Abuzul psihologic la locul de muncă: Cum îi recunoşti pe cei care te epuizează emoțional
Abuzul psihologic la serviciu și comportamentele aferente nu reprezintă o noutate. Dar asta nu înseamnă că suntem neputincioși în faţa lor. Putem analiza situația, pentru a o înțelege și a o gestiona sănătos.
Există legături între personalitate și comportament? Astfel încât să fie explicabil un fenomen precum abuzul psihologic la locul de muncă? Desigur.
Persoanele care te epuizează emoțional o pot face în mod voit, dar există și o categorie de persoane care acționează inconștient. Acest comportament reflectă tipul de personalitate și poate fi camuflat cu ușurință de către persoana în cauză.
Persoanele care vin la birou cu problemele personale
O persoană care profită de conjunctura favorabilă în care se află față de colegii săi are impresia că are dreptul să-și expună pe larg problemele de natură personală cu care se confruntă. Confundă mediul profesional cu cel personal. Toți ceilalți sunt nevoiți să asculte persoana aflată pe o poziție mai înaltă din punct de vedere ierarhic, chiar dacă nu e şi în interesul celorlalți.
Prin această atitudine, persoana respectivă are impresia greșită că se descarcă din punct de vedere emoțional, dar nu ia în calcul faptul că îi încarcă pe cei din jur cu problemele sale. Acest lucru creează tensiune emoțională deoarece persoana care se plânge, care are o descărcare emoțională are nevoie doar de validare, nu să i se dea sfaturi. Ca urmare a acestui fapt, nimeni nu-și poate exprima opinia, deoarece riscă să rănească emoțional persoana în cauză, sau riscă ca ei ulterior să fie atacați din punct de vedere profesional.
Aceste persoane au nevoie de modalități noi de exprimare a emoțiilor, să învețe cum să gestioneze problemele personale, fără a implica mediul de lucru, dezvoltarea autocontrolului asupra emoțiilor și gândurilor.
Persoanele care au o personalitate pasiv-agresivă
Comportamentul pasiv-agresiv este des întâlnit în mediul de lucru. O persoană care adoptă acest comportament dezvoltă o rezistență față de cererile de îndeplinire ale obiectivelor trasate de echipa de la serviciu. Această persoană nu va spune direct că nu vrea să realizeze sarcina, chiar dacă vrea să refuze din diferite motive. Verbal va fi de acord, dar va face ce crede de cuviință. Uneori, comportamentul este total opus față de ceea ce spune. O persoană cu o personalitate pasiv-agresivă adoptă o rezistență pasivă în fața cererii de a performa sau de a îndeplini lucruri la locul de muncă. Această amânare a lucrurilor poate fi percepută frustrantă de către colegii de muncă.
Persoanele care dau vina pe tine și te fac să te simți vinovat
Există o categorie de persoane care nu-și poate asuma o decizie și caută pe cineva din jur pe care să poată da vina. Acestea nu conștientizează că în loc să creeze o armonie în echipa din care fac parte, își încarcă în mod negativ colegii și pun o presiune prea mare pe umerii lor. Astfel, cei din jur vor încerca să evite o eventuală colaborare tocmai pentru a nu fi în situația de a fi trași la răspundere. Este posibil ca decizia să nu le aparțină. La serviciu este nevoie de comunicare eficientă. În cadrul unui departament este necesar de un spațiu securizant și echilibrat unde fiecare să-și poată expună ideile, în funcție de competențele sale.
Persoanele care doresc pe altcineva în echipă și îți fac munca mai grea
Sunt situații în care ajungi în subordinea unei persoane care dorea să pună pe altcineva în locul tău. Acest lucru va determina persoana respectivă să-ți facă mai multe probleme și să te pună în situații pe care să nu le poți gestiona. Dorește să îți creeze disconfort psihologic pe care să nu îl poți gestiona într-un mod optim și să renunți pentru a te putea înlocui cu o persoană agreată de ea. Chiar dacă îți duci la îndeplinire obiectivele, niciodată nu va fi suficient ce ai făcut, niciodată nu va fi satisfăcută această persoană de munca prestată de tine. Diversele obiective și discuțiile legate de nemulțumiri, cu siguranță te vor afecta din punct de vedere psihologic. O vei resimți că pe o presiune și va fi un factor stresor foarte important.
Persoanele care sunt ironice sau agresive verbal
Sunt persoane care folosesc un limbaj neadecvat ambientului de lucru din dorința de a se impune. Se poate ajunge până la amenințarea locului de muncă. Te poate face să simți că ești incapabil, incompetent și să îți afecteze semnificativ stimă de sine. Acest lucru poate influența modul tău de a execută sarcinile. Unele persoane confundă umorul cu bășcălia , depășesc limita limbajului care ar trebuie să fie hazliu și se ajunge la glume de proastă calitate, care de multe ori pot jigni celelalte persoane.
Sursa foto: Tomasz Alen Kopera, surreal artist