Liderul este cel care dă tonul. Gestionarea diferențelor de gen în companiile mari
Ceea ce nu înseamnă că trebuie să privim gestionarea acestor diferențe în mediul profesional numai dintr-o perspectiva negativă, ca prevenire a discriminării, ci și ca pe o oportunitate de a pune în valoare beneficiile diversității de gen.
Studiile medicale au demonstrat diferențele la nivel de procese mentale dintre creierul feminin și cel masculin, iar educația și socializarea ulterioare nu fac decât să confirme aceste diferențe. Bebelușii fete scanează și sunt mai procupate de chipurile oamenilor din jurul lor, în timp ce bebelușii băieți explorează mai cu seamă mediul. Mai târziu, băieții aleg jocuri tip proces, care au un obiectiv foarte clar și sunt axate pe competiție, în timp ce fetele aleg jocurile de tip relațional, în care se pune accentul pe interconectare, empatie, înțelegere. Diferențele socio-biologice se traduc în moduri distincte de comunicare, îndeplinire a sarcinilor profesionale și comportamente la locul de muncă.
Gestionarea optimă a particularităților bazate pe gen presupune medierea atitudinilor care ar putea genera conflicte, promovarea reușitelor și a talentelor, proactivitatea în vederea susținerii carierelor femeilor într-un mediu profesional competitiv. Liderul este cel care dă tonul, iar un management corect și adecvat stabilește un mediu profesional sănătos, în care angajații își pot manifesta potențialul.
Valorificați diferența de perspectivă – atât în privința noilor proiecte, cât și în cadrul ședințelor regulate, asigurați-vă că sunt prezenți membri ai echipei din ambele genuri și încurajați-i să își susțînă punctul de vedere pe cei care sunt “minoritari”. Afirmații precum “ne-ar prinde bine perspectiva unei femei în această situație” sau “ne-ar plăcea să aflăm punctul de vedere al unui bărbat cu privire la…” ajută la spargerea gheții și susțîn ceea ce fiecare gen poate aduce în plus.
Încurajați munca în echipă mixtă și recunoașteți reușita individuală – chiar și pentru micile inițiative, nu doar pentru proiectele importante, încurajați formarea unor echipe mixte. Angajații vor învăța astfel să lucreze mai bine împreună și să aibă obiective comune. Pe de altă parte, atunci când un membru se distinge prin eforturi și rezultate deosebite, nu generalizati, ci felicitați-l public. Aplaudați reușita individuală atât a colegelor, cât și a colegilor.
Descurajați ferm hărțuirea sexuală – una din patru femei s-a confruntat cu o formă de hărțuire sexuală la locul de muncă. Workshop-urile împotriva discriminării, dar și exprimarea unui punct de vedere ferm împotriva oricărei forme de hărțuire va contribui la un mai mare sentiment de siguranță pentru colege și la o mai bună comunicare între angajații de gen diferit.
Oferiți suport și soluții pentru echilibrul muncă-familie: Din ce în ce mai multe femei profesează în domenii considerate masculine (IT, inginerie) și ajung în poziții de leadership. Ceea ce le împiedică, de multe ori, este sacrificial pe care ar trebui să-l facă pe plan familial. Femeile sunt încă, în societatea noastră, principalele responsabile de îngrijirea altcuiva (copii, vârstnici, persoane cu dizabilități), iar cultură organizațională ar trebui să sprijine acest rol și să asigure mai multă flexibilitate că program de lucru, mai mult sprijin și condiții de lucru adaptate mamelor.
Să comunicăm mai bine, pentru a lucra mai eficient
Pentru o mai bună comunicare între colegii de sex opus, primul pas este să înțelegem diferențele de abordare și atitudine.
Ascultarea – Femeile se exteriorizează mai ușor și comunica pentru a împărtăși, pentru un sentiment de comuniune, spre deosebire de bărbați, care caută o soluție specifică sau un sfat concret, atunci când vorbesc despre problemele lor. Cu puțînă atenție, vom ști când să ascultăm cu răbdare și când să venim cu soluții imediate.
Agresivitatea – Poate deveni o problemă într-un mediu predominant masculin și se poate manifesta în diferite moduri mai mult sau mai puțîn subtile. Femeile, în schimb, sunt mai diplomate și au, de multe ori, rolul de a rezolva conflicte. Complementaritatea acestor două tendințe este unul din beneficiile unui mediu profesional mixt, atât timp cât există o atmosferă de respect și considerație reciprocă.
Afirmarea – Ideal ar fi să găsim echilibrul între afirmarea propriei valori și poziții profesionale, pe de o parte, și sprijinirea particularităților celorlalți. Să avem înțelegere pentru nevoile specifice ale colegilor, dar să ne facem auzit punctul de vedere atunci când este cazul. Dacă pornim cu principiul că avem ce învață unii de la alții, diferențele de gen sunt doar un avantaj, nu un impediment în colaborare.
Dr. Mihai Bran, psihiatru și co-fondator atlashelp.net