multe organizații se vor focusa în dezvoltarea de programe educative pentru înrolarea angajaților în mediul digital și oferirea unei flexibilități mai mari nu doar în privința locului fizic de unde își desfășoară activitățile, ci și în privința programului efectiv de muncă.”- Raluca Peneș, HR Manager Smartree
Mai multă flexibilitate
”Pandemia a schimbat modul în care angajații se raportează la sprijinul și beneficiile oferite de angajator. Programul flexibil, posibilitatea de a lucra din orice loc doresc, timpul câștigat pentru activitățile alături de familie sau prieteni sunt în prezent în topul preferințelor” Raluca Săftoiu, Specialist Resurse Umane Best Personal Services
Cristina Patroescu, Recruitment HUB Manager Professional and Executive Search Adecco România apreciază, totodată, că organizațiile vor opta pentru beneficii care să asigure ”mai multă flexibilitate” și să pună accent pe ”timpul personal și wellbeing (beneficii legate de vacanță, timp liber, sănătate, lucru de acasă).”
Adaptare
”Nevoile fiecărui angajat sunt diferite, se schimbă în timp și în funcție de contextele particulare în care acesta se află. O direcție pe care angajatorii trebuie să o aibă tot mai mult în vedere va fi adaptarea pachetului de beneficii în acord cu nevoile fiecărui salariat.” Oana Tufăroiu, Managing Director Humangest România și IHM Total Consult.
În aceeași direcție Gabriel Gătejoiu, HR Business Development Manager, Professional crede că ”cel mai probabil pentru personalul direct implicat în aria operaţionalǎ (producţie, logisticǎ) pachetele de beneficii nu vor suferi mari modificǎri în viitor, în timp ce pentru celelalte categorii de personal ne aşteptǎm ca beneficiile sǎ fie din ce în ce mai mult orientate cǎtre viaţa personalǎ şi starea de sǎnǎtate fizicǎ şi emoţionalǎ a angajaţilor, dar şi sǎ fie din ce în ce mai customizate, astfel încât sǎ rǎspundǎ din ce în ce mai mult nevoilor individuale ale salariaţilor.”
Noi beneficii, din ce în ce mai creative
”Pandemia a accelerat dezvoltarea instrumentelor digitale menite să susțină sănătatea și starea de bine a angajaților. Telemedicina a cunoscut în această perioadă o creștere accelerată și ne așteptăm ca serviciile de suport medical online să se regăsească în pachetele de beneficii pentru angajați. Provocarea pentru aceste servicii, pe fondul supraîncărcării personalului medical, va rămâne, însă, asigurarea unui nivel consistent de calitate,” Bogdan Gabor, președinte AFSRU și Country Manager, Lugera.
”Din experiența noastră de peste 20 de ani în domeniul externalizării serviciilor de resurse umane, cele mai neobișnuite beneficii le-am întâlnit în ultima perioadă și sunt legate de contextul pandemic. Astfel, am identificat printre partenerii noștri, companii care oferă angajaților un număr de ore libere dacă aceștia decid să se vaccineze sau alte cazuri care, în colaborare cu Direcțiile de Sănătate Publică, organizează centre de vaccinare, direct la sediul firmei, atât pentru angajați, cât și pentru membrii familiilor lor ” Raluca Peneș, HR Manager Smartree
”În categoria beneficiilor creative am putea include cadourile “surpriză” oferite cu diferite ocazii angajaţilor, organizarea de ateliere creative, posibilitatea achiziţiei de cǎlǎtorii/ bilete pentru concerte sau festivaluri,” a completat Gabriel Gătejoiu, HR Business Development Manager, Professional.