Inovația în afaceri și implementarea ei de către lideri, manageri și antreprenori
Inovația este indisolubil legată de creativitate. Inovarea și creativitatea sunt procese care se intercondiționează, deoarece găsirea soluției la problemele ce apar într-un proces de inovare necesită creativitate. Inovația vizează o aplicare comercializabilă în practică a unei invenții; totuși, inovația este posibilă și fără o prealabilă invenție.
Am citit tot ce se putea citit, am încercat tot ce se putea încerca pe pielea mea și pe a celor puși cu grijă la dispoziție de mari corporații în cadrul trainingurilor de inovație și creativitate, am cercetat, testat idei și teorii, am gândit. Iar ceea ce urmează în acest foileton reprezintă înțelegerea mea asupra inovației de afaceri și conducerii și implementării ei.
Ce este inovația integrală? *
1. În primul rând inovația pleacă de la creativitatea individuală a angajaților. Pentru fiecare dintre noi, creativitatea personală este ceva subiectiv – credem sau nu că suntem creativi. În plus, dorința de a rezolva o problemă, motivația de a merge mai departe este esențială în procesul creativ. Ajungi la vreun rezultat fără să vrei? Acest lucru ne spune multe despre lipsa creativității și inovației în rândul majorității companiilor – pentru că în cazul celor mai multe gradul de angajament (motivație) al angajaților este sub 80%. La aceste lucruri se referă cadranul Upper-Left (UL) – sus stânga.
Există rafturi întregi de bibliotecă destinate creativității individuale, geniului creator, inspirației creatoare, insight-urilor, etc.; teoriile acestea simpliste își au originea în mediul artistic și sunt vehiculate destul de mult în continuare în aceste medii dar nu numai. Dar ele explică doar o parte a problemei creativității și inovației.
Pentru un manager, leader sau antreprenor român, este esențial să:
– angajeze oameni care cred că sunt creativi;
– au energie fizică, sunt curioși și deschiși spre experiențe noi;
– au o personalitate predispusă să învețe din greșeli (ego auto-reglat).
2. Apoi, creativitatea se vede, este observabilă în mod obiectiv. Degeaba cred că sunt creativ și am imaginație dacă nu produc nimic observabil în acest sens. Tot aici, în cadranul Upper-Right (UR) includem tot ceea ce înseamnă știința creativității individuale – există gene speciale ale creativității? Există vreo funcționarea specială a creierului care poate fi indusă pentru o creativitate sporită? Ce fel de tehnici sunt bune pentru sporirea creativității?
Mulți cred că importante sunt rezultatele (creative). Adevărul este că sunt importante și rezultatele (soluționarea creativă a unor probleme de business, de exemplu). Dar ce te faci când un singur om din echipă le produce (pentru că ceilalți nu sunt motivați să rezolve nimic și nu cred că sunt creativi – cadranul anterior) sau când acest om creativ nu împărtășește cu ceilalți nimic din rezultatele lui (cadranul stânga-jos) sau rezultatele lui nu sunt folosite la nivel de companie (lipsa cadranului dreapta-jos)?
Prin urmare, pentru un manager, leader sau antreprenor, este esențial să:
– își instruiască angajații să folosească instrumente de gândire creativă moderne în soluționarea problemelor de serviciu;
– să ceară constant rezultate creative de la oamenii din companie;
3. În cadranul stânga-jos (lower-left) regăsim inovația privită din perspectiva ideilor împărtășite cu alții – ocazie cu care ne vin și nouă alte idei.
Dacă urmărești istoria creațiilor spectaculoase ale umanității și a oamenilor excepționali care au schimbat lumea prin creațiile lor din sfera artei, științei, politicii și economiei, vei descoperi că în fiecare caz a fost vorba de un ansamblu cultural special: fiecare dintre aceste cazuri este expresia unei intersecții a unor meme (credințe culturale) de deschidere către ceilalți, de participarea la viața socială într-un grad sporit: Renașterea este, prin excelență un astfel de exemplu.
Pentru o companie, acest lucru presupune de la leadership să:
– aranjeze și să faciliteze condiții de lucru în care ideile să circule;
– "deschidă" compania către furnizori, clienți și parteneri;
– să pună laolaltă angajați purtători de credințe divergente, complementare.
4. Iar din dreapta jos (lower-right), inovația este percepută ca ansamblul de proceduri și fluxuri implementate la nivel de grup care conduc către inovație.
Din acest ultim punct de vedere, inovația este privită drept un ansamblu de norme, proceduri și fluxuri de operare care facilitează apariția ideilor noi, creative. Doar un sistem care să facă asta (fără asigurarea celorlalte trei cadrane), inovația nu apare: poate oamenii nu vor dori să participe, poate "instrumentarul" de lucru de zi cu zi obligă mai degrabă la conformism nu la deschidere, poate cultura este una autocratică sau prea lejeră, în care emiterea și receptarea de idei nu este binevenită sau este lăsată deoparte.
Ce trebuie să facă un manager sau leader de organizație? Trebuie să:
– asigure un sistem în care deschiderea către idei să fie maximă;
– sistemul să ducă extrem de rapid o idee nouă de la emitere la testare și eventual implementare;
– să asigure ,,răbdarea organizațională" necesară pentru schimbările de mindset (credințe) și heartset (motivație) ale angajaților spre creativitate;
– să propună, promoveze și să ceară ralierea angajaților la valori organizaționale superioare și la o misiune aflată dincolo de profit, la o semnificație superioară a muncii și a realizărilor organizației (scop superior)..
În concluzie, inovația de afaceri integrală apare spontan într-o organizație atunci când:
1. (cadranul UL) Angajații cred că sunt creativi și vor să contribuie
2. (cadranul UR) folosind instrumente de gândire creativă și producând rezultate observabile
3. (cadranul LL) la împărtășirea împreună a unor experiențe și idei semnificative
4. (cadranul (LR) în slujba unui scop și a unei semnificații superioare a muncii organizaționale.
*
Inovația interioară (creativitatea personală) în mediul de business (cadranul UL)
Exteriorul inovației (ce se vede din afară – cadranul UR)
Polenizarea ideilor (inovația în grupuri și echipe – cadranul LL)
Sisteme și procese de inovație (cadranul LR)
George Bragadireanu este consultant și coach certificat internațional pentru dileme de business, leadership și conducerea inovației organizaționale. Este primul autor internațional care propune aplicarea teoriei integrale în inovația de afaceri. Este fost director de bancă, actualmente antreprenor în educație, traducător al câtorva cărți despre leadership și inovație și autor al The Leadership Spark: The New Integral Technique To Ignite Your Creative, Innovative, And Strategic Leadership, educator și promotor al curiozității și leadershipului prin coaching. Are practici extinse în meditație, dans contemporan, improvizație teatrală, participă la concursuri de alergare montană și susține cauze sociale legate de performanțe excepționale ale elevilor români. Se declară fericit alături de cei doi copii și de soția sa implicată în activități de ecologie. Îl poți găsi pe www.georgebragadireanu.org și pe www.theleadershipspark.com.