MENTORAMA. Trainer, consultant, coach sau business mentor?
Poți fi manager cu experiență sau doar un simplu specialist la începutul carierei, nimeni nu este ocolit de automatismele rutinei, al falselor probleme și, mai ales, al falselor convingeri. Fiecare dintre noi a avut perioade în care pur și simplu a uitat să-și pună întrebările care contează sau, dacă nu a uitat, nu a avut curajul de a le da un răspuns ori, dacă l-a dat, nu a avut suficientă încredere pentru a pune totul în practică.
În fiecare dintre aceste momente avem nevoie de ajutor. Prima regulă a unei cariere de succes (deși cred ea că se poate aplica și în viața personală) este de a ne da seama când avem nevoie de ajutor și, mai ales, cine este cel care ne poate ajuta cu adevărat.
Și, de aici, din păcate, intrăm în hățișul promisiunilor, al falselor valori, al vorbelor fără acoperire. De îndată ce vom începe să căutăm ajutor, vom descoperi deținători ai soluțiilor de îmbogățire rapidă în trei pași, înțelepți de carton care ne spun că ne vom putea găsi fericirea dacă urmăm un program de 6 zile sau „experți” care, contra cost, ne vor revela metodologii de ultimă oră, descoperite de „savanții americani”, prin care se poate crește productivitatea unei firme de 3 ori în 3 zile. Sunt multe asemenea personaje, sunt vocale, agresive și, mai ales, sunt convingătoare. Așadar, cum să găsim, în lumea manipulatorilor, oamenii care ne pot ajuta cu adevărat?
Deși pare descurajant, lucrurile nu sunt deloc complicate. Dacă aveți nevoie de ajutor, trebuie să puneți doar întrebările corecte și să aveți curajul de a vă da răspunsurile potrivite. Astfel, veți găsi și oamenii potriviți. Să încercăm împreună să-i identificăm. Pentru asta, e necesar să facem diferența, să știm cu ce anume ne poate ajuta fiecare dintre ei.
Când am nevoie de un trainer?
Atunci când îmi lipsește o competență sau o abilitate. Dacă mă întreb frecvent „Cum se face un raport de evaluare de personal?”, „În ce constă și la ce folosește un program de inducție?”, „De ce partenerul meu știe să angajeze oameni de valoare, iar eu nu știu?”, atunci am nevoie de cunoștințe, de informații, de metode, de bune practici în domeniul resurselor umane. Am nevoie de un curs de HR. Caut un trainer care oferă aceste cursuri, mă asigur că are experiență în domeniu (HR), că este un trainer bun și încep cursurile. Așadar, cu un trainer aflu lucruri noi pe care apoi sa le implementez în munca mea de zi cu zi. Deci, trainerul oferă experiențe punctuale de învățare, pe o anumită tematică, specializare sau competență.
Când am nevoie de un consultant?
Atunci când în firma mea, într-o anumită zonă de activitate, ceva nu merge bine, însă nu pot spune clar care este cauza și nici care este soluția. Am nevoie de cineva care să evalueze corect situația, să identifice cauzele și să îmi ofere soluții optime (eventual chiar să mă ajute să le implementez). Dacă mă întreb frecvent „De ce agenții mei de vânzări nu sunt eficienți? ”, „Cum să cresc rata de succes a vizitelor la potențiali clienți?” sau „Care ar fi sistemul optim de vânzări pentru afacerea mea?”, atunci am nevoie de consultanță în vânzări. Tot la consultant apelez și în alte arii ale ativității: managementul calității, implementări de sisteme, creșterea productivității muncii etc. Așadar, consultantul oferă evaluare, soluție și suport într-un anumit segment din business.
Când am nevoie de un coach?
Atunci când, personal, nu știu ce să mai fac. Un coach este cel cu care lucrez individual pentru a-mi defini mai clar obiectivele, capacitățile, dorințele și chiar limitele. Dacă mă întreb frecvent „Ce îmi lipsește, de nu pot lua această decizie?”, „De ce ezit atât de mult în a trece la fapte?”, „Care sunt obiectivele mele reale?”, atunci am nevoie de un coach. Aici lucrurile sunt mai complexe pentru că un coach nu este un simplu consultant obiectiv sau un trainer. Cu un coach trebuie să poți avea o legătură, să poți dezvolta o relație de încredere. Un coach se alege, nu se contractează. Un coach este cel care mă ajută să mă dezvolt profesional și personal, să îmi definesc obiectivele și să mă pot concentra pentru atingerea lor. Deci, un coach bun ajută la deblocarea potențialului personal al individului în zona asistată.
Când am nevoie de un business mentor?
Atunci când simt că și eu, și afacerea pe care o conduc trecem la un alt nivel, la un nivel pentru care nu am experiență suficientă pentru a-l dezvolta și coordona într-o manieră profesionistă. De un business mentor am nevoie și eu, ca manager, dar și afacerea pe care o conduc. Un business mentor este cel care a fost deja în etapa în care eu mă aflu (personal, dar și în business) și care, de la nivelul experienței sale, îmi poate orienta mai bine evoluția. Am nevoie de un business mentor atunci când îmi dau seama că lucrurile nu mai pot continua ca până acum, când am ajuns la un nivel de plafonare (individual, dar și în business), când simt nevoia să urc pe o treaptă superioară de dezvoltare.
Un business mentor mă ajută personal, ca manager, pentru că îmi dezvoltă capacități și mă profesionalizează, mă pregătește pentru un nou nivel de management. Însă, în același timp, oferă soluții și pentru dezvoltarea businessului meu. Este un coach, dar este și un consultant. Și mai este ceva: un coleg, un partener și un prieten. Pentru că un business mentor lucrează împreună cu mine, se implică în procesele de transformare din companie, lucrează cu mine și cu echipa mea zi de zi. Însă a găsi un business mentor potrivit nu e ușor. Pentru că, de această dată, este nevoie ca mentorul să vrea să lucreze cu tine. De această dată, este vorba despre o relație reciprocă și de o voință comună pentru a dezvolta un proiect de business pe termen lung. De aceea, un business mentor nu se contractează, ci se convinge. Mentoratul este o relație pe termen lung. Înseamnă transfer de know-how prin experiența personală și profesională a mentorului. Înseamnă învățare pe cazuistica propriului business, într-o manieră holistică, integrată.
Te-am lămurit măcar puțin? Știi acum când ai nevoie de un trainer, coach, consultant sau de un business mentor? Și, mai ales, ți-ai pus întrebările care contează? Sper ca acest articol să te fi ajutat să faci acest lucru. Dacă nu, continuă să îți pui întrebări. Vor veni și cele corecte la un moment dat. Și vei ști asta atunci când îți vei da răspunsuri cu zâmbetul pe buze.
Cu o carieră profesională de peste 36 de ani, Aliz Kosza (www.alizkosza.ro) este una dintre cele mai experimentate femei de business din România, care a condus timp de 25 de ani companii de top, precum Orkla Foods Romania, MOL Romania sau Fabryo Corporation, contribuind la modelarea și inovarea altor companii din 17 industrii diferite. Din 2012, este business mentor și strateg, transferând experiențe și principii de business antreprenorilor și managerilor care doresc să își reinventeze afacerea prin leadership, transformare organizațională, abordare pragmatică și eficiență a afacerii, bazate pe definirea și implementarea corectă a strategiilor integrate și pe construirea de modele de business sustenabile pe termen lung. Aliz este creatoarea brandului Conferințele Sufletul în business, ajuns acum în al treilea an de existență.