MENTORAMA. Te convingi după ce înțelegi, însă acționezi abia după ce începi să crezi
Acesta este momentul în care, după ce ai trecut de o diagnoză de business și ți-ai definit câteva direcții strategice clare, totul devine limpede. Are sens și începi să crezi în acest proiect. Abia după ce crezi îl poți realiza.
Fiecare proiect de business are aceste momente de claritate maximă în analiza afacerii, iar acestea sunt și momentele de maximă satisfacție ale mentoratului de business: momentul în care „mi se luminează”, când lucrurile devin clare și aproape se așază singure în timp, în bugete și pe resurse. Este momentul în care antreprenorul cu care lucrez îmi spune: „E clar. Știu ce am de făcut”. Atunci chiar știe ce are de făcut.
Elaborarea unei strategii de business depinde 100% de informațiile din diagnoză și 100% de încrederea pe care o are antreprenorul în strategia proprie. Și, da, concluzia este că pentru a implementa cu succes o strategie de business ai nevoie de implicare de 200%.
… dar, dacă nu știi sigur, nu te convingi
Însă pentru a ajunge aici este nevoie să depășești de fiecare dată un moment paralizant cu care se întâlnește orice antreprenor (de mai multe ori chiar) în cariera sa: incertitudinea. Lucrurile i se par brusc incontrolabile și imposibil de „citit”. Ceea ce ieri funcționa azi nu mai are efect. Nu mai înțelege oamenii și/sau piața. Pe scurt, compania sa a devenit atât de complexă încât nu o mai poate înțelege și conduce doar cu „instinctul” de antreprenor. Are nevoie de un instrument de analiză și de un om cu experiență.
CITIȚI MATERIALE SCRISE DE ACELAȘI AUTOR: MENTORAMA. Modelul de business potrivit = strategie de business câștigătoare
MENTORAMA. Recrutarea – o competență, nu un privilegiu
MENTORAMA. În strategia de business, scurtăturile se dovedesc a fi, cel mai adesea, fundături
Acesta este momentul în care diagnoza de business devine un instrument-cheie în dezvoltarea companiei, iar business mentorul un sprijin indispensabil pentru antreprenor. Diagnoza oferă informație, însă doar mentorul o poate face relevantă pentru antreprenor. Iar antreprenorul, după o perioadă (câteva luni sau chiar mai mult de un an), ajunge să spună inevitabil: „Gata! Mi s-a luminat. Acum știu ce am de făcut!”. Abia atunci când știe complet situația și poate înțelege complet, nu doar ca stare, ci și ca proces (implicații, consecințe etc.), antreprenorul este cu adevărat convins. Abia atunci spune: „Știu ce am de făcut.”
Din acest moment, rolul mentorului de business este doar să direcționeze și, foarte adesea, să tempereze energia antreprenorului care începe „să facă”.
… și, dacă nu ești convins, amâni
Dar dacă doar știe, însă nu este convins, un antreprenor nu „va face”. Pur și simplu va sta cu toate informațiile în sertar și nu va face decât să caute motive pentru amânări succesive.
Degeaba are un plan de implementare, degeaba are oameni în jur care știu perfect ce au de făcut. Dacă el nu este convins, execuția planului strategic va fi egală cu zero.
Business mentorul este cel care trebuie să convingă. Niciodată un raport de diagnoză de business nu a produs încredere. A produs date și informații, însă nu a generat încredere. Ba, dimpotrivă, a zdruncinat credințe și prejudecăți. Rolul raportului de diagnoză de business nu este decât de a oferi date. Business mentorul este cel care transformă aceste date în informații care devin relevante și care se convertesc în capital de încredere la antreprenor.
„Știam asta! Nu știu de ce nu am pus-o în practică”
Unul dintre oamenii extraordinari cu care am lucrat terminase un MBA. Avea cursurile și cărțile pe birou. Totuși, nu reușise să înțeleagă de ce îi este necesară o strategie de business. Știa perfect teoria, însă mintea lui era decuplată de la realitatea propriei companii, al cărei viitor îi era complet neclar și străin.
Trei luni am lucrat pe informațiile culese din diagnoză. Înțelegea în fiecare zi câte o parte din propriul business. Făcea corelații și începea să înțeleagă consecințele pe termen lung pentru fiecare dintre deciziile sale.
Direcțiile strategice de business realizate împreună le-a înțeles și acceptat, însă nu i-au cucerit încrederea. Încrederea a venit abia atunci când, sub presiunea mea, am început să implementăm, să trecem la execuția strategiei și să vedem primele rezultate. Trei luni mai târziu, deja „făcea” pentru că începea să creadă în propria sa construcție strategică. Ba chiar „făcea” mult prea repede, după cum s-a dovedit ulterior.
Mai târziu mi-a spus: „Absolut tot ce am făcut știam din MBA. Aveam cursurile acolo, însă nu știu de ce nu am știut să le aplic”. I-am zis: „Pentru că nu ai avut informațiile care să te clarifice și proiectele strategice în care să ai încredere”. Metoda este zero fără informație și încredere.
La final, pașii logici: așadar, o firmă are șanse minime să crească pe termen lung dacă nu are o strategie bine definită; la rândul ei, o strategie este imposibilă fără datele din diagnoza de business; și apoi, execuția strategiei depinde 100% de încrederea antreprenorului în propria strategie pentru că doar cei care cred acționează. Așadar, creștere = încredere.
De aceea, rolul business mentorului este să construiască încredere bazată pe realitățile concrete de business. Creșterea vine apoi singură.
Despre Aliz Kosza:
După 37 de ani de carieră, peste 25 de ani de experiență în top management și 4 ani de mentorat de business în antreprenoriate românești, Aliz Kosza lansează un nou proiect dedicat în mod special antreprenorilor, dar și managerilor de top, care vor să își ducă businessul la maturitate și performanță de vârf: Business Mentoring House. Aliz Kosza (www.alizkosza.ro) este una dintre cele mai experimentate femei de business din România, care a condus timp de 25 de ani companii de top, precum MOL România, Orkla Foods România sau Fabryo Corporation, contribuind la modelarea și inovarea altor companii din 18 industrii diferite. De-a lungul carierei în business, a contribuit – încă din anii ’90 – la formarea și dezvoltarea comerțului modern din România și a construit branduri puternice, care sunt și azi în topul mărcilor din industriile pe care le reprezintă: Poiana, Tomi, Wiesana, Bunica, Ardealul, MOL, Savana.
Aliz Kosza a lăsat în urmă lideri și organizații care sunt etalon pe piața românească, dezvoltând modele de business și de leadership autentice, inovatoare și unice în România.
Din 2012, s-a retras din poziția de CEO și este business mentor și strateg, transferând experiențe și principii de business antreprenorilor și managerilor care doresc să își reinventeze afacerea prin leadership, transformare organizațională, abordare pragmatică și eficientă a afacerii, bazate pe definirea și implementarea corectă a strategiilor integrate și pe construirea de modele de business sustenabile pe termen lung. Aliz este creatoarea brandului Conferințele Sufletul în business, ajuns acum în al patrulea an de existență.